Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Юлиян, който стана Сюлейман, и внукът му Микел

55 коментара

Сюлейман Алендеров преди се е казвал Юлиян Алендеров. Но след това е решил да се кандидатира за кмет на родопско село, заселено с мюсюлмани. А, както той обяснява, "Без мюсюлманско име е немислимо да спечелиш изборите в помашко село като Слащен".

Напоследък Сюлейман има проблем. Наложило му се да организира едно от най-важните събития в живота на седем-годишния си внук – обрязването. Осигурил за церемонията чудни зурли и тъпани. Но не могъл да събере достатъчно гости.

Въпреки че е популярен като кмет, много хора са предпочели да не дойдат на церемонията. Според тях не е прилично момче с християнско име да бъде посвещавано в традиционните мюсюлмански ритуали.

Ако родителите на Микел живееха по родните си места, те вероятно щяха да кръстят сина си Мехмед. Но те си изкарват хляба със земеделска работа в Испания, и, както обясняват: "С мюсюлманско име човек има проблеми да се интегрира в малките, провинциални градове на Испания".

"Напоследък стана проблем да имаш мюсюлманско име в Европа", казва Сюлейман. "Хората, които вярват в исляма, са асоциирани с тероризма и с Ал Каида". Той е приел мотивите на дъщеря си да кръсти внука с по-"безопасно" испанско име и не разбира защо неговите съграждани не могат да приемат позицията му.

Според него общността би трябвало да се отнася с по-голяма възприемчивост към подобни практики, особено като се има предвид оживената икономическа емиграция от района към цяла Европа. Много помаци се натъкват на същия проблем, когато се опитват да се интегрират в обществата на други държави.

Алендеров казва, че населението в района на Чеч, където е и неговото село, напоследък много е намаляло, като всяко от населените места е загубило по 400-500 души. Жителите на Слащен през последните няколко години са се свили от 2600 на 1000. "Не останаха деца да напълним гимназията!", отбелязва той.

Според официалната историческа наука помаците са етнически българи, които много поколения назад са приели исляма. Някои източници сочат, че те са 330 000, предимно в района на южните Родопи.

Някои от тях обаче настояват, че са турци, заселили се в България преди пристигането на славяните и прабългарите по тези земи през V и VI в.

След като добива независимост през 1878 г., Българската държава се опитва неколкократно да християнизира и интегрира помаците.

Опитите да се сменят имената им започват веднага след Руско-турската война от 1877-1878 г. След Балканската война от 1912-1913 г. също има такъв процес, а през Втората световна война над 200,000 души са принудително прекръстени.

Когато през 1972 г. Комунистическата партия разпорежда всички помаци да приемат български имена, тези от района на Чеч оказват най-силна съпротива. През декември 1989 г., след края на социалистическия режим, те са първите, които настояват пред българския парламент да им се върнат мюсюлманските имена.

Днес точно тук процесът на възвръщане обратно към християнските имена е особено видим. Хиляди помаци от по-младите поколения предпочитат християнски имена, с които да се чувстват по-удобно, присъединявайки се към българските емигрантски общности в Испания, Португалия, или Холандия.

По-старите генерации следят това развитие, но с нарастващо недоволство. Един от начините им да го изразят е да не се явяват на церемониите на "неверниците". Друг - да забраняват погребения в мюсюлманските гробища на покойници, които не носят турско-арабски имена.

"В Турция навсякъде са наложени местни имена, които изместват традиционните, приети от Корана. Така е наредил Ататюрк. Това обаче не създава проблеми", ядосва се Еми, майката на Микел.

В България, обаче, към религиозното объркване е добавено етническо. "Нашият народ е объркан. Има такива, които се смятат за турци, други за българи, трети се самоопределят като помаци", казва Мехмед Бакалов, един от помашките лидери в гр. Гоце Делчев.

Преди няколко години Момчил Петров, помак от Кърджали, се опита да напише първата история на своята общност. В нея той помирява версиите на българската и турската исторически науки.

Според книгата му "Помаците" етносът произтича от тюрките, известни още като прабългари, които формират българския етнос заедно със славяни и траки. Версията на Момчил Петров е популярна в помашката общност.

Поколението на Еми я приема. То от една страна иска да запази самобитността си, но от друга не иска категорично да бъде отделяно от българите.

Кметът Алендеров пък отстоява своята позиция – че характерът на човека не зависи от начина, по който звучи името му. “Микел, Михаил или Мехмед, ти си, който си," казва той.



*Георги Кулов е журналист в кърджалийския вестник "Нов живот".
Този текст е изработен в рамките на проекта "Как да пишем за малцинствата" на Балканската мрежа за разследващи репортажи, с финансовата подкрепа на Държавния департамент на САЩ.
подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

55 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #55

    Абсолутна глупост

  2. Marinowa
    #57

    Какво значение има какъв е по националност човекът, роден в България - ако той ОБИЧА РОДИНАТА си,ако приема всички останали, родени в нея, ако спазва законите и се опитва да живее честно.Ако се чуства като част от цялото на тази РОДИНА.Всички трябва да признаем и да се съгласим, че нашата МАЙЧИЦА има много и различни деца.Но с това тя е само по-силна, по-красива.Майчицата е мултикултурална.Точно това разнообразие ни прави много богати духовно.Ние тук в БГ сме и по-умни и по-търпеливи и по-толерантни,

  3. християнин
    #56

    познавам лично много помаци-те са добри и трудолюбиви хора,много "ръководители"-партйини и всякакви тъпанари са бъркали в душите им и за това те не знаят много добре кои са всъщност,но и не желаят това да продължава повече.Докато не бъдат приобщени,а не съзнателно изолирвани положението няма да се оправи.

  4. Анонимен
    #55

    И какво излиза: за да приобщим помаците, трябва да си фалшифицираме историята. Абсолютна и нагла глупост е твърдението, че те са наследници на тюрките, а те като прабългари са участвали във формирането на българския етнос. Ясна е целта: след това ще се докаже, че тюрките т.е. помаците са основния етнообразуващ елемент и следователно ние не сме славяни, а помаци. Тази песен вече е пята през годините на Втората световна война, когато именити български учени доказваха, че сме арийци по линия на прабългарите.

  5. Крум
    #54

    Ние наистина имаме арийска кръв по линия на прабългарите. И не се безпокой, но и във вените на германците тече не малко славянска кръв. А във вените ни тече много малко славянска кръв, което съвсем не е страшно.

  6. Стоян
    #53

    защо се срамиш да се наречеш българин... така бих се обърнал към тях. Но историята с помаците е по различна от широкото менение. Мнозинството от тях са си сменили вярата по ИКОНОМИЧЕСКИ причини а не насилствено иммено това е карало другите българи да странят от тях дори повече от коклкото от турците Сега аз нямам нищо против да има и българи с мюсоуманска вяра но те да се чустват българи ,а не турци. На всякъде турците искат да ги претояпт и им пълнят главата че религията е главното при самоопределянето т.е. щом религията им е турска значи са турци. И това не е от днес, тези турци които са в кърджалийско , те също са асимилирани помаци и генетиката може да го докаже.

  7. BLUEBIRD
    #52

    евреин, руснак или там какъвто и да се.Най-важното е да си десенбългарин, десен турчин, десен помак, десен руснак, десен евреин.The right guys, at right time, at right place!Изобщо много отдавна съм разделил света на 2 части - моите и техните .Моите кучи синове и техните кучи синове, моите копелета и техните копилета.Копеле, ама от нашите, наше копеле, защото техните копелета са още по-гнусни.

  8. arrowhead
    #51

    "Турската", т.е. тюркската, теория за произхода на помаците е абсолютна манипулация, защото:1. Прабългарите не са тюрки, а индоевропейци, придобили известен тюркски етно-културен слой при продължителното им пребиваване в Средна Азия. Те идват на Балканите от север, а толкова ранно просмукване на тюрки (5-6 в.) по зжния диагонал няма.2.Още по-абсурдно е помаците да бъдат "турци", дощли на Балканите през 5-6 в. Когато т.н. османски турци идват на Балканите, те се придвижват още на племена и родове

  9. Запад
    #50

    БРАВО!Ти наистина си човек съсздрава мисъл.Тази теория е напълно правдоподобна изаслужава внимание.Нещата трябва да се разглеждат от всички страни.Противопоставянето на националностите в България имат само властвувашетие полза.Аименно тройната коалиция.Комуниситеуправляват по този начин изеално.Печелят избори и прочее.Най-ясен е примера с циганите.Държат ги в нищета и за едно кебапче са готови да си дадат глада на тях.Гладът е нещо ужасно.

  10. Запад
    #49

    Тъпанарино!Ние сме славяни.Това е русофилска теория набивана в нашите глави вече много векове.Разширяваки държавата си българите - а не казано прабългарите-на юг от Дунава са намерили траки илири и др. и много малко дславяни.Тка че славяно.българска държава името е много удобно на руската имперска политика,но не и на нас.НИЕ СМЕ БЪЛГАРИ И НИЩО ДРУГО.В този етнос са влизали много по малки етноси и тюрките също.Не ни плаши с твоити гнили теории.Нищо не се чел.Може би само тези писаници на Б.Димитров и компания.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.