Ти си това, което четеш

Състезанието за военните кораби - с един кон и то белязан

Oстаналите компании са се отказали заради неизгодната цена и изискването офертата да е само на български език
Никола Лалов | 15:32 | 25 октомври 2017 | 7 коментара

Само едно оферта е подадена в проекта за покупката на два нови военни патрулни кораба, чиято стойност ще е около 820 млн. лева. Въпреки липсата дори на формална конкуренция, Министерството на отбраната (МО) ще разгледа и оцени предложението, а след това правителството и парламентът ще решат дали да сключат сделката.

Единствената оферта е била отворена в понеделник, но МО отказва да съобщи на коя фирма е.

Към проекта са заявили интерес още шест фирми. Четири от тях посочили, че не могат да представят предложение, а две въобще не са пратили отговор.

"Едната фирма е обяснила, че парите са малко за военни кораби с такива високи изисквания. Втората фирма се обоснова, че е трудно да работи с ниво "поверително", което е задължително предвид индустриалната сигурност при изграждането на военни продукти. Другите две фирми казаха, че не могат да се справят със своевременния превод и предоставянето на необходимата информация", заяви командирът на Военноморските сили контраадмирал Митко Петев пред Военния телевизионен канал.

Проектът привлече внимание, след като предишното правителство на Бойко Борисов изненадващо го форсира, въпреки че дотогава основният приоритет бе да се ремонтират старите белгийски фрегати, на които Военноморските сили разчитат от години.

Правителството многократно обяви, че има амбиции в проекта да участва българският бизнес, но възможните изпълнители в България се броят на пръсти и се заговори, че причина да се активира проектът е именно намерението той се даде на съответния предварително набелязан фаворит.

Имената на всички компании, от които са били поискани оферти, на този етап се оказват секретни.

Има ли фаворит?

Министерството на отбраната събра информация от преценените като подходящи компании и в средата на август изпрати искания за представяне на оферти (Request for Proposal).

В отговор на въпроси на Меdiapool по Закона за достъп до информация, от МО съобщиха по-рано този месец, че искания са изпратени до корабостроителни компании от България, Германия, Испания, Италия, Франция и Холандия. Според МО имената на конкретните фирми не могат да бъдат предоставени на този етап поради законови ограничения.

Потвърдено бе, че е изпратено писмо само до една българска фирма.

Амбиция да изпълни проекта обяви българската корабостроителница "МТГ Делфин", която твърди, че разполага с "технологични възможности и капацитет да изпълни строителство на патрулен кораб, като за доставката на сензори и въоръжение, както и за системната интеграция си сътрудничи с водещи европейски компании в тази област".

По неофициална информация по време на предишното правителство на ГЕРБ проектът се ползваше с подкрепата на близкия до премиера Бойко Борисов бизнесмен и шеф на КРИБ Кирил Домусчиев, който има интереси в бранша по линия на предприятието му Български морски флот (БМФ). През 2012 г. съвместното дружество между Параходство БМФ на Кирил Домусчиев и "Варнафери" възлага на "Делфин" преустройство на ро-ро кораб във ферибот. "Делфин" е бил и спонсор на футболния отбор на Домусчиев "Лудогорец".

Министърът на отбраната Красимир Каракачанов досега се ограничава с коментари, че корабите трябва да се строят в България, но в в качеството си на депутат през май 2016 той обяви, че може да напише името на фирмата, която ще усвои основната част на парите, и да го сложи в плик, който да се отвори след като стане сделката.

Опасенията за превода се потвърдиха

Още когато стана ясно, че военното министерство движи проекта изцяло на български език, се появиха съмнения, че това силно ще затрудни чуждестранните фирми. Тези съмнение сега се потвърдиха – две от фирмите са обяснили, че не могат да реагират с превода.

Аргументите за използването на български език са, че така ще се гарантира пълно съответствие между всички основополагащи документи и няма да се допусне каквото и да било отклонение, поради технически грешки в процеса на превода.

"Единствено оферти, подадени на български език, гарантират, че всяка оферта ще бъде оценена изцяло и изчерпателно, тъй като ще може да се използва капацитета на абсолютно всички експерти от Министерство на отбраната, без да има ограничения в притежаваното ниво на владеене на английски език", посочиха от МО.

Документацията към проекта обаче е обемна и очаквано фирмите са имали проблеми с превода в ограничения срок. 

Топката е в полето на управляващите

Според гласувания от парламента проект дори да има само една подадена оферта, тя се разглежда и оценява.

Решението дали да бъде сключена сделка обаче е в ръцете на управляващите, които носят политическа отговорност.

Паралелно с проекта за нови кораби се движат и проектите за нов тип изтребители и нови бронирани машини за пехотата.

Общата им стойност е над 3.2 млрд. лева.

Още по темата
Още от България

Трябва ли правителството да разреши строителството на втора "кабинка" в Банско?