Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Военната авиация остава без пилоти и самолети

41 коментара
Военната авиация остава без пилоти и самолети
Подготвените български летци напускат редиците на армията поради ниското заплащане и липсата на достатъчно летателни часове за всички. В четвъртък командирът на транспортната авиобаза "Враждебна" полк. Иван Денев призна, че само от началото на годината базата са напуснали 13 обучени инженери и летци, които нямат проблем да се реализират в частни фирми, където заплащането е около пет-шест пъти по-високо.

По думите на полк. Денев армията се превръща в безплатен учебен център на гражданската авиация. В частния сектор заплатите са около 4-5 хиляди лева, а пилоти, които летят на Ан-12 в Африка, изкарвали по около 10 000 долара на месец. Той допълни, че на персонала е необходима много сериозна мотивация и макар че е добре да има морални стимули, само те не стигат.

"Не останаха хора, летим няколко души на всички самолети и инструкторите сме само пет-шест", каза полк. Денев.

Напускащи асове има и в другите бази. При това освен задаващата се криза с липсата на подготвени кадри, съществува и реална опасност Военно-въздушните сили (ВВС) да останат без изтребители. Ремонтът на МиГ-29 от руската корпорация "РСК МиГ" се бави години наред, а и след като бъдат ремонтирани всичките 16 изтребители, както е по договор, те ще имат летателен ресурс за още около 5 години. За този Министерството на отбраната (МО) много трудно ще може да купи многоцелеви изтребители.

С обяснението, че не достигат финансови средства (което има нещо общо и с внезапно изплувалия нов приоритет за поръчка на военни кораби), към момента не е ясно дали и кога ще започне процедурата за избор на доставчик на изтребители. Когато все пак процедурата стартира, трябва да бъде избрана фирма-доставчик, а опитът на други страни показва, че за това минават години. След като контрактът бъде подписан, е нужно време, докато бъдат доставени първите изтребители.

Пилотите не могат да свикнат с новия самолет "Спартан"

В четвъртък полк. Денев обясни, че поредицата инциденти с новия военно-транспортен самолет Спартан С27J са свързани с трудностите и "търкането в системата", когато се усвоява нова техника.

Самолетът два пъти се поврежда при кацане при силен вятър. Според Денев грешката е на пилотите, които не се нагаждат към машината, защото "тя няма как да се нагоди към нас". Усвояването на машината е по-бавен процес, като за това на пилотите са нужни 4-5 години (а както се разбра, мнозина от обучените напускат-бел.ред).

"Самолетът е нов за нас, малко по-нехарактерен е като аеродинамика, особено на земята - колесникът му е прибран под тялото, за разлика от изнесените под крилата колесници и по-ниските крила на самолетите в парка на авиобазата. "Спартан"

е с високо крило и прибран под него колесник, който е конструиран така, че да може да се сгъва, самолетът да се движи назад за товаро-разтоварни дейности", обясни Денев. Това изисква много фино рулиране и прецизна техника, особено при силен страничен вятър, посочи полк. Иван Денев. По думите му е въпрос на време пилотите да свикнат със самолета и да "изтрият" старите навици, иначе във въздуха самолетът бил перфектен.

След втория инцидент през юли т.г. трябва да се смени витлото на самолета, което при удара в пистата е повредено. "Компанията производител ще смени витлото, но мисля, че не за нейна сметка, каза полк. Денев.

Българските ВВС се сдобиха със самолета Спартан С27J в края на 2007 г. по договор за закупуване на пет такива машини с италианската компания "Аления аеронавтика" за 91 млн. евро. През ноември или декември трябва да пристигне вторият Спартан, а до края на 2011 г. - и последният.

Изтича летателният ресурс на транспортните самолети Ан-26

Командирът на авиобазата посочи, че е добре да има годни за полети Ан-26, за да могат пилотите да поддържат подготовката си и да изпълняват задачи успоредно с усвояването на новия транспортен Спартан. Преди дни е изтекъл ресурсът на единия Ан-26 в базата. Може да лети още пет години, ако се изпрати на ремонт, но според полк. Денев в бюджета няма предвидени такива средства. Другият Ан-26 в базата има ресурс от още три години.

Ако всичко спре и чакаме само на новия самолет Спартан, никой няма да лети и хората се демотивират и отчайват, каза командирът на "Враждебна".

Десантните L-410 в базата също могат да летят още, но трябва да се проверят витлата и двигателите им.

Един от швейцарските самолети Пилатус PC-12 пък не лети от около година, тъй като е необходима проверка на херметизацията на кабината и противопожарната система. За целта самолетът трябва да се изпрати до Швейцария. Това ще струва минимални средства, но също не е планирано в бюджета.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

41 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. turrett
    #43

    s tova li shte bombardirame moskva be?

  2. 123
    #42

    След като този труд може да бъде платен в частния сектор 10 пъти повече, значи нещо не е наред с управлението на държавния такъв.

  3. tctctc
    #41

    Че за какво ни е на нас авиация?Нали си имаме USA бази?Толкова много самолети,ще си пречат:)))Пък може и ПРО да ни сложат!

  4. кънчо
    #40

    а защо не???

  5. Вайс
    #39

    В армията и в частност във военната авиация ситуацията е вече пределно ясна. България няма да има войска, няма да има и военна авиация. Например, командващият на ВВС, ген. Симеонов е чисто и просто един некадърник и нагаждач. За шефа на Ген.Щаба пък да не говорим. Американците се огледаха,огледаха и избраха най- продажният и безхарактерен, дори глупав генерал да ръководи тази институция. Истина е също, че по върховете на армията цари див кариеризъм и нац. предателство. Целта е да си запазят някои

  6. сведущ
    #38

    Българската армия при сегашните условия и финансови възможности следва да наброява не повече от 10-15 хил. души. Тази численост ще бъде достатъчна да доставяме "пушечно месо" за задграничните мисии на НАТО или САЩ. ВВС и ВМС са излишен и скъпо струващ лукс и следва просто да се ликвидират. Време е да се вземат радикални решения и да се прекрати тази агония. Отдавна се предлага да се предостави защитата на въздушното ни пространство на някой от съюзниците ни по НАТО (напр. Турция или Гърция) срещу

  7. Eye
    #37

    егати ВВС-то. Да се закрие! Поне да не се мъчи в агония.

  8. твърд
    #36

    Този полковник любезно ни обяснява колко пари се вземат в Африка.А в Граф Игнатиево?Писна ми да слушам как загива образованието, болниците, животновъдството, сега и авиацията.Аре, сиктир!

  9. az
    #35

    kato sprat da kradat ,shte se nameryt pari za po-visoki zaplati ne samo za VVS,ami iza vsichki ostanali bulgari.V Rumania kak im vdigat zaplatite i veche voennitye vzimat po 1500-2000 euro.TRIGLAVATA LAMYA u nas obache e MNOGO GLADNAAAA

  10. Гражданин
    #33

    Като Исландия не трябва да поддържаме армия. Ще правим финансова вноска в НАТО и предоставяме бази. То у нас само като видиш главнокомандващия Гоце и генералите ти се повдига да повърнеш! Това не е армия , а глутница лапачи и далавераджии!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.