Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Пак хаос на летище София заради мъглата

23 коментара
Пак хаос на летище София заради мъглата

Хаос с кацането и излитането от летище София причини падналата в сряда вечерта гъста мъгла над столицата, която продължава да обгръща града и в четвъртък. От Министерството на транспорта съобщиха, че заради влошената видимост е започнало пренасочването на кацащите самолети към летищата Пловдив, Варна и Бургас. Справката в електронната страница на софийския аеропорт показва, че близо половината от полетите са били отменени в четвъртък. 

Проблемът ще продължи до средата на следващата седмица, съобщиха от Министерство на транспорта. Но не защото ще се решат проблемите с аеропорта, просто се очаква да настъпи промяна в метеорологичната обстановка.

За втора поредна година, традиционната мъгла за София, която се спуска в края на ноември и остава до средата на януари, ще изправи на нокти пътуващите от и за летище София. Липсата на координация между отделните институции, съчетана с липсата на информация, ще ги изправи пред много неизвестни.

Източници от ведомството коментираха за Mediapool неофициално, че хаосът на столичното летище в четвъртък е причинен от промяна в категорията му от втора на първа заради системата за инструментално кацане, популярна като "сляпо кацане". На практика това означава, че самолетите са ограничени да кацат само при видимост на пистата не по-малко от 550 метра, която разрешава 1-ва категория. При втора категория на летището, въздухоплавателните средства могат да кацат при видимост на пистата не по-малка от  350 метра.

Неофициалната информация е, че периодът от 20 до 23 ноември е планиран за тестване на системата, която трябваше да заработи безотказно още преди от година. Пилоти коментираха, че са престояли кръжейки във въздуха над София 2 часа, докато разберат дали ще ги пренасочат към друго летище или ще им позволят да кацнат. Междувременно докато част от самолетите са кръжали над града, категорията на летището е била променена “в крачка” от първа на втора категория и част от авиокомпаниите са успели да се приземят преди метеорологичните условия да се влошат още повече, коментираха български летци.

Опитите на Mediapool да разбере официално от представители на транспортното ведомство защо се налага тестване на системата за сляпо кацане точно по време, когато започват мъглите и какво се случва на софийското летище не бяха успешни. Според официалната информация, системата за сляпо кацане е сертифицирана през септември тази година и от този момент нататък летището вече е с втора категория.

На мобилните си телефони не отговаряха директорът на Гражданска въздухоплавателна администрация (ГВА) Захари Алексиев и Людмил Манасиев, директор “Летища, авиационна сигурност и аеронавигационно обслужване” към транспортното ведомство. В “нелегалност” бе минал и пресцентърът на столичното летище.

От пресслужбата на транспортното ведомството заявиха, че по тяхна информация категорията на новия софийски аеропорт не е променяна от втора на първа, но в определени части от деня видимостта е паднала под минимума от 350 метра за 2-ра категория и е била между 150 – 200 метра. От пресслужбата коментираха, че въпреки възможността за кацане, част от пилотите са взели сами решение да пренасочат самолета към други летища.

Останалите три международни летища на територията на страната – Пловдив, което е и резервно летище за района на столицата, Варна и Бургас се подготвят за втора поредна година да поемат самолетите до и от софийския аеропорт. От транспортното ведомство уведомиха, че решението за отмяна на полетите, както и за това дали да се ползват резервни летища се взема от авиокомпаниите.

Проблемът с мъглата за посетителите на София, които пристигат по въздух у нас, започва с отварянето на новото летище. През миналата година, пътуващите през софийското летище бяха блокирани близо 10 дни отново заради мъглата. Тогава аеропортът обаче нямаше изобщо монтирана система за инструментално кацане при лоши метеорологични условия.

Експерти коментираха, че старата писта е имала трета категория сертификат, т.е. най-високия клас, който позволява кацане и при по-тежки метеорологични условия. Проблемите на авиокомпаниите обаче не свършват само със системата за сляпо кацане, която явно не работи безотказно. Родните фирми коментират, че имат сериозни проблеми с течността, с която се обработват срещу обледяване въздухоплавателните средства на софийския аеропорт. Тази дейност отнема по останалите големи летища средно от 5 до 10 минути максимум, коментираха от авиокомпаниите. На новото софийско летище обаче трябват от половин до един час за обработването на самолета, при положение, че течността действа в продължение на 20 минути. Така докато свършат с цялата машина, там, откъдето е почнато вече е минал ефекта.

Персонал на родните авиокомпании смята, че на софийското летище вероятно не могат да работят със закупените нови машини. Неумението им обаче носи сериозни загуби за превозвачите, които трябва да плащат изхабената течност, а се стига и до сериозни закъснения заради голямото чакане.
подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

23 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. bg
    #26

    nasche piloti sa dobri kato se ima previd kakvi samoleti karat taka tsche e po dobre da sa sigurni i da njama magli otkolkoto da riskuvat koito barsa da si vseme vlaka ili reisa

  2. гражданин
    #25

    Ами как ще се оправят на това летище с протежетата на недораслия шут Николай Василев и ненормалната София Касидова - заместник-директорът Стефан Добрев, който продаваше черги в Троян и от там Касидова го направи зам. директор, с Тулешков, който само се разхожда и философства и целия персонал на летището който е полуграмотен, но с невероятно самочувствие и на който единствената грижа са безобразно високите заплати и купоните за 200лв. на месец за храна, които получават.

  3. lolo
    #24

    divotiii

  4. Ai siktir!
    #23

    I zapoznatite v aviacionnite sredi, otdavna alarmiraha che shte stane tochno taka, ama niamashe koi da gi chue!Vijte naprimer broia na spisanie Krile ot FEVRUARI 2007, kudeto syvsem iasno e postaven problemut! No maloumieto v GD GVA i letishteto ne e lesno da se preodolee, pri tova nikak!

  5. patuvasht
    #22

    Тази така наречена журналистка не за първи път изопачава и си измисля информации

  6. maria
    #21

    to4no tazi jurnalistka minalata godina trjabvashe li4no da zvuni na ministura na transporta, za da kazne muga i na letiste sofia sled 3 dni 4akane. Poradi sustata sistema za sljapo kazane. I minalata godina vsi4ki ot letisteto se bjahte izpokrili kato mishki.

  7. Крум
    #20

    всичко това означава вопиюща некадърностст и некомпетентност!И тя се вижда от присгането на международното летище в столицата на БГ!Самата столица - целодневни задръствания!Строежът на метрото - затлачен.Като коритата на реките в цялата страна.Тъпи необразовани министри, за кмет един пожарникар по черна тениска.Учители-едни некадърници без чувство за отговорностИ всички с претенции за германски и люксембургски заплати!

  8. n5h1
    #19

    проблема с летището,че разни неграмотни тъпаци се разхождат из него и взимат заплати:Половината от населението на София се занимава с подобни дейности:)

  9. Тодор Колев
    #18

    Класиката си е класика.

  10. Автор
    #17

    Който купува такива вестници, слуша такава музика, гледа такава телевизия, избира такива политици, ще кръжи в мъглата цял живот...

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.