Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Връщаме пари на ЕС заради 10-те спрени проекта по ФАР

43 коментара
Връщаме пари на ЕС заради 10-те спрени проекта по ФАР
Възможно е да възстановяваме средства на ЕС, отпуснати за някои от десетте проекта по ФАР със спряно финансиране, тъй като срокът им за разплащане изтича в края на месеца. Това съобщи зам.-министърът на регионалното развитие и ръководител на агенция ФАР в регионалното министерство Савин Ковачев пред БНР.

Ковачев назова конкретно един от проектите – строителството на втората тунелна тръба на влизане в Дупница при километър 327 на път Е-79 (обход на Дупница). Началото на строителството е на 11 януари 2005 г., а обектът е трябвало да бъде завършен в края на март 2008 г., което означава 21 месеца закъснение. Стойността на около 170 м тунелно строителство е 7.6 млн. евро, оскъпяването е 1 млн. евро. Над 60% от финансирането е осигурено по програма ФАР, а остатъкът – от бюджета на фонда.

"Според мен, на някои от проектите няма да бъде възстановено финансирането, тъй като срокът им изтича на 30 юни тази година... Европейските процедури са стриктни, стриктни са и хората, които ги прилагат...Можем да дадем за пример случая с тунела на Дупница. Ако проектът не бъде окончателно разплатен на 30 юни, ние ще трябва да възстановим средствата на ЕС.", каза в понеделник Савин Ковачев.

Проектът за тунела при Дупница най-вероятно е замесен в конфликт на интереси. Той се изпълнява от турския консорциум ТИНСА - ЕРКО, супервайзър е британската "Мот Макдоналд". Съпругата на заместника на бившия шеф на фонда, Веселин Георгиев - Живко Недев, Елена Недева е служител във фирмата "Трансконсулт-БГ", която е дъщерна на българския клон на инженеринговата фирма "Мот Макдоналд". "Трансконсулт БГ" "надзирава" строежа на пътя Твърдица - Елена, където изпълнител е фирмата "Биндер", управлявана от брата на Веселин Георгиев.

Миналата седмица беше замразено финансирането на десет проекта по програма ФАР, възложени от пътния фонд. Решението дойде заедно с новината, че докладът на одитрската компания KPMG за работата на фонд "Републиканска пътна инфраструктура" съдържа доказателства за конфликт на интереси в пътния фонд и отива в прокуратурата.

Още проверки в пътния фонд

KPMG ще направи още един одит на пътния фонд заради "отказа на мнение" в сегашния доклад за работата на звеното. Това каза министърът на транспорта Петър Мутафчиев пред БНР, след работна среща с вицепремиера Меглена Плугчиева и министрите на регионалното развитие и на финансите, на която бе обсъдено бъдещето на спорните проекти. Според доклада на KPMG не съществуват ясни доказателства за това как ФРПИ гарантира ефективното и ефикасното управление на проектите по отношение на отговорностите си в тръжните процедури и извършване на плащанията и не може да каже работят ли системите или не.

Ако страната ни се справи с проблемите в пътния фонд, през есента ЕК ще размрази плащанията по ФАР и ИСПА. Предстои трансформация на ФРПИ в агенция на подчинение на премиера. Министър-председателят ще избере шеф за новата агенция., който "ще бъде нещо като министър", обясни Мутафчиев. Досега фондът се управляваше от министрите на финансите, на регионалното развитие и на транспорта. Те запазват функциите, свързани с пътната политика на страната, докато новата агенция поема функциите по изпълнението.

В понеделник започна да действа европейската електронна система Лотар, която ще следи работата на българската администрация по усвояването на еврофондовете. "Системата в никакъв случай не е унижение за нас." каза по този повод транспортният министър. "Внедряването на системата означава воля на управляващото мнозинство, че не бягаме от никакъв контрол", обясни Мутафчиев.

Вече функционира и горещата телефонна линия към екипа на Плугчиева. На телефон 0 800 13 999 могат да бъдат задавани въпроси и подавани сигнали за нарушения свързани с европейските програми и фондове.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

43 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. obiknoven
    #44

    "Системата в никакъв случай не е унижение за нас." каза по този повод транспортният министър. "Kak li puk ne, унижениеTO e pulno, ama taka ste e dokato ni upravliavat komunisti4eski otro4eta.

  2. Съгласен
    #43

    не е унижение за нас...Верно, толкова ниско сте паднали, че не е възможно, и много да искаш да ви унижиш. Крадци и некадърници.

  3. просто
    #42

    Кумоноида не може да бъде унижен.Кумоноида може и трябва да бъде изолиран, тогава той се самоунищожава.

  4. Карина
    #41

    чустват унизени, това чуство се изпитва от нормални, почтени хора. Тези страдат само, като им се бръкне в джоба и като бъдат натирени от властта. Щото тя тая последната е смисъла на живота им.

  5. x
    #40

    http://www.vsekiden.com/?p=33216

  6. Карина
    #39

    просто класата е различна.

  7. Карина
    #38

    за това, че си избирате крадливи и ненаситни мошенници да ви управляват.

  8. българин
    #37

    И ако това не е повод за предсрочни избори,тогава какво е?????????????

  9. Баба Яга
    #36

    "Внедряването на системата означава воля на управляващото мнозинство, че не бягаме от никакъв контрол", обясни Мутафчиев. "Каква воля, бе посерковци? Кой ви пита? На вас ви го налагат като мярка за неотклонение на престъпници,каквите сте всъщност.

  10. Sin
    #35

    "Парвенющината на Бареков",http://www.kafene.net/analysis.html?fb_1101652_anch=4240323

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.