Апатия към оперативната програма “Транспорт“застрашава пълното усвояване на отпуснатите 4 млрд. лв. от еврофондовете, освен ако през 2010 г. всички бенефициенти не подадат проекти за финансиране. Това стана ясно в събота на семинар на транспортното министерство, посветен на усвояването на средствата, отпуснати от Европейския съюз.
От Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията съобщиха, че по програмата досега са сключени договори за близо 500 млн. лв., от които обаче са усвоени 81 млн. лв. През 2008 г. реално са изплатени 1.7 млн. лева, а през 2009 г. - 79.7 млн. лева.
Най-голям принос в усвояването на парите от ЕС има софийското метро. В същото време за подобряване на пристанищната инфраструктура и на корабоплаването не е подаден нито един проект за финансиране, каза Василка Портокалска, началник-отдел “Разплащане” в Дирекция “Координация на програми и проекти” в транспортното ведомство.
Липсата на подадени формуляри за кандидатстване и по петте оси на ОП “Транспорт” и слабият административен капацитет са основните причини за усвояемостта на парите от програмата, която е под 2 процента.
Напредък се бележи сега с изпратени в Европейската комисия за одобрение 36 апликационни форми по проекти за 460.320 млн. лв, посочи зам.-министърът Камен Кичев.
Сред тях са проектите за разширяването на метрото в София и за електрификацията на железопътната линия от Свиленград до границата с Турция.
По оперативната програма "Транспорт" е заложено проектиране и строителство на железопътната линия Видин-София с общ бюджет над 97.8 млн. лева. За модернизация на линията София-Пловдив трябва да бъдат осигурени общо близо 700 млн. лева.
Проектът за подновяване железопътната линия Пловдив-Бургас е на стойност над 366 млн. лева. За модернизация на железопътната линия София-Драгоман ще бъдат вложени 261.6 млн. лева.
По всички тези проекти 80 процента от финансирането е от ЕС, а 20 на сто са средства от държавния бюджет. Предвижда се за доизграждане на магистрала "Тракия" да бъдат осигурени над 684 млн. лева.
Ако през следващата година се подадат апликационни форми от бенефициентите, може да се спазят срокове и да се усвоят всички средства по програмата, смятат експерти от министерството.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
4 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Ами то кой ще подава апликационни форми. не остана знаещ и можещ човек там. Със селянина Ивайло няма да стане. Със самозабравилия се Цветков, който освен да намира махна - също няма да стане. Още по-малко ще стане с неговата любимка Делева, която е там за да удовлетвори корпоративните интереси - нейните, на съпруга и и на техния семеен приятел - министърчето.
Става две години как се обръщаме към Столична община, Правителството Министерството но транспорта за разработване на програма за строителство на система "Висяща железница" както в София и големите градови, така и като междуселищен транспорт. Въпреки многократните покани за срещи, за представяне на проекта и пр. - никаква реакция. Тази система е 8 -10 пъти по-евтина от метрото и се строи също толкова пъти по-бързо. Единственото обяснение за такова поведение на занимаващите се с финансирането на транспортните …
проекти е, че за реализация на проекта трябва да се създаде собствено предприятие, от което трудно могат да се получат комисионни. От такъв проект и краденето е трудно, защото всичко е над земята и лесно може да се сравнят направените разходи с това какво е направено и колко струва.Накъсо - няма проект "Висящя железница" - няма проблеми за комисионните за възложителите и тлъсти доходи за изпълнителите.
... някои се чудят къде да трошат парите на данъкоплатците.....
А какво става с подготовката на апликационните форми за трите магистрали-Тракия, Струма и Марица, на магистралния министър Плевнелиев. Нали каза ,че иска да носи лична отговорност? За половин година обяви един лот с национално финансиране и се бие в гърдите, че е направил много. А къде му е търга за надзора на този прословут лот-2, защото ще стане като със спортната зала. Ще направи първа копка, но като няма опредлен с търг строителен надзор ще го спре на втория месец. Пълни некадърници превзеха …
пътната агенция и министерството на регионалното развитие, не знаят на кой свят се намират. Хвалят се ,че много фирми купили документите. В тази криза и при политиката, която водят битката ще е ожесточена. Ако бяха по-умни щяха да обяват паралелно поне три големи търга за да има хляб за повече "изгладнели" вълци. Сега ще се разскъсат кой да налапа едното парче, наречено лот-2 от Тракия.