Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

ВАЦ блокира пускането на безплатен вестник у нас

57 коментара
ВАЦ блокира пускането на безплатен вестник у нас

Медийният пазар в България все още не е узрял и издаването на безплатен вестник се отлага, съобщиха в четвъртък от издателската група “Икономедиа”.

Пресгрупата, която издава вестниците “Капитал” и “Дневник”, както и редица специализирани издания за туризъм, недвижими имоти и култура, допълва, че не се е отказала от намерението си да предложи на българския читател планирания нов продукт.

Издателската група отбелязва, че все още не е приключила с проучването на възможностите на пазара.

Перспективата за безплатен ежедневник, който да се издържа единствено от реклама, предизвика острата реакция на конкурентите от медийната групировка “ВАЦ – България”, издател на таблоидите “Труд”, “24 часа”, “168 часа”, както и на редица други издания.

В специално обръщение към читателите си те заявиха, че евентуални безплатни издания ще залеят пазара с “псевдожурналистически публикации”, както и че става въпрос само за “рекламен бизнес, при който текстовете на журналистите деградират до пълнеж между рекламите”. 

ВАЦ-овите издания изтъкват, че подобни “вестничета” отнемат икономическата основа на сериозната журналистика и застрашават свободата на словото.

Кой заплашва качествената журналистика

Заеманата от тези издания поза на пазител на свободата на словото и професионалната журналистика е в противоречие с констатациите на независими световни авторитети като “Фрийдъм хаус” и "Индекс за устойчивост на медиите" (MSI), който се прави по света от 2000 г. насам по инициатива на Американската агенция за международно развитие (USAID).

В доклада си от 2004 г. за България "Фрийдъм хаус" отбелязва, че германският медиен холдинг ВАЦ е установил монопол върху разпространението и рекламните приходи и практически доминира вестникарския пазар в страната. Същата констатация присъства и в доклада на организацията за 2005 г. Българската Комисия за защита на конкуренцията обаче не откри монопол и разреши на ВАЦ да контролира вестниците "24 часа" и "Труд", както и общата реклама на двете издания.

Заради деловите интереси на собствениците на вестници редакционните екипи се въздържат да разследват или да коментират определени проблеми на държавата, се казва още в проучването. Като последица от слабия абонамент рекламите, особено осигурени от правителството, са единственият сериозен генератор на приходи, заключава "Фрийдъм хаус".

В доклада на MSI, публикуван в началото на 2006 г., се посочва, че “професионализмът на журналистите в България запада, в медиите се толерират сензационните и жълтите новини, а обществото не оценява колко важна е свободата на словото. Страната отчита спад в следването на професионалните стандарти, има симптоми за цензура и наличие на устойчива повсеместна автоцензура на репортерите и редакторите - явление, което е най-големият проблем в този сектор.”

Проучването също така е установило, че в България пазарът не действа върху медиите, отчасти заради липсата на достоверни рейтинги и данни за тиражите.

Няма как и у нас да не се появят безплатни вестници

Всеки българин, който е пътувал в чужбина, а най-вече тези, които са живели там знаят, че вестниците, които се разпространяват безплатно – ежедневници, седмичници и месечни издания - съвсем скоро ще се появят и на българския пазар. Такава е икономическата логика.

Всеки, който е работил поне в един вестник у нас знае, че те се издържат предимно от реклама и скрит PR и в значително по-малка степен от продажби и абонаменти. Голямата част от вестниците изкуствено “надуват” тиражите си, за да привлекат колкото се може повече рекламодатели и “спонсори”.

Единствената разлика между безплатно разпространяващите се вестници и тези, които се купуват е, че издателите на първите разчитат да привлекат повече рекламодатели на основата на високите си тиражи, с които да покрият разходите си по печата.

Безплатните вестници естествено не са “тежките” авторитетни издания като “Файненшъл таймс”,  “Фигаро” или “Франкфуртер Алгемайне цайтунг”. Обикновено това са местни, регионални вестници, които наблягат повече на местните новини и практически съвети.  

Нивото на журналистиката в тях е такова, каквото е нивото на повечето от българските ежедневници, титулуващи се “национални” спрямо посочените по-горе европейски издания.

Истината е, че когато и да се появи българският вестник, който ще се разпространява безплатно, той ще предизвика сериозни сътресения на рекламния пазар на печатните издания. И борбата между установените у нас вестници изобщо не опира до “свободата на словото”, а до позициите им на този рекламен пазар.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

57 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. НЦИОМ
    #61

    ТОШЕВИЯТ ВЕСТНИК ЗАМИРА И ОТСЕГА СИ ТЪРСИ АЛИБИ. СПРАВКА - ТИРАЖИТЕ МУ СЕ ДВИЖАТ ОКОЛО 50 000. НО ТАКА Е, КОГАТО ЗАЩИТАВАШ ИНТЕРЕСИТЕ НА ЧЕРВЕНИТЕ БОКЛУЦИ И ПОДЛОГИТЕ ИМ.

  2. Петров
    #60

    По-голяма деградация на журналистиката от т.н. вацови издания, а всъщност вацови парцали, едва ли е имало от времето на Йосиф Хербст (не че одобрявам разправата с него). Това са баетошови манипулатори, които се представят за говорители на обществото, а в същност служат единствено на кадесарската и кагебейската мафия в България. Омаскаряването на политици е ежедневие в тези вестници (спомнете си как Филип Димитров беше описван като извратен тип, спемнете си партийната книжка на Софиянски, не че ми

  3. hahaha
    #59

    Tia parcali trup i 24 laji v broi sa sram i pozor za vseki pochten grajdanin.Koito ima um v glavata ne gupuva podobni parcali, osven ako ne iska da si postele niakade pri remonta v kashti.

  4. Redoven 4itatel
    #58

    Пишат, че ВАЦ групировката е била свързана със STASI. Offensichtlich stimmt! А има ли по-корумпирани издания от ВАЦ-овите в България? Жалко, че се намират доста бунаци да ги купуват!

  5. Вътрешна
    #57

    Всяка дума в горната статия е абсолютно вярна. Дори положението с монопола и манипулациите на ВАЦ е много по-страшно. Казвам ви го като човек, изпитал това на собствения си гръб. Все още чакам и се надявам на безпристрастна и неподкупна журналистика. Дали ще се появи у нас? Засега очевидно не, щом Вацовци пак излязоха по-силни от всички.

  6. aneta
    #56

    trud i 24 chasa sa si naj-gotinite izdaniq. na drug vestnik trudno bih povqrvala za neshto

  7. Плимбо
    #55

    Напълно се съгласявам с написаното!Винаги съм се чудел на НАГЛОСТТА на "ВАЦ & Co" журналистиката у нас, която възприема себе си за 4-та власт ползувайки само облагите от тази власт и никога отговорностите и.То май и с първите власти е така ...ПлимбоP.S. Според мен и голяма част от "TV+radio" журналистиката са "дренки" от същия "дол". Лошото е, че докато мога да не си купувам вестници и да не ги чета - то гледам - не гледам, слушам - не слушам аз дотирам (т.нар. обшествени) медии, които не харесвам.

  8. OCHEVIDETZ
    #54

    IMA TAKMO 2 BEZPLATNI VESTNITZI V NEW YORK.SHTO DA NIAMA V BULGARIA? DA NE BI V NEW YORK DA SA PO-BEDNI OT BULGARIA, CHE DA IMAT BEZPLATNI VESTNITZI?

  9. Симо
    #53

    Момчета, ако гътнете вацовете ще дам едно буре 50 годишна вилямова пред вашия офис! Тези само замърсяват професионалната среда.Това не са журналисти, това са служители на Цвятко Цветков.Мръсна сган, дори ме е гнус да пипам газетките им.

  10. ВАЦ
    #52

    Уплашиха се вацовчетата, че им падат тиражчетата, а и паричките от ежедневните платените публикацийки!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.