Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Дисквалифициран проект ще обновява Централна гара – София

43 коментара
Дисквалифициран проект ще обновява Централна гара – София

Реализирането на идеите на Министерството на транспорта и Столична община за обновяването на софийската Централна гара започна с грандиозен скандал още на ниво архитектурни проекти. Журито, което бе поставено под шапката на транспортното ведомство, трябваше да избере победител измежду проектите на 5 екипа архитекти. В началото на общественото обсъждане, което се проведе в сградата на Централна гара, стана ясно, че фирма “Архитектоника студио“ едновременно печели и губи конкурса.

Представител на конкурсната комисия обяви, че за нейното архитектурно решение единодушно са гласували всички членове на журито. Тя обаче е дисквалифицирана за наградата от 15 000 лева, защото не е спазила основното изискване на конкурса да пусне своя проект анонимно.

Абсурдът се задълбочи, след като от комисията съобщиха на останалите архитекти, че въпреки дисквалификацията “Архитектоника студио“ ще си остане първа, а министърът на транспорта Петър Мутафчиев каза, че проектът ще бъде купен. Платени ще бъдат и другите четири идеи, но не стана ясно на какви цени

В последствие се разбра, че във въпросната фирма единият от тримата управляващи е братът на главния архитект на София Петър Диков – Калин Диков. На медиите бяха раздадени материали около процедурата, в която вероятно по случайност, името на дружеството на Калин Диков бе объркано и записано като “Архитектурно студио“.

Въпреки че беше поканен да присъства на представянето на проектите, Петър Диков бе решил да пропусне събитието. Вместо него като представител на Столична община дойде зам.-кметът по транспорта Велизар Стоилов.

Въпреки скандалният избор, един от авторите на класирания на второ място проект – архитект Емил Попов заяви, че няма да обжалва процедурата.

“Ние искаме да се гледат самите проекти, а не “жълтата“ страна на този конкурс. Въпреки това ние сме на мнение, че не може след като първия бъде дисквалифициран, вторият да си остане втори“, добави той.

Зам.-шефът на Национална компания “Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) Христо Алексиев заяви пред Mediapool, че ще започнат разговори с архитектите участвали в конкурса с цел намиране на оптималния проект за реконструкция на гарата. Обновяването на сградата трябва да започне през 2008 година. По думите на Мутафчиев цените за този проект варират между 8 и 32 милиона лева.

Мол до Мол-а

Три от общо четирите архитектурни фирми, които направиха своите презентации в сряда, наблегнаха на нуждата да се изгради поредния Мол в София – този път в непосредствена близост до Централна гара. Дисквалифицираният победител в конкурса “Архитектоника студио“ наблегна и на нуждата от построяването на два небостъргача до гарата. Те ще се падат точно зад паркинга на Централна автогара. В тях ще трябва да се помещава освен администрацията на БДЖ и НКЖИ и търговски помещения. За пазар е отделено мястото и в ротондата на предгаровия площад. Мол е заплануван да се строи и в промишлената зона, която се намира след железопътните коловози.

Поради тази причина от “Архитектоника студио“ са предвидили топла връзка на височината на сегашните козирки на гарата до Мол-а отвъд релсите. Тя ще се използва и за слизане до пероните. Архитектите от това дружество предлагат използването на втория етаж на гарата за отмора и отново за търговски цели. С цел разведряване на атмосферата се предвижда слагането на прозрачни покриви и стени на сградата.

Класираният втори в конкурса проект на арх. Емил Попов се занимава основно с обновлението на самата сграда на Централна гара и единствен не предвижда построяване на Мол. Той предлага създаването на директна връзка от транспортните възли на София (метро, надземен транспорт) до пероните на гарата. Касите ще бъдат разположени по пътя на основния пътникопоток. Според арх. Попов “нуждата от премахването на ротондата е също толкова ясна, колкото е ясно, че единият от собствениците на спечелилата фирма е брат на главния архитект на София“.

По думите му голямото бяло покривало на ротондата скрива перспективата около сградата на Централна гара и след реновирането ѝ, то трябва да бъде махнато.

Класираните на трето и четвърто място проекти бяха почти идентични като идея с дисквалифицирания победител. И двата се концентрират върху нуждата от изграждане на Мол-ове зад Централна автогара, които да бъдат поставени на една линия с жп гарата.

Между Мол-а и гарата се предвижда изграждането на небостъргач за бизнес и административни цели. Обосновката на тези предложения варираха от добрите транспортни връзки с предгаровия площад и нуждата да се намери финансиране на проекта за реновиране на софийската Централна гара

Заелият четвърто място арх. Владислав Николов от фирма “Никонсулт“ дори не намери за нужно по време на представянето на своя проект да говори за гара. Той представи пред публиката идеи за строеж на чудесен Мол и висока сграда, които биха могли да уплътнят пространството . Никой от архитектите не предложи вместо търговски център, там да бъде изграден парк.

В крайна сметка и Петър Мутафчиев, и Велизар Стоилов погледнаха благосклонно на Мол-овете. Според тях ако се даде на частен инвеститор правото да строи на държавно-частните терени около Централна гара, то реновирането ѝ няма да струва пари на закъсалите финансово институции. Мутафчиев дори заяви, че ако НКЖИ влезе с дял в подобно начинания може по-лесно да генерира средства за поддръжка на железопътната инфраструктура.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

43 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. SD
    #44

    В българския език няма дума за "конфликт на интереси", но пък има "шуробаджанащина", "далавера", "кьорсофра" и т.н.

  2. -
    #43

    Кой ги измисли тези циркаджийски палатки пред гарата. По-кичовен и ефтин проект не можаха да измислят. Ама прибраха милиони от него.

  3. Sunder
    #42

    да разбера е следното: Нормално е да има случай на корупция, дори за доста високи нива. Но как е възможно ВСЯКО ЕДНО НЕЩО ДА Е С МРЪСНА ДАЛАВЕРА?!! Абе дано гледате децата ви как чезнат от болест бе, да гниете в АДА нещастни крадливи мръсници такива!

  4. nabludatel
    #41

    Във почти всяка столица и голям град има на главните гари (или с близост една метро спирка до тях)по няколко много прости причини:- почти всички видове транспорт са съсредоточени до гарата, което олеснява дотъпа на работещите и клиентите в сградите- не се увеличава населението на града, защото мобилността на хората се увеличава (например хора от перник които биха евентуално работили там няма да се преместят в софия за да могат по-лесно да стигнат до работните си места )- увеличава се използването

  5. някой си
    #40

    и двамката са пълни мошенници и грабодеритъпи,алчни и суетнипетър осра златни пясъци,сега ще види сметката и на софиябратчето му се ползва от мътното блато,създадено от пешкоубавини

  6. сик транзит
    #39

    то си смърди направо.Значи фирмата не е спазила условието за анонимитет на подадените документи - на комисията е ясно, че това е проектът на нашия човек. А, някакви си 15000 лева загубили - стотинки, от този проект ще се лапнат милиони.А вторият си остава е... пардон,втори, защото това е конкурс само за първия. Останалите са за парлама.

  7. konfuzius
    #38

    molove mene mi ne trebvat...iskam da znam, koga garata shte zaprilicha na gara i shte ima, kude chovek da pochaka na toplo zakusnivashtia vlak i niama da ima nujda da prepuska na 2 km za da se kachi vuv vagonite. E g-da Architekti, kude vi e funkcionalnostta urbanizaciata a? aman ot molove, vsushnost koi pazaruva v molovete, nikoi shte me otkrehne li ?

  8. juz
    #37

    Палатката ви е наследство от Софиянски лично!Спомням си колко упорито пледираше за този проект.Колко са били комисионите знае само той и тези май бяха унгарци,дето му ги дадоха.При желание сигурно може да се разбере!

  9. Наблюдател
    #36

    Докато един след друг се появяват скандали с транспортните дружества на общината кметът по транспорта не обелва нито дума по въпроса. За сметка на това узнаваме, че е започнал да разбира от архитектура!? Като безпардонен селендур, на него всичко му иде отръки. Трябва да "благодарим" на Дебелия Ал.Божков, че го докара от Кюстендил в София (все пак са баджанаци), на Надка, че го предложи в общината от квотата на СДС, на ББ, че е иопънал чадър върху простотиите му.

  10. Дедов
    #35

    Уважаеми Наблюдател,Може и да са верни, в голямата си част, твърденията Ви, но пречупени от Българския модел.1. Хубаво е да се увеличават пътуванията с влак, ама... не с български. Защо от Перник хората не пътуват с влак до София, а колоната от автомобили започва още от Драгичево? Даже би трябвало на всеки половин час в пиково време да има влак - до Елин Пелин, например и тогава тази линия ще обхване доста голяма част от промишлената зона на София. Но хората предпочитат задръстванията пред "задръстените"

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.