Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Шах, история и политика

7 коментара
Шах, история и политика

Карпов: кирилицата е от Византия;

Крамник: бацилус булгарикус е номад от Азия;

Тал: созополският „"ампир” е скелет с буца желязо от леярна;

Карякин: челюстта не е на Йоан Кръстител;

Свидлер: зъбът от Чирпан не е от homo или Ел Греко;

Алехин: Ноевият ковчег не е в българския шелф;

Каспаров: героят от Лайпциг не е герой;

Боголюбов: Тервел не е бил християнин;

Корчной: Балхара не е древна България;

Спаски: няма робство без роби;

Ботвиник: компютърът не е измислен от Джон Атанасов;

Крогиус: средновековните държави са несуверенни части от империи;

Нимцович: …поне цивилизованите, неварварски държави;

Гелер: …затова Симеон е искал да стане владетел на Византия – на империята;

Камски: конската опашка не е оригинално българска;

Гелфанд: траките са били безписмени древни гърци;

Петросян: варварство е да се прави чаша от арменеца Никифор;

Яновски: македонците са македонци;

Смислов: българите не са втори по IQ;

Чигорин: художествената гимнастика и шахът не са спорт…

ИСТОРИЯТА и ДЪРЖАВНА СИГУРНОСТ отговарят:

Шахматът всъщност е български,

защото произходът ни е ирански!

***

Теория

Политиката трябва да се еманципира от историята. Знае се, че на Балканите има твърде много история, но за съжаление тя става все повече и повече. Ракообразното ѝ разрастване превръща политиката в история, провеждана с други средства. От политиката се изисква да легитимира, признае, узакони историята, както и да отрече безпочвените ѝ интерпретации. Затова всички настръхват, когато човек на Путин обяви кирилицата за византийска, макар този човек да е просто един (велик) шахматист.

Това е странна ситуация – историята все пак е въпрос на факти и научната им интерпретация. Мнението на политически лица, спортисти или медийни знаменитости не би трябвало да я променят и разклащат. Нашата история, освен изобилна, изглежда е толкова крехка, обаче, че има опасност да се промени от подобни изказвания. И за да се предотврати това, настоящи и бивши структури на Държавна сигурност се мобилизират, за да дадат отпор на историческата агресия.

Проблемът за политиката е още по-сериозен. Политическите граници на общността са дефинирани изключително в исторически, дори родово-биологически термини – реални или въображаеми. Българите идваме от библейски времена или поне от времето на Хан Кубрат. Македонците са наследници на Александър Велики. Гърците пък произхождат от Хектор и Ахил, ако не и по-назад във времето. Турците са неоосманисти, като "нео”-то просто означава, че произхождат от османските владетели. В една такава среда политиката е възможна единствено като Илиада, сериал за Сюлейман Великолепни или някакъв подобен епичен разказ.

Всяка държава иска другата да признае нейния епичен разказ: някои искат държавен договор за това; други – по-умни – продават телевизионни продукции. Политиците пък се вживяват в епическите персонажи – един вече прилича на султан, друг си е жив хайдутин, трети е съвременен Крали Марко. Каракачанов е нашият Хектор, Симеонов построи и варди Скейските ни порти, а Сидеров е влюбчивият Парис (с известно приближение). Списъкът е илюстративен, а не изчерпателен.

Всичко това повдига въпроса възможна ли е политика на равнопоставеност на Балканите, където печалбата за едни не е загуба за други и където човешкият живот има значение, не само ако е на роднина. Казусът с българския трафикант, който изглежда е слушал часове наред как хора умират и не е направил нищо, е показателен: не-роднината се третира като не-човек и дори базови правила по отношение на него отпадат. Прекаленото родово историзиране на политиката има и тази цена.

Македония или как един паметник със съмнителни естетически качества свърши добра политическа работа

Визитата на Заев в София и поведението на Борисов са надежда за различен тип политика. От ключов интерес за България е Македония да бъде приобщена и в НАТО, и в ЕС. Вратите на ЕС ще са затворени за известно време за страните от Западните Балкани, но междувременно България, Гърция, Румъния, Хърватска и Словения могат да създадат достатъчно силно лоби за европеизацията на целия регион. Борисов и Заев дадоха сигнал, че това са важните политически цели, които не бива да стават заложници на историята и нейните пазители от различните регионални формации на държавна сигурност. Истинската сигурност на балканските държави ще дойде не от взаимното препотвърждаване на епическите им наративи, а от интензивни връзки, обща инфраструктура, проекти, бизнес, културни събития и т.н. За тази цел е необходима добра воля и уважение към другия, но не е необходимо припознаване и подписване под всичките му исторически интерпретации. По историята може и да не сме съгласни, но е добре да се съгласим тя да не пречи на решаването на общите ни проблеми.

В този смисъл евентуалното подписване на договор за добросъседство с Македония трябва да бъде разглеждано като политически, а не като исторически акт: той трябва да отвори вратите за едно интензивно сътрудничество, а не да решава исторически спорове. Очаквания за противното както у нас, така и в Македония, могат да торпилират един позитивен политически процес.

Русия или Радев като Оливър Стоун

Президентът Радев покани президента Путин за честванията на Освобождението ни догодина. Това е още един пример, при който историята избързва и застава пред политиката, започва да я води в неизвестна посока. И наистина, какъв е политическият смисъл на тази покана? Все пак държавна визита от най-висок характер е преди всичко политически акт, който трябва да прати ясно послание, както и да доведе до конкретни стъпки в развитието на двустранните отношения.

Към момента политическият смисъл на визитата остава неизяснен. Дори не се знае тя координирана ли е с Министерски съвет, който по конституция ръководи външната и вътрешната политика в страната. Изказванията на Борисов и на външния министър са показателни: ако Путин дойде, ние ще го посрещнем. Това възстановка на посрещането на братушките с хляб и сол ли ще е, и за какво в крайна сметка се прави, не става ясно.

Логически възможните послания са следните:

1) Визитата има за цел най-вече да отпразнува общата ни история. Ако това е водещото, редно е да се поканят и ръководителите на другите държави, участвали в нашето Освобождение: Украйна, Румъния, Финландия, Полша… А защо не и Турция – в крайна сметка войните трябва да останат в миналото и подобни празненства имат основно подобна задача;

2) Историческите връзки са по-важни от настоящите политически обвързаности и позиции на България и Русия. Въпреки ангажиментите към НАТО и ЕС, ние искаме преференциални, специални отношения с Русия по принцип;

3) България има различна политика от ЕС по определени въпроси – да речем санкциите срещу Русия. Посещението на Путин по време на българското председателство на Съвета е един от начините да окажем натиск за отмяна на санкциите;

4) България може да използва историческите си връзки с Русия, за да подпомогне преговорите по щекотливи въпроси между Русия и ЕС. Ако това е амбицията обаче, ресурсът, с който разполагаме, определено е малък. По отношение на Украйна и Минските споразумения трудно можем да допринесем с каквото и да било, а по отношение на Крим ситуацията е ясна и поле за компромис няма. Енергийният съюз на ЕС пък още не е създаден, а да се кани Путин преди това с цел да се води обща енергийна политика е несъстоятелно;

5) България иска да възобнови "Белене” и да си осигури достъп до руските тръби за газ, за да реализира "газовия хъб”…

Към момента не се знае коя е официалната българска позиция по тези въпроси и дали има единна политика, споделяна от президент и правителство. Като цяло отново сме в ситуация, в която сме сложили историческата кола пред политическия кон.

Летящата чиния и соцносталгията

БСП иска да си "вземе” летящата чиния на Бузлуджа. Като оставим правната страна на въпроса, питането е какво ще се прави с този паметник. БСП още няма отговор, но държи да придобие този маркер на историческа приемственост. Да е ясно, че тя е столетница, "наследница” на минало, включващо и годините на социализма.

Това е отново пример, в който историята взема превес над политиката. По-важно е историческата приемственост пред конкретното политическо послание.

Сградата на Бузлуджа може да се използва и да стане интересен музей-паметник на един цял период от българската история (сигурно ще е скъпо). С възстановяването ѝ, обаче, могат да бъдат пратени голям набор от разнородни послания и да се преследват противоречащи се цели:

-   реабилитация и възхваляване на социализма;
-   критически поглед върху тази епоха;
-   музей на комунистическата пропаганда;
-   музей на политическата утопия;
-   партийна резиденция на БСП;
-   музей на тоталитарната идеология…

БСП не е заявила собствената си позиция и избор по тях (или други възможни). Но по-важното е, че това не е дебат само вътре в левицата. В крайна сметка чинията на Бузлуджа е национално наследство, тя е и национален символ. Опаковането му в чисто партиен целофан всъщност може да е нелегитимна приватизация на обща история.

Поставянето на историята пред политиката е хроничен проблем за левицата: тя все още живее с един крак в миналото и трудно се трансформира в „нормална” европейска партия.  

***

На Балканите има не само твърде много история, но и твърде малко политика.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. анита хегерланд
    #7

    В 5 000-та писмена история на човечеството, свидетелствата за броя на войните са 15 000 /ако не ме лъже паметта/. Агресията сега се преживява на вербално ниво и никой не може да промени това. Важно е ние да се виждаме като част от европейската култура, като приемник, носител и изразител на определени културни достижения. Как да отговорим на агресията?! По два начина: с борба или с бягство /заобикаляне на проблема/. В двата случая имаме различни резултати. В първия се сдобиваме с още един враг, а във втория - търсим нова гледна точка, която да отговаря по-добре на нашите интереси. Но, разбира се, всичко е много по-сложно.

  2. марко василев
    #6

    Колкото по-комплексиран е един народ,толкова по-велика е неговата история.Що се отнася до паметника Символ,каквито и пари да се налеят в реставрирането му,след 5 години ще бъде същия обрасъл пущинак!

  3. Пеперлиев
    #5

    Изречението с опаковането в края на статията ме наведе на една идея. Дали пък не е добра идея да повикаме един световно известен българин, който да опакова този истукан на Бузлуджа? Опаковането на чинията на Бузлуджа от Христо Явашев, би придало коренно различно звучене на тази никому-ненужна (включително и на БСП/БКП) сграда!

  4. yhguov
    #4

    На Балканите има и твърде много държави, за съжаление

  5. Коментарът е изтрит в 21:19 на 25 май 2018 от автора.
    #3
  6. Знайко
    #2

    За съжаление, продължаваме да живеем в лъжа. Независимо от това, че бяха разобличени с факти и документи главните лъжи на комунизма, те продължават да властват.

  7. Преслав
    #1

    Автора един от отмиращите вече нео-либерали е пропуснал да отбележи , че Радев покани и президента Тръмп на държавно посещение у нас. Оттам - нататък анализа му издиша игнорирайки този важен факт.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.