Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Този път изглежда наистина идва краят на "Кремиковци"

50 коментара
Този път изглежда наистина идва краят на "Кремиковци"

Една от доменните пещи на "Кремиковци" вече е изведена от експлоатация, подготвя се за спиране още една, като най-вероятно ще последва и преустановяване на работата на коксохимични производства. Причината е, че почти няма шансове да се осигурят спешно суровини за работата при положение, че дружеството няма пари, с които да плати. Така във вторник краят на комбината изглежда по-реален от всичките последни пъти, когато е закъсвал и е оставал на минимални мощности заради дългове.

Финансовото срутване на "Кремиковци" ще се отрази сериозно върху икономиката на страната, която според данни на Министерството на икономиката и енергетиката (МИЕ) дължи на дружеството 2 процента от БВП и 10 на сто от износа. Потърпевши в голяма степен ще са пристанището Лом, чийто товарооборот се дължи 18 на сто на комбината, и портовете Бургас и Свещон, които ще загубят най-големия си клиент. От товарните превози на БДЖ през 2008 г. на завода се падат 8 на сто, докато предишната година процентът е бил 24 %.

Този път очакванията на синдикатите за "изкуствено дишане" май са напразни, заради световната финансова криза, която прави предпазливи дори най-авантюристично настроените инвеститори, и заради обявената несъстоятелност на дружеството с дългове надхвърлящи 2.2 млрд. лв. и активи на стойност едва 1.7 млрд. лв.

Техническият директор на "Кремиковци" Стоян Пирлов обаче изрази надежда, че "ще бъдем подпомогнати от много инстанции, както от държавата, така и от големите кредитори, за да не спрем окончателно работата на металургичните агрегатите в "Кремиковци”.

Само ден по-рано Нина Радева, заместничка на министъра на икономиката и енергетиката Петър Димитров, който е в Тунис, обаче каза, че държавата се е ангажирала с осигуряване на суровина за безопасното извеждане на производствата. От "Булгаргаз" ще подават синьо гориво до 1 ноември, за когато е поискан от комбината график за поетапното изключване на мощностите.и дължи близо 10 млн. лв.

"С решението за спиране на агрегатите се направи най-доброто, "Кремиковци" няма какво да предложи на един инвеститор, без значение български или чужд", коментира пред БНР представителят на Министерството на икономиката и енергетиката (МИЕ) в дружеството Велин Филипов.

"Нещата се усложняват от два факта – кризата в света и в металургията, където има драстично спадане на цените, което прави към настоящия момент не много атрактивен бранша, и екоангажиментите на "Кремиковци". Не мисля, че бихме намерили инвеститор, който да дойде три месеца да работи на ишлеме, просто за да не спре заводът", заяви представителят на държавата, която притежава 25 на сто от комбината.

Той допълни, че "Кремиковци" няма и малка част от необходимите за металургията поне 100 милиона евро оборотен капитал. "Не е възможно да обезпечиш суровините от днес за утре", каза Филипов.

Той посочи, че разваленият от украинската "Ворскла стийл" договор за работа на ишлеме никога не е бил стриктно следван и никога не е работено в интерес на "Кремиковци". Държавният представител обаче призна, че самият контракт е доста спорен, тъй като в него няма заложени неустойки при едностранното му спиране, а и не са ясно регламентирани дължимите суми между двете страни.

"Ворскла" твърди, че "Кремиковци" не им е предоставил готова продукция , за която е дадена суровината, и дължи близо 10 млн. лв., а комбинатът очаква да му се платят 50 млн. лв., както било договорено.

"Просто двете страни трябва да седнат да се уточнят. Със сигурност обаче става въпрос за милиони. Договорът беше предложен от представители на "Ворскла стийл" и беше подписан след заключването на изпълнителния директор на "Кремиковци" Джаганатан, в смисъл недопускането да си замине преди да бъде подписан договорът. Така че договорът не е подлежал на коментар. Условието беше или да бъде подписан, или ръководният екип, който се намираше в комбината, да не може да напусне", посочи Филипов.

Представителят на КТ "Подкрепа" в комбината Людмил Павлов обаче смята, че виновна за положението е държавата, която позволила на мажоритарния собственик Прамод Митал да си тръгне. "Защо като има някой виновен за този договор и той не се изпълнява, не го дадат на прокуратурата. Не съм съгласен вината да се хвърля върху синдикатите", каза Павлов.

През следващите дни синдикатите в комбината ще протестират през МИЕ заради състоянието на "Кремиковци".

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

50 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. 65
    #51

    ;-)

  2. asdfrdjs
    #50

    ръце

  3. me
    #49

    Да живее строителната мафия и Б.Б.! Да живеят унищожителите н аиндустрията в България! Скоро ще сме напълно бананова република, която генерира икономически ръст само от банки, имоти и домати! Оууййееее! Да живее Исландия! Да живее чистият въздух в София и бананите!

  4. asdfrdjs
    #48

    които е купил досега много евтино. Да живее грижата на ББ за народа и околната среда

  5. reakzioner
    #47

    Te пък едни имоти! Цялата земя там е екологочно замърсена! Горните 2 метра, просто трябва да се сменят, а това струва пари, много пари!

  6. Жив
    #46

    Всеки ден ще е така до победата!

  7. от Сеславци
    #45

    Добра новина! Дано по-скоро това недоразумение се замени с икономически и екологически съответно стопанско начинание. Когато и "Кремиковци" си отиде тогава и София ще се раздели със социализма.

  8. Vodenicharov
    #44

    Ot dnes gradyt im shte e malko po-chist

  9. vtodorov
    #43

    Цялата фирма трябва да спре работа.Няма икономическа и екологична логика в съществуването и.Руда се кара от Алжир с кораби до Бургас,също и въглища за кокс.След това до София с вагони.Обработват се до готова продукция и пак с вагони до корабите - това е абсурд в нормалния свят.А за съоръженията за опазване на околната среда въобще не се говори - трови Софийското поле вече 40 години.Просто фирмата трябва да се зотвори и работещите в нея да се преквалифицират.

  10. 07
    #42

    нито стотинка за този мастодонт на Б-С дружба

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.