Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Приватизация на БДЖ и частни оператори на релсовия път

27 коментара
Приватизация на БДЖ и частни оператори на релсовия път

Секторът на жп транспорта се нуждае от спешни реформи, а най-голяма ефективност ще се постигне с пълната му приватизация. Това се казва в анализ на жп транспорта в България за 2000 – 2009 г., изготвен от Института за пазарна икономика (ИПИ).

Развитието на железопътния транспорт в България започва като частна инициатива с построяването на първата жп линия, свързваща Русе и Варна, от английска компания с главни акционери Уилям Гладстон и братя Баркли през 1865 г. Около 150 години по-късно българският железопътен транспорт е почти изцяло държавно начинание, чието качество не е на нужното ниво, а в същото време сериозна тежест се стоварва върху българския данъкоплатец, пише в изследването.

За разгледания период от 2000 до 2009 г. държавата е наляла над 2.1 млрд. лв. в жп транспорта, като само за изминалата 2009 г. сумата е почти 400 млн. лв. или 0.6% от БВП на страната.

Въпросните 400 млн. лв. се разпределят общо взето по равно между двете държавни компании – "Български държавни железници" (БДЖ) и Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ). Наред с това финансовите резултати на двете компании далеч не са добри, като само за 2008 г. загубата на НКЖИ е над 100 млн. лв.

Анализът на железопътния транспорт показва спешната нужда от реформи в сектора. До момента изказванията на вземащите решения от новото правителство предлагат частични промени – частична промяна в собствеността на товарното поделение на БДЖ, промяна в начина на управление на компанията за постигане на относително по-висока доходност, предлагане на нови услуги, съобразени с търсенето на пазара. Възможно е тези промени да доведат до повишение на ефективността и рентабилността на предприятията, но надали ще намалят чувствително държавните разходи за жп транспорта.

Освен това всички решения за този сектор, разглеждани до момента, предлагат краткосрочни до средносрочни мерки, пише в анализа на ИПИ. Не се предвиждат структурни реформи в сектора, които да имат дългосрочен ефект върху развитието му. Държавата не възнамерява да ограничи своята намеса в жп транспорта, а допускането на частни превозвачи на пазара за пътнически превози все още не се коментира и остава някъде далеч в бъдещето, посочват експертите.

Именно това навлизане на частни превозвачи обаче е единственият начин качеството на жп превозите да нарасне значително, коментират от ИПИ. За да се развива секторът, той трябва да работи на пазарен принцип – това кои компании и кои подотрасли се развиват да зависи от търсенето и конкуренцията, а не от одобрението, планирането и субсидирането от страна на правителството.

От ИПИ предлагат драстично намаляване и последващо напълно премахване на държавните субсидии за жп транспорта. Според тях необходима е не частична, а пълна приватизация на БДЖ, която да включва БДЖ – Товарни превози, БДЖ – Пътнически превози и БДЖ – Тягов подвижен състав. Държавата трябва да осигури напълно свободен достъп на частни превозвачи до пазара на жп превози, като превозвачите сами избират кои линии ще обслужват (на база доколко са рентабилни).

От ИПИ предлагат още държавата да избере частен или няколко частни оператора за железопътната инфраструктура чрез открит търг и за определен срок от време, който да позволява възвращаемост на инвестицията. Според института необходимо е свободно да се определят цените на превозите от пазарните участници. Ако се установи консенсус (какъвто към момента няма), че държавата трябва да подпомага определени социални групи, то това трябва да става чрез директни помощи за ползвателите, а не чрез субсидии за определени компании, които да имат ексклузивното право да извършват общественополезната услуга.

Към момента България няма разработена стратегия за развитие на жп сектора, отбелязва в анализа си ИПИ. Процедура за избор на фирма-изпълнител по поръчка за разработване на такъв стратегически бизнес план тече от 26.10.2009 г.

Както в БДЖ, така и в НКЖИ се предвижда основно съкращаване на персонала и намаляване на извършваните превози. Според последните изказвания на новия директор на НКЖИ, Милчо Ламбрев, персоналът на компанията ще спадне с около 2000 души. Трябва обаче да се има предвид, че за 2008 г. средносписъчният брой е 16 381 души. Също с около 2000 души планира да намали персонала си и БДЖ, което е 12-13 % от всички заети в дружеството.

Към края на 2009 г. министърът на транспорта Александър Цветков заяви, че също така се обмисля възможността да бъдат приватизирани товарните превози.

По-късно стана ясно, че БДЖ се опитва да привлече германския държавен жп оператор "Дойче Бан" в българско съвместно дружество за товарни превози, за да осигури допълнителни инвестиции в предприятието. Представители на германските железници трябваше да дойдат тази седмица в България, за да преговарят с БДЖ за евентуално бъдещо партньорство. Срещата обаче се отложила заради смяна в ръководството на "Дойче бан". Интерес към товарните превози имали и австрийските железници.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

27 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Борис
    #28

    Най-добрите железници са държавни -- Франция, Германия. А лошите са частни -- Великобритания.

  2. Борис
    #27

    .

  3. Пътник
    #26

    Deutsche Bahn и още много други железници в Европа са перфектни - значи може държавни железници да се справят добре, просто се иска добро управление. Германците хич не са глупави че се съпротивляват на приватизацията - стига с тези глупости за приватизация на БДЖ.

  4. До Борис
    #25

    Борисчо, мамин, всичко зависи кой и как сключва приватизацията. Ако влаковете ни бяха и на 1/10 като тези, които може да видиш в Лондон и около него, казвам ти с кеф ще се возя на влак и ще си плащам билета за него!

  5. ИПи
    #24

    ама тия и идея си нямат от жп.транспорт и освен социална има и стратегическа функция...в края на крайщата от прочетената статия не става ясно че от ИПИ знаят за съществуването на БЖК Булмаркет и т.н. които са си напълно частни компании, които свободно се конкурират с БДЖ - това според мен се нарича либерализация или греша

  6. Марина
    #23

    Аз също съм против приватизацията на железниците. В Лондон е едно, но в Париж е съвсем друго, във Франция железниците са държавни и са 10 пъти по добри във всяко едно отношение от колкото във Великобритания.

  7. bebeto
    #22

    От анализа на ИПИ става видно, че материалът е написан изцяло в защита на американския модел на развитие на железопътния транспорт. Но, нека не забравяме, че ж.п. транспортът в САЩ и Северна Америка няма нищо общо с този в Европа - на практика пътнически превози в САЩ няма, а товарните са концентрирани около BNCF, чийто превози в голямата си част са въглища. Питам се,какво ще стане с тази компания, след като падне потреблението на въглища. Около 85% от превозите на компанията са концентрирани в този

  8. ИПи
    #21

    а пък не знам страна в европа, където инфраструктурата де не е държавна ....Тия са абсолютни деалитанти

  9. чакайте малко бе
    #20

    това, че в България приватизацията се прави от хора, единствено гледащи как да се нагушат, не прави нито думата "приватизация", нито това, което тя всъщност представлява мръсна дума. Как на други места може, а тук все не?!

  10. Борис
    #19

    Не говорим за София, за да сравняваш с Лондон, а за цялата страна. Лесно е да поддържаш частна железница в град с много пари, въпросът е какво се случва в останалата част от страната. bebeto е абсолютно прав, че САЩ не може да бъде модел. там железници на практика няма -автомобилът е цар, а общественият транспорт е самолет и автобус.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.