Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Размисли по Българските ... въстания

143 коментара

В края на вчерашния ден (26 април – б. р.) подробностите на дебата за „Баташкото клане” донякъде ме бяха отегчили. След като намерих, че редица от гласове и акции поне частично и достатъчно активно и авторитетно представят моята позиция, почти бях решила да я считам темата за затворена.

Новината за досието на рецензента на въпросния проект, проф. Стефан Трьобст, извадено на показ от Цвятко Цветков обаче ме втрещи (виж Mediapool от 26 април 2007 – б.р.). Не просто скандална, а гротескна ми се стори реакцията на бившия главен секретар на МВР и бивш служител на Държавна сигурност. Той не само заяви нагло желанието си да влезе в крак с „модата на размахване на досиетата.” Кощунствен е принципът на употребата на досието. Това не е досие на агент, а досие на учен, някога шпиониран от агент. Това е „съдържателен прочит” в прав текст на донос, употребен в медиите, за да послужи пред широката общественост като исторически факт. Това е проблем. Проблем, който показва за пореден път острата нужда от дискусия върху мястото на медиите в съвременното българско общество.

***

С този текст не се наемам да дискутирам наличието или бройката на избити българи при прословутото клане в Батак. Енергията на разразилия се скандал не бива да се губи, защото той разкри и постави на разположение по-интересни и належащи теми за обществен дебат.

Разбира се, на пръв поглед, това е предизвикателство за българската историческа наука да утвърди своите принципи. Ако тезата на изследоватския екип от Германия – че мотивът на Баташкото клане в историята ни се използва, за да насажда омраза между българи и етнически турци и срещу мюсюлманско население в България – не е вярна, нищо ново под слънцето. Подобно доказателство просто ще затвърди широко разпространеното мнение, че българите са „етнически толерантен народ”, подложен на петвековно робство, завършило с кърваво изтребление преди век и половина: нещо, което всеки ученик в българско училище изучава старателно от малките класове.

Ако тя е вярна, както твърдят изследователите, това несъмнено е проблем на съвременното българско общество, а не на това от 1876. И все пак, ако оставим централния въпрос за ентическата дискриминация и омраза да се изследва от специалистите, в дебата се наложиха редица въпроси, които са „вторични” или „реторични” само на пръв поглед. Дали, например, този проблем може и трябва да се „превежда” на езика на омразата в Западния свят срещу ислямските фундаменталисти, последвала 9/11? Дали подобна провокация трябва да се „поднася” на българската общественост от чуждестранни изследователи (макар и Мартина Балева да е българка, зад нея стои авторитетна немска институция за висше образование)? Дали мястото за представяне на едно подобно изследване е предполагаемата Мека на българската историческа наука? И защо, пак в този смисъл, проектът, публикуван без особени сътресения или коментари във вестник „Култура”, не е бил обжалван и обсъждан в продължение на година? Дали присъствието на изследователския екип именно в БАН е търсено, за да придаде нужната публичност и авторитет на изследването, и, съответно, скандалът е изненада? Или атаката (не случайно използвам тази дума) е целенасочена и скандалът, макар вероятно в по-малък мащаб, е търсен предумишлено?

Първата ми реакция, след като прочетох новината за отричането на ‘Българския геноцид’, беше – съвсем спонтанно – тази на искрено възмущение. Що за нахалство, западни учени идват неканени и назначават/пренаписват нашата история. Още повече, присвояват си правото да атакуват стожерите на българската историческа наука в сърцето ѝ: нима ако български учен има хипотеза – да речем, че изнасилванията на немски жени от руски войници в края на Втората Световна  война, са „мит” – той би дръзнал да организира конференция на тази тема в Научния център или в Свободния университет в Берлин? Та дори и да не е българин, правилата на играта са строги – спомнете си какво се случи в Австрия със скандалния английски автор, отрицател на Холокоста Дейвид Ъруинг: съдебен процес и присъда.

Опрем ли обаче до подобни паралели,

пак стигаме до треската в окото на другия, без да видим гредата в своето.

Без какъвто и да е опит за сравняване на българските кланета с индустриалното изтребление на един народ в лагерите на смъртта, дебатът за Холокоста може да ни научи много. Едва ли има по-прецизно изследван и оспорван феномен в най-новата история, включително и в рамките на еврейската общност: това е история, писана с цел радикална саморефлексия на всички членове на човечеството, включително, и преди всичко – на самите историци. Тя разкрива постоянен интелектуален процес: дебат с множество гласове, който се прехвърля в сферата на изкуството, на журналистиката, и на западната академия като цяло. Наред с нестихващи противоречия тя поражда критическо осмисляне на най-необичайни и най-обикновени явления от ежедневието на модерното общество. На последно, но не по значение място, това е дебат, създаващ собствен език: език, който са принудени да спазват поне отчасти дори най-тривиалните репрезентации на това най-мрачно събитие.

В представителите на българската историческа и интелектуална общност, заклеймили представянето на проекта, обаче, подобна саморефлексия липсва. Наред с ретроградната реакция в защита на българския мъченически епос, липсва дори горчив отговор на провокативната претенция на чуждестранните учени. Още по-симптоматичен е фактът, че именно защитата на българския канон и ‘национална памет’ се тиражира сега, в централните медии, а не преди година – в културната периодика. Това показва, че не само в българската академична общност, но и в по-широки кръгове на българска общественост (ако приемем, че това не е празен термин) съществува разрив, не протича диалог. Самата възможност за диалог изглежда обречена: актьорите говорят на различен език.       

В този смисъл, не ми се стори странно, че статията на Мартина Балева е останала почти незабелязана в Култура. Както самата авторка, голяма част от читателите на Култура са хора с академическа школовка в хуманитарните и социални науки. Много от тях са преминали през западни академични институции, членство в неправителствени организации, центрове и семинари на фондации като Сорос, Фулбрайт, Конрад Аденауер, ДААД и т.н. Подобен критичен прочит на „мит” в историческата наука не само не е новост за тях – това е просто още един обект за деконструиране; пореден опит да се намери не просто интересна тема, но и специфичен и неизследван проблем за дипломен проект; поредно изследване, съобразено с изискванията за спонсорство на западни фондации, с рамка „общовропейски ценности”, „разрешаване на междуетнически конфликти”, „борба срещу нарушаването на човешки права” и др. Затова и „превеждането” на изследването на езика на етническата и религиозна омраза в стил 9/11 не е учудваща, макар и в някакъв смисъл, да звучи причудливо: привеждането на контекстуално специфични проблеми под обще знаменател е една от „треските” на изследователските центрове и фондации от западен тип, чиито преимущества и недостатъци тепърва трябва да се дялат; но нека ние се върнем към нашата „греда”.

Подобен прочит на историята, съвсем простичко казано, не е познат на българите –читатели на централни ежедневници и слушатели на централни телевизионни и радио-емисии. Втълпяван от ранна детска възраст, изискван на входящо и изходящо ниво в образователната система, копиран донякъде по инерция от масмедиите, и преповтарян от популистки и екстремистки медии (тук енергията е доста висока и за инерция едва ли може да става дума) е един друг наратив. Тук царува един централен и централизиран национален епос, в който турците са „душмани”, а българите са посичани в героичен порив за свобода. Тук, за разлика от западните академични среди, думата „отечество” се асоциира не с Хитлер (Vaterland), а с националните герои като Левски. („митът” за Левски, ще каже някой...) Затова и, дори когато не говорим за прояви на краен национализъм, подобни героични митове са познати, разпознавани и желани; развенчаването им – не.

Разбира се, това е съществен проблем: проблем, който трябва да бъде решен с ре-форма на българската образователна система и ре-формулиране на съдържателно ниво на образователен процес. Езикът на критична (само)рефлексия може да бъде формиран единствено чрез образование. За това говори един – на пръв поглед вторичен – факт, съобщен в разгара на скандала. Уплахата от физическа саморазправа срещу Мариана Балева не е изненадваща (вероятно и аз бих постъпила така на нейно място), но и не говори за очакван скандал и провокация. Той е по-скоро реакция на цивилизационен ужас. Само че ужасът не е обичайният сблъсък на цивилизациите или пост-9/11 синдром.

Сблъсъкът се дължи не на непримирими цивилизационни различия,

а на едно постепенно разраснало се културно различие (différance?) в рамките на едно общество, между членовете на една общност. То не се дължи само на различна историческа школовка на представители на по-либералната срещу по-консервативната академия; не се дължи дотолкова и на политизирането на конкретния скандал, макар в него да се видя до каква степен централната власт (начело с Президента-историк), си сътрудничи с централните медии, за да наложи централния (main и mainstream) исторически дискурс; фактът, обаче, че при подобен скандал твърде много хора застанаха на страната именно на консервативния прочит на българската история, надали противоречи единствено на толерантността на българското население, или пък обяснява етническия вот в последните избори.

„Различието”, за което говоря, се дължи на липса на медиа-ция, на (търсене и предлагане на) функционираща правилно медия-посредник, способна да осъществи превод между различните езици, които се сблъскват в този скандал. Различието се проявява в невъзможността на свободните медии, обществени интелектуалци и критично настроени политици в България да „преведат” принципно коректния прочит на случая на ежедневния език на българите. Правото на изследователите да изкажат хипотеза и да я защитят при оспорван дебат е само част от рефлексията върху собствената история, в която гражданите (и) на това общество трябва да бъдат въвлечени в постоянен активен диалог.

Разбира се, това не е проблем само на едната страна. Подобни критични мнения естествено намират някаква публичност – за съжаление обаче в настоящата медийна конюнктура те са ограничени до няколко заглавия на ежедневници със сравнително малък тираж и до определени интернет портали, посещавани от традиционната публика от съмишленици. Разбира се, по-ниското търсене на такива мнения до голяма степен се дължи на това, че те не дават прости отговори и „лесносмилаеми” формулировки, за разлика от посланията на масмедии и наложените от тях медийни звезди и политически популисти (тривиален и често повтарян, но отново симптоматичен пример: колко съвременни български обществени интелектуалци влезнаха в 100-те най-известни Българи?). Наред с това, те и не достигат до тази публика: вероятността дори и за настоящия материал да излезе във вестник Труд или 24 часа клони към нулата. А това, за съжаление, продължават да бъдат най-тиражираните вестници в България, които достигат до масова публика. Факт е, също така, че взаимно цитиране на едните и другите медии е белязано с презрително мълчание.

Настоящият скандал е от значение именно заради това, че умишлено или не,

той успя поне временно да разсее сгъстеното мълчание.

Това мълчание на моменти плаши: то издава невъзможност (или презрително нежелание?) за ежедневна битка, в която да се артикулират и изобличат много по-провокативни, крайни и опасни прочити на историята, които всеки ден облъчват милиони българи. Естеството на презрението от двете страни, обаче, е твърде различно. В единия случай гласът на другия е незаслужено презрян заради слабата му представителност. В другия е презряна масовостта – традиционен елитистки избор, който, в конкретната ситуация, показва по-скоро неуместна притвореност в критичен момент. В момент, когато е необходимо да се предлага категорична и – което е изключително важно – широко изразена позиция.

__________________
Мария Иванчева е завършила философия в Софийския университет “Св. Климент Охридски”, в момента следва социология и социална антропология в Централноевропейския университет в Будапеща.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

143 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. читател
    #149

    Е па како, докато пишеш на некакъв само тебе понятен език нема да ти публикуват писанията в Труд или 24 часа. Иначе добра статия, ама за научно списание....

  2. Miléna
    #148

    Nai-posle malko svej intelektualen vuzduh.Blagodaria na avtorkata za izrazenata pozicia.

  3. Иван
    #147

    По голямо омерзение за Батак от това Първанов и Димитров да са историци, здраве му кажи! Ако нямаш какво да кажеш, остави Пъванов да се изкаже вместо теб. А за Батак, както и изобщо за историята на България трябва да се говори без цензура, както беше по времето на управляващите историята и живота ни комунисти. Може би заради тях повечето млади изобщо не знаят историята на България, заради скучните клишета и потискането в училище на личното отношение към историческите събития.

  4. В Култура
    #146

    Дискусия имаше в "Култура". Виж статията на д-р Наум Кайчев в бр.24, 21 юни 2006 г. и неадекватния отговор на М . Балева в бр.29, 07 септември 2006

  5. на проекта
    #145

    формулировката на проекта е „Feindbild Islam – Geschichte und Gegenwart antiislamischer Stereotype in Bulgarien am Beispiel des Mythos vom Massaker in Batak“ - свободен превод: Ислямът като образ на врага - История и съвременност на антиислямските стереотипи в България според примера на Мита за клането в Батак.

  6. Peter Pan
    #144

    Наистина, като че ли в нашето общество не желае да възприеме тези, различни от официалната доктрина. която често е патриотарска, политизирана, и разпостранявана от политици. Да си припомним дискусиите около турското "робство", и "присъствие". А защитниците на тезата за "робството" дават ли си сметка, че тя само принизява националното самочуствие? Аз не бих искал да имам деди "роби".А статията е наистина сложна за чалгаджийските умове. Те имат затруднение с в-к "Дневник", та камо ли с тази статия...

  7. бивш студент
    #143

    За изпита четох много, учех от учебника, от Кратка история на Б-ия от БАН, История на Византия. И се обърках, отчаях се, уплаших се за изпита, и четох само от учебника. Оценката ми бе 5.501 и бях доволен, а моето мнение за някои събития си го запазих за себе си.

  8. И. Иванов, Швеция
    #142

    "Дискусия имаше в "Култура". Виж статията на д-р Наум Кайчев в бр.24, 21 юни 2006 г. и неадекватния отговор на М . Балева в бр.29, 07 септември 2006"Къде ли му се е загубило адекватното "според мен" на "В Култура?Защото например на мен той не ми е ВСН (Върховен съд по неадекватностите).Предполагам и на други читатели, имащи свои собствени способности да четат, разбират, преценяват и оценяват.И злобни и непроускащи вмъквани "по тарлъци" пропагандни обобщения.

  9. ve6ter
    #141

    Самовглъбената претенциозност и любов към словесния онанизъм обричат много голяма част от българската интелигенция на забвение. Ако само можеха да пишат... Ехееей, къде щяхме да сме!Драга Мария, това се отнася и за теб. Ако искаш да бъдеш разбрана, трябва да изказът ти да бъде освен смислен, разбираем И интересен. В случай, че ти иде отвътре да ме обявиш за елементарен тип, задай си въпроса защо дори "тежкото" Би Би Си настоява журналистите да използват простичък език (simplicity is the key to understanding). Това не е никак случайно...

  10. И. Иванов, Швеция
    #140

    Мария Иванчева доказва нещо, което след изписаните тонове тъпотии по темата, срам-несрам, май действително започва да се нуждае от доказване - че има и българи, които1. Четат преди да оплюват2. Разбират четеното3. Не плюят, а отговарят на четеното със свои аргументи и логика

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.