Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Със супер бърз и развит интернет България е много зле с е-услугите

Сивият пазар на фиксираните телевизия и интернет е 25% и носи загуби от 150 млн. лв. за бизнеса, твърди "Виваком"

3 коментара
Изпълнителният директор на "Виваком" Атанас Добрев представя резултатите на телекома

България е сред европейските страни с най-развита оптична мрежа, с най-бърз и достъпен интернет и въпреки това електронното правителство и предоставяните от държавните и общински администрации е-услуги са много слабо развити, което е жалко. Това коментира главният изпълнителен директор на "Виваком" Атанас Добрев пред журналисти в сряда при представянето на годишните финансови резултати на телекома.

Той посочи още, че е безсмислено държавата да харчи бюджетни и европейски средства за изграждане на паралелната на частната оптична мрежа за предоставяне на интернет услуги в отдалечените селски райони при положение, че може да се използва вече създадената. Добрев акцентира и върху проблема със сивия сектор на пазара на фиксираните телевизия и интернет, който по оценки на одиторската компания "Ърнст енд Янг" достига 25 процента през 2015 г. и носи загуби от 150  млн. лв. годишно на телекомуникационния бизнес.

Шефът на "Виваком" препоръча още на правителствата и общините да работят по-усилено за интелигентното управление на градовете и наличните инфраструктури ресурси, използвайки мобилната свързаност и т.нар. Интернет на нещата. Той отчете провал на цифровизацията на телевизията у нас и посочи, че в момента ефективно цифрова телевизия разпространява само притежаваното от компанията дружество НУРТС. Не е ясно какво се случва с пет предоставени лицензи за мултиплекси за цифрово телевизионно и радиоизлъчване, а част от телевизиите са се отказали да предават в HD-качество.

Относно предстоящото отпадане на таксите за роуминг в Евросъюза Добрев посочи, че това ще донесе загуба от 9 млн. лв. за "Виваком" и общо около 30 млн. лв. за българския телекомуникационен пазар.

Макар компанията да отчита консолидирана загуба от 19.6 млн. лв. за 2016 г. заради фалита на КТБ, обратно изкупуване на акции и предоставени 30 млн. евро на акционери, приходите ѝ са нараснали с 3 на сто до 875.266 млн. лв. и така за четвърта година е лидер по постъпления от клиенти сред телеком операторите, отчете още Добрев.

Публични пари на вятъра

Оптичната мрежа в България има 44 процента покритие при средно в Европа от 22-24 на сто, а скоростта на интернета у нас е доста по-висока от тази в Европейския съюз, каза Добрев. "Жалко е, че при това добро развитие на електронната инфраструктура имаме толкова слабо развитие на електронните услуги", коментира той и посочи, че държавата излишно дублира изграждането на паралелна оптична мрежа с бюджетни и евросредства, а не използва частната.

Той даде за пример покритието на 4G-мрежата на "Виваком", което е 86.75 на сто на територията на страната и за чието развитие компанията е инвестирала значителна част от вложените през 2016 г. и ще продължи да влага през настоящата година 180-190 млн. лв.

При положение, че частните телекоми имаме пълно мобилно покритие на страната да се харчат пари за нова оптична мрежа до населени места с 20-30 жители е безсмислено, тъй като срещу 10-20 лв. месечна такса хората там могат да получат достатъчно качествен интернет, за да си подадат данъчната декларация или да направят различни плащания и справки, смята Добрев. Според него, вместо в изграждането на излишна инфраструктура, държавата трябва да се насочи към развитието на публичните електронни услуги и достъпа до тях. Той даде за пример как почти не се оползотворяват безплатно предоставяни на българските училища услуги като пространство в облака, безплатни електронни пощи и трансфер на данни.

Оператори не плащат такси за скрити абонати

Шефът на "Виваком" посочи като проблем на телекомуникационния пазар сивият сектор. Той цитира данни от проучване на одиторската компания "Ърнст енд Янг", според което през 2015 г. малките кабелни и интернет оператори са укрили 614 864 абонати. Например доставчик обявява, че има 30 хил. абоната и плаща само за тях права за излъчване, а реално има 50 хил. клиенти, от които събира такси, но не прави всички отчисления, обясни той.

Това носи на пазара на фиксирани телевизия и интернет загуба от 150 млн. лв. годишно, което си е чиста кражба, отбеляза Добрев и призова Комисията за регулиране на съобщенията, контролираща участниците на този пазар, да вземе необходимите мерки срещу това явление като следи по-стриктно операторите.

Сметката за отпадането на роуминга в ЕС ще е за телекомите

Добрев коментира още, че отпадането на роуминг таксите при пътуване в ЕС ще донесе на "Виваком" загуба от 9 млн. лв., а за целия български пазар 30 млн. лв. Причината е, че Еврокомисията реши включените в абонаментните планове минути да могат да се ползват свободно навсякъде в ЕС без допълнителни такси, но в същото време телекомите ще трябва да плащат помежду си цена за достъп до съответната мрежа. "Така колкото повече говорят нашите клиенти в ЕС, толкова повече ще са разходите ни за тези такси", каза шефът на "Виваком" и посочи, че компанията няма опции да компенсира тези разходи чрез другите си цени и няма да направи това. "Просто ще се съобразим с изискванията за наша сметка", посочи той.

Добрев допълни още, че вече мобилните оператори са много гъвкави в ценовата си политика и ако преди пет-шест години 30 процента от приходите им са били от месечните такси, а останалата част от допълнително таксуване, днес твърдите абонаменти носят над 80 процента от постъпленията. Това означава, че месечните такси включват достатъчно като количества услуги и на клиентите се налага да плащат по-малко за изговорени извън плановете минути например.

Телекомът отчете още, че за последните шест години е инвестирал над 1 млрд. лв. в развитието на мрежата и услугите си. Само през миналата година вложените средства са били 212 млн. лв., което е най-високият процент спрямо разходите на дружеството. от тях 150 млн. лв. са отишли за инфраструктурата и за закупуване на нови радиочестоти за развитието на 4G-мрежата на телекома, а през тази година се планира вземането на още от националния радиочестотен спектър.

Финансовите резултати на "Виваком" за 2016 г. сочат още ръст на клиентите с 3.6 на сто до общо 3.113 млн. абонати, от които 87 процента са със срочни договори. Увеличава се процентът на приходите от мобилни услуги и той вече е 32% спрямо 27% за 2015 г.

Телекомът се похвали и с връщането на лидерството си в в доставката на фиксиран интернет, след като то му бе отнето от "Мобилтел" след покупката на "Близу". Сега обаче "Виваком" отново е начело с общо 437 000 абонати спрямо 390 000 за 2015 г., следвана от Мтел и "Булсатком". По думите на Добрев това се дължи на политиката за задържане на досегашните си клиенти и привличането на нови.

Компанията остава лидер и при най-модерната телевизионна услуга – интерактивна телевизия (IPTV). Общо 42% от всички 410 000 абонати на платена телевизия на телекома използват IPTV.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. анита хегерланд
    #3

    Услугите ги няма, просто защото не са добри и не са защитени. Най-добрата мрежа не може да осигури зрители на телевизия, която нито е развлекателна, нито е атрактивна, нито е информативна. "Виваком" поставя един много важен въпрос: знае ли правителството какво има в държавата си и какво трябва да надгражда?! Как се стига до такова дублиране?!

  2. бат Ники
    #2

    Крайно време е българските "законотворци", освен да прибират комисионни за лобизъм да видят и какво спъва бизнеса, от чиито данъци се издържат. Като става дума за е-УСЛУГИ, няма ли кой да им обясни, че това не са само он-лайн магазини, но и наистина услуги, които се заявяват и ползват виртуално, без да се праща нещо по куриер. В момента при плащане с банкова карта се изисква издаване на фискален бон, който да се даде на клиента при доставка на стоката. Ами ако няма стока, а примерно се ползва някаква електронна услуга срещу месечен абонамент. Ако трябва да се спази закона, трябва всеки месец да пращам по куриер на всичките си клиенти /не е казано, че са само в България/ касови бележки.

  3. Dr. Johnson
    #1

    Виваком (вивател), Мтел (мобилтел), Теленор (Глобул) обраа толкова пари от хората без да предоставят дори и поовитата от обещанията си. Едва ли има някой толкова неграмотен, че все още да им вярва.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.