Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Информацията за ДС не е "";класифицирана"",N

1 коментар

Наскоро приетият Закон за защита на класифицираната информация( ЗЗКИ) предизвика разгорещени дебати най-вече с използването му като параван за отмяната на друг закон - ключов за демократичното и правово битие на съвременна България - този за достъп до документите на бившата Държавна сигурност и бившето Разузнавателно управление на Генералния щаб. Очевидните намерения за намирането на облечено в юридическа форма пълно скриване от обществото на агентите и архивите на тайните служби на комунистическа България доведоха до още два съществени резултата. Единият - опитът чрез ЗЗКИ архивите и агентите на тоталитарните ни специални служби да бъдат прикрити, като със задна дата отново станат държавна тайна под формата на класифицирана информация. И вторият резултат - създалото се след приемането на закона тотално впечатление, че този опит за скриването им е успял.

Внимателният прочит на закона обаче показва друго: Законът за защита на класифицираната информация изобщо не се отнася до информацията, свързана с ДС и останалите тоталитарни тайни служби в България. Следователно законът няма правна сила спрямо тази информация.

Защо това е така? Отговорът е недвусмислен и прост.

Член 1, ал. 3 от ЗЗКИ гласи "Класифицирана информация по смисъла на този закон е информацията, представляваща държавна или служебна тайна, както и чуждестранната класифицирана информация."

Веднага се прехвърляме към член 25 от ЗЗКИ: "Държавна тайна е информацията, определена в списъка по приложение № 1, нерегламентираният достъп до която би създал опасност за или би увредил интересите на Република България, свързани с националната сигурност, отбраната, външната политика или защитата на конституционноустановения ред."

Тези основни текстове ясно поставят рамката на закона. А именно: ЗЗКИ се отнася към информацията, създавана в Република България, а не в Народна република България. Още тук трябва да кажем, че навсякъде в закона се говори само и единствено за Република България и никъде не се визира друг период. За съпоставка може да се посочи например, че отмененият точно чрез Преходните и заключителни разпоредби на ЗЗКИ т.нар. Закон за досиетата още в своят член 1, ал. 1 фиксира съвсем конкретно обхвата на своето действие - от 9 септември 1944 г. до 25 февруари 1991 г., т.е. от преврата, дал началото на комунистическия режим у нас до разпускането на Варшавския договор, поддържал тоталитарния съветски блок.

Но говорейки на прима виста за периода на действие на ЗЗКИ, е възможно веднага да се изфабрикува въпросът: дали не може механично да се сложи знак за тъждественост между Република България и Народна република България, т.е. разликата във наименованията да бъде сведена единствено до формален признак?

Подобна интерпретация е несъстоятелна до абсурдност. Защото формалният признак в случая е изразител на същността на конституцията. Наименованието на държавата е конституционно установено. И - макар само по себе си форма - наименованието на държавата се използва като основен изразител именно на конституцията в нейния най-широк съдържателен смисъл, т.е. то е в неразривна връзка с нейната същностна характеристика.

Потвърждение на тази единствено възможна логика е налице и в ЗЗКИ. Налице е и в цитирания вече член 25 от него, в който наименованието на държавата Република България е поставено във връзка с "конституционноустановения ред". В член 25 присъства и понятието "национална сигурност", на което по смисъла на този закон в т. 13 на § 1 от Допълнителните разпоредби е дадено следното определение: "Национална сигурност" е състояние на обществото и държавата, при което са защитени основните права и свободи на човека и гражданина, териториалната цялост, независимостта и суверенитетът на страната и е гарантирано демократичното функциониране на държавата и гражданските институции, в резултат на което нацията запазва и увеличава своето благосъстояние и се развива."

Нека добавим и основното определение от точка 14 на същия параграф: "Интереси на република България, свързани с националната сигурност" са гарантирането на суверенитета и териториалната цялост и защитата на конституционноустановения ред в република България..."

"Суверенитетът", "независимостта", "националната сигурност", "защитата на конституционноустановения ред" в "Република България" представляват и основна част от съдържанието на определенията за нивата на класификация на класифицираната информация и съответно техния гриф за сигурност - "Строго секретно", "Секретно", "Поверително". Никаква принципна разлика няма и по отношение на "служебната тайна" и грифът "За служебно ползване".

За да може да се търси реална съотносимост и принципна тъждественост между Република България и Народна република България, трябва да е налице адекватна съотносимост между правата, принципите и ценностите, които утвърждават и защищават конституциите по времето на Републиката и Народната република.

Началото на Народна република България се поставя с Конституцията от 6 декември 1947 г., известна още като Димитровската. От 18 май 1971 г . тя е заменена с друга конституция - наричана Живковата. Не само популярните имена на двете, но и съдържателната им страна достатъчно категорично показват, че Народна република България е наименованието на нашата държава от периода на тоталитарното ѝ битие. Защото, макар "законотворците" от този период да са направили известни опити в някои отношения, тези две конституции в своята цялост не гарантират "основните права и свободи на човека и гражданина", както и "демократичното функциониране на държавата и гражданските институции". Същото се отнася с не по-малка сила и за "независимостта и суверенитетът на страната".

Конституцията на НРБ, обнародвана в ДВ, бр. 284 от 06.12.1947 г., гласи:

"Член 1. България е Народна Република с представително управление, създадена и утвърдена в резултат на героичните борби на българския народ против монархо-фашистката диктатура и на победоносното народно въстание на 9 септември 1944 г.

Член 3. Избиратели и избираеми са всички граждани на Народната Република България… с изключение на … и лишените с присъда от граждански и политически права...

Член 87. …Забранява се и се наказва от закона образуването и членуването в тях, на организации, които си поставят за цел да отнемат или накърнят правата и свободите на българския народ, извоювани с народното въстание на 9 септември 1944 г. и обезпечени с настоящата Конституция, да застрашат националната независимост и държавния суверенитет на страната, или които проповядват явно или прикрито фашистка или антидемократична идеология, или улесняват империалистическата агресия."

Конституция на НРБ, обнародвана в ДВ, бр. 39 от 18 май 1971 г.:

Из преамбюла:

"Ние, гражданите на Народна република България…

Като се основаваме

на историческата победа на Деветосептемврийската социалистическа революция от 1944 година, завоювана под ръководството на Българската комунистическа партия и с решаващата помощ на Съветската армия-освободителка...

приехме чрез всенародно гласуване тази Конституция
...
Член 1.
(1) Народна република България е социалистическа държава на трудещите се от града и селото начело с Работническата класа.
(2) Ръководната сила в обществото и държавата е Българската комунистическа партия.
(3) Българската комунистическа партия ръководи изграждането на развито социалистическо общество в Народна република България в тясно братско сътрудничество с Българския земеделски народен съюз.
Член 5. Основни принципи, върху които се изгражда и действува политическата система на обществото, са: народният суверенитет, единството на властта, демократическият централизъм, социалистическият демократизъм, законността и социалистическият интернационализъм.
Член 125, ал. 2. Съдилищата укрепват социалистическата законност и съдействуват за прекратяване на престъпления и други правонарушения, възпитават гражданите в дух на преданост към родината и делото на социализма, на съзнателно изпълнение на законите и трудова дисциплина."

Тези цитати показват, че и на ниво конституционен регламент става дума за очевидна несъвместимост и качествено различие между държавно-общественото устройство на Народна република България и една демократична Република България.

Но веднага напълно основателно изниква въпросът къде е разделителната линия - начертана от основния закон на държавата - между Народна република България и Република България. И задължително ли е тази линия да бъде прекарана от нова конституция или това може да бъде направено с убедителни в своята цялост поправки, които да променят коренно качеството на стария основен закон. Между впрочем, замяната на наименованието Народна република България с Република България е извършено именно през 1990 -та с поправка на Конституцията от 1971 г. (Изм - ДВ, бр. 94 от 23.11.1990 г).

В конкретния случай със ЗЗКИ, достатъчно съдържателен отговор можем да открием и в самите мотиви, придружаващи внасянето в Народното събрание на ЗЗКИ подписани от министър-председателя Симеон Сакскобургготски: "ЗЗКИ създава нова регулаторна рамка, съобразена с политиката и стандартите на НАТО и с принципите за изграждане на модерната демократична държава в тази област."

В този смисъл верният подход към проблема за определянето откъде започва битието на България като правова демократична държава не се определя вече от името ѝ, а от цялостното качество на действащата конституция. Т.е. от кой момент на съществуването на основния закон може да се каже, че той сравнително задоволително - съотнесено с международната демократична общност - гарантира основните човешки права и свободи, демократичното функциониране на държавата и гражданските институции, държавната независимост и суверенитет, националната сигурност. След вътрешнопартийния преврат от 10 ноември 1989 г. под силния обществен натиск бяха предприети и не малко конституционни промени в посока демократична държава. Така още на 19 януари 1990 г. беше публикувана в "Държавен вестник" отмяната на алинеи 2 и 3 на чл. 1 от Живковата конституция. Множество промени на най-очебийни тоталитарни текстове (начело с Преамбюла и ал. 1 на чл. 1) бяха обнародвани малко по-късно - ДВ, бр. 29 от 10 април 1990. Така на 23 ноември с. г. вече логично се стигна и до промяната на наименованието на държавата - Република България.

Но в крайна сметка кой е точно този момент? Дали това е значителната промяна на конституцията на Народна република България от април 1990 г. или пък - "официалното прекръстване" на държавата от Народна република само в Република през ноември 1990 г. (което на пръв поглед е достатъчно формално основание)? Отговорът се улеснява максимално от останалите валидни до приемането на сега действащата конституция фрапиращи текстове като:

"Член 3, ал. 1. Държавата служи на народа като:
...развива и укрепва дружбата, сътрудничеството и взаимопомощта със Съюза на съветските социалистически републики и другите социалистически и съюзнически страни;

Член 12. (Народна - отм., ДВ, бр. 94 от 1990) Република България принадлежи към световната социалистическа общност, което е едно от главните условия за нейната независимост и всестранно развитие."

Следователно, когато говорим за Република България в смисъла на правова демократична и суверенна държава, като фундаментален акт, поставил основите ѝ, трябва да приемем (с всичките ѝ недостатъци) именно Конституцията от 13 юли 1991 г. (обн., ДВ, бр. 56). И следователно точно до тази дата спира действието на всички текстове от Закона за защита на класифицираната информация, които са обърнати назад във времето. Това се отнася естествено и до тези текстове от ЗЗКИ, които бяха разпознати от мнозина като акт на поставяне на знак за равенство между комунистическа и демократична България и съответно - между нейните тоталитарни и съвременните специални служби. Намерения за постигането на такъв резултат очевидно имаше. Но, както показва този анализ, тези намерения - без значение волно или неволно - не бяха реализирани в основната рамка на закона.

Препотвърждение в ЗЗКИ, че информацията, създавана до 13 юли 1991 г., не е по никакъв начин държавна тайна, е отмяната чрез Преходните и заключителните разпоредби на закона на Списъка на фактите, сведенията и предметите, които съставляват държавна тайна на Република България. И това е направено, защото именно ЗЗКИ преформулира държавната тайна и обсега ѝ. По този начин ЗЗКИ препотвърди и решението на 36-то Народно събрание, с което още през 1994 г. всичко, отнасящо се до Държавна сигурност бе извадено от списъка на държавната тайна.

В този ред на мисли е добре да се акцентира и върху това, че ДКСИ - комисията, която ще прилага ЗЗКИ, няма абсолютно никакво отношение, т.е. никакви правомощия спрямо архива на Държавна сигурност. Затова и този архив не би могъл сега да бъде "замразен" за период от една година, през който период съгласно § 9 (2) от Предходните и заключителните разпоредби на ЗЗКИ трябва да се направи инвентаризация на класифицираната информация, създадена до момента на влизането в сила на закона.

Колкото до предвиденото в §9 (1) от същите разпоредби намаляване с една степен на нивото на секретност на материали и документи, които са създадени до влизането на закона в сила се отнася за материали и документи, създадени от 13 юли 1991 г. насам, т.е. единствено и само за периода на последните близо 11 години.

Въпреки че се оказа, че парламентарното мнозинство си е спестило конфузията да засекрети тоталитарното минало на България чрез ЗЗКИ, този закон в не малко свои пунктове влиза в директна колизия с Конституцията на Република България. Това е тема на друг анализ, но не може на финала да не се върнем там, откъдето започнахме - към най-скандалния акт на противоконституционност, съпровождащ и съдържащ се в ЗЗКИ - отмяната на Закона за достъп до документите на бившата ДС и бившето Разузнавателно управление.

Отмяната на Закона за досиетата противоречи на духа и буквата на ЗЗКИ - защото и двата закона, макар и по различен начин, си поставят за цел защитата на национална сигурност и суверенитет, както и на обществения интерес. Преследвайки тези цели и боравейки със сходни, но очевидно различни материи, тези два закона се допълваха. И в никакъв случай - дори чисто формално - не си застъпваха териториите: ЗДДБДСБРУГЩ е с обхват до 25 февруари 1991 г. А ЗЗКИ, както стана ясно, простира действието си назад във времето до 13 юли 1991 г.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Harvy
    #2

    Внимателният прочит на закона обаче показва друго: Законът за защита на класифицираната информация изобщо не се отнася до информацията, свързана с ДС и останалите тоталитарни тайни служби в България. Следователно законът няма правна сила спрямо тази информация.Защо това е така? Отговорът е недвусмислен и прост.Член 1, ал. 3 от ЗЗКИ гласи "Класифицирана информация по смисъла на този закон е информацията, представляваща държавна или служебна тайна, както и чуждестранната класифицирана информация."Веднага

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.