Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Състезанието за военните кораби - с един кон и то белязан

Oстаналите компании са се отказали заради неизгодната цена и изискването офертата да е само на български език

7 коментара
Състезанието за военните кораби - с един кон и то белязан

Само едно оферта е подадена в проекта за покупката на два нови военни патрулни кораба, чиято стойност ще е около 820 млн. лева. Въпреки липсата дори на формална конкуренция, Министерството на отбраната (МО) ще разгледа и оцени предложението, а след това правителството и парламентът ще решат дали да сключат сделката.

Единствената оферта е била отворена в понеделник, но МО отказва да съобщи на коя фирма е.

Към проекта са заявили интерес още шест фирми. Четири от тях посочили, че не могат да представят предложение, а две въобще не са пратили отговор.

"Едната фирма е обяснила, че парите са малко за военни кораби с такива високи изисквания. Втората фирма се обоснова, че е трудно да работи с ниво "поверително", което е задължително предвид индустриалната сигурност при изграждането на военни продукти. Другите две фирми казаха, че не могат да се справят със своевременния превод и предоставянето на необходимата информация", заяви командирът на Военноморските сили контраадмирал Митко Петев пред Военния телевизионен канал.

Проектът привлече внимание, след като предишното правителство на Бойко Борисов изненадващо го форсира, въпреки че дотогава основният приоритет бе да се ремонтират старите белгийски фрегати, на които Военноморските сили разчитат от години.

Правителството многократно обяви, че има амбиции в проекта да участва българският бизнес, но възможните изпълнители в България се броят на пръсти и се заговори, че причина да се активира проектът е именно намерението той се даде на съответния предварително набелязан фаворит.

Имената на всички компании, от които са били поискани оферти, на този етап се оказват секретни.

Има ли фаворит?

Министерството на отбраната събра информация от преценените като подходящи компании и в средата на август изпрати искания за представяне на оферти (Request for Proposal).

В отговор на въпроси на Меdiapool по Закона за достъп до информация, от МО съобщиха по-рано този месец, че искания са изпратени до корабостроителни компании от България, Германия, Испания, Италия, Франция и Холандия. Според МО имената на конкретните фирми не могат да бъдат предоставени на този етап поради законови ограничения.

Потвърдено бе, че е изпратено писмо само до една българска фирма.

Амбиция да изпълни проекта обяви българската корабостроителница "МТГ Делфин", която твърди, че разполага с "технологични възможности и капацитет да изпълни строителство на патрулен кораб, като за доставката на сензори и въоръжение, както и за системната интеграция си сътрудничи с водещи европейски компании в тази област".

По неофициална информация по време на предишното правителство на ГЕРБ проектът се ползваше с подкрепата на близкия до премиера Бойко Борисов бизнесмен и шеф на КРИБ Кирил Домусчиев, който има интереси в бранша по линия на предприятието му Български морски флот (БМФ). През 2012 г. съвместното дружество между Параходство БМФ на Кирил Домусчиев и "Варнафери" възлага на "Делфин" преустройство на ро-ро кораб във ферибот. "Делфин" е бил и спонсор на футболния отбор на Домусчиев "Лудогорец".

Министърът на отбраната Красимир Каракачанов досега се ограничава с коментари, че корабите трябва да се строят в България, но в в качеството си на депутат през май 2016 той обяви, че може да напише името на фирмата, която ще усвои основната част на парите, и да го сложи в плик, който да се отвори след като стане сделката.

Опасенията за превода се потвърдиха

Още когато стана ясно, че военното министерство движи проекта изцяло на български език, се появиха съмнения, че това силно ще затрудни чуждестранните фирми. Тези съмнение сега се потвърдиха – две от фирмите са обяснили, че не могат да реагират с превода.

Аргументите за използването на български език са, че така ще се гарантира пълно съответствие между всички основополагащи документи и няма да се допусне каквото и да било отклонение, поради технически грешки в процеса на превода.

"Единствено оферти, подадени на български език, гарантират, че всяка оферта ще бъде оценена изцяло и изчерпателно, тъй като ще може да се използва капацитета на абсолютно всички експерти от Министерство на отбраната, без да има ограничения в притежаваното ниво на владеене на английски език", посочиха от МО.

Документацията към проекта обаче е обемна и очаквано фирмите са имали проблеми с превода в ограничения срок. 

Топката е в полето на управляващите

Според гласувания от парламента проект дори да има само една подадена оферта, тя се разглежда и оценява.

Решението дали да бъде сключена сделка обаче е в ръцете на управляващите, които носят политическа отговорност.

Паралелно с проекта за нови кораби се движат и проектите за нов тип изтребители и нови бронирани машини за пехотата.

Общата им стойност е над 3.2 млрд. лева.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Доналд Дък
    #7

    Не кон, а магаре трябва да спечели търга.

  2. 1107a
    #6

    Бойку затуй изведнъж стана много против самолетите - щото при корабите има готов победител, на който не му нужно да превежда документацията, вярно малко прекалява с гела. Ама с него човек може да седне и да се разбере, за кой колко ще има. Не е като ония тъпи шведи, дето ще вземат парите, ще дадат самолетите и най-много да построят някоя друга фабрика.С тях далавера никаква! За това бойчу заобича и флота, и корабите и най вече малкият кръг от хора, през които ще се завъртят парите.

  3. Мица
    #5

    Български, пак добре. Можеха да ги поискат на руски! Абе, какво ви става, какви кораби, какви самолети, какви пет лева? Питаха ли Путин или поне някой близък до императора?

  4. т€еритория на Мики Маус
    #4

    Поръчките трябва да се гeпнат от чужди фирми, защото те са спонсори на медии и фондации в България!

  5. бакърджиев
    #3

    Възниква въпросът, какви експерти са тези в МО които не знаят английски след като цялата съвременна документация за всички нови технологии е именно на този език. На български няма нищо, както и няма нови български технологии.

  6. бакърджиев
    #2

    Разбира се че на български трябва да са офертите. Не само в МО не знаят английски но и министър-председателят говори само български и то на банкянски диалект. Та може би е трябвало да има и такова условие - офертите да са на банкянски.

  7. ivancho ivanov
    #1

    Гениално! Само на един език, българския. за да няма съмнения в превода! Чудесно! Връзките в ООН и всички международни организации в които у1астваме подлежат на предоговаряне на български, инак остават съмнителни! МО има ограничени познания на англииският език, а и нямат реводачи. В НАТО МО се сношаваме на български с всички, предполагам! "Не важи критицизма на читателя, а кретенизма на почитателя" из вестника на "Гениите и Талантите"!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.