Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Родители и учители ще си поделят ценностите във възпитанието на децата

1 коментар
Родители и учители ще си поделят ценностите във възпитанието на децата
С новия закон за училищното образование ще бъдат регламентирани ценностите, в които децата ще бъдат възпитавани в българското училище, стана ясно в петък по врене на кръгла маса за философията на училищното образование. В момента няма формулирани ценности, които трябва да възпитава училището, за да е ясно за какво е отговорно то и за какво е отговорно семейството. Татяна Дронзина, която е университетски преподавател и експерт в изследването на конфликти, заяви, че само 12% от знанията и ценностите на децата се възпитават в училище.

Тя посочи, че е редно в училище да бъдат възпитавани граждански добродетели, а личните добродетели да са работа на семейството. Министърът на образованието Сергей Игнатов коментира, че предложенията на Дронзина са в унисон с философията на промените, които готвят в министерството. “След като живеем в гражданско общество няма друг път освен съвместен с родителите“, заяви Игнатов, но не посочи конкретни ценности, които ще се вменят на училището.

Според Дронзина ценностите, в които трябва да възпитава училището са уважение и зачитане на гражданските права, социална солидарност, лоялност към националния интерес, упражняване на право на избор.

Дронзина коментира, че не е учудващо, че младите българи са аполитични и не упражняват правото си на вот, тъй като в училище тази тема не присъства. Тя посочи, че в испански училища например упражняването на вот се разиграва всекидневно в различни ситуации. “Например децата гласуват дали да сменят крушката с 60 ватова или стоватова“, посочи Дронзина.

Тя коментира, че България остава страната в ЕС с най-силно централизирана образователна система. “Децентрализацията не се изчерпва с делегирания бюджет“, посочи тя. Според нея всяко училище трябва да има избор в какви ценности ще възпитава и на тази база те да се конкурират помежду си.

“Училището трябва да покрива определени стандарти, зададени от държавата, но то само да определя учебните програми и методи, тоест, пътят, по който да постигне поставените цели“, заяви Дронзина.

Министърът е съгласен с необходимостта от децентрализация, но според него това трябва да стане плавно.

“Абсолютно е възможно, но не може да стане утре и ще стане на етапи. Тъй като това, което се е случило в Дания, предстои да се случи в Източна Европа, но всеки трябва да извърви своя исторически път, за да не се стигне до срив в системата. Защото, ако ние постигнем тази децентрализация, тя ще става в центровете – София, Пловдив. Но има места, където няма да стане. Има места, където може да се феодализира системата. Но това е пътят и мисля, че в близката перспектива, следващите 15-20 години ще стане“, коментира Игнатов.

Критиките на неправителствения сектор към първоначалния проектозакон за училищното образование бяха именно, че децентрализацията остава само фискална .

Дронзина посочи като недостатък това, че конфликтите в българското училище не са изследвани за разлика от други държави, където това е направено и са разработени варианти за реагиране на учителите във всеки от различните типове конфликти.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #1

    Това никога няма да стане. За проблемни деца родителите казват: "Вдигнал(а) съм ръце. Аз вече не мога, оправяйте се вие, за какво получавате заплата!" Кога госпожа Дронзина е работила като редови учител? Промените трябва да започнат на първо място със забраната да бъде унижаван българският учител под каквато и да било форма.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.