Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

С европари ще се търси консултант за продажбата на "БДЖ-Товарни превози"

5 коментара
С европари ще се търси консултант за продажбата на "БДЖ-Товарни превози"

На бъдещия консултант по сделката за приватизацията на "БДЖ – Товарни превози" ще се плати с пари от еврофондовете, съобщи за Mediapool Владимир Владимиров, председател на Съвета на директорите в "Холдинг БДЖ". До края на годината ще приключи конкурсът за избор на консултант, ще се избере начина на приватизация и ще се подготви информационния меморандум на дружеството за нуждите на потенциалниалните инвеститори. Със самата процедура ще се занимае Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол, припомни Владимиров.

Със средства от Оперативна програма 'Транспорт" ще се финансират още няколко проекта на БДЖ – изработване на стратегия за развитие на човешките ресурси, програма за обучение на мениджъри и проучване на търсенето на пътнически превози според качеството на предлаганата услуга. Това става възможно след включването на БДЖ в списъка на бенефициентите по еврофондовете, като за този програмен период пари ще се отпускат само за техническа помощ. През следващия програмен период 2014 – 2020 г. БДЖ ще може да използва еврофондовете и за закупуване на вагони и локомотиви.

Готви се съдебният иск срещу "Арвекс" за недоставените рециклирани вагони

"Холдинг БДЖ" е избрал адвокатска кантора, която да заведе иск пред арбитражен съд срещу регистрираната в Швейцария фирма "Арвекс", която трябваше да достави 30 рециклирани спални вагона. Осемнадесет от тях до ден днешен не са пристигнали в България, въпреки че е платена 85% от сумата по договор – 32.3 млн. лева.

Заради скандалната сделка, ощетила държавата с 20 млн. лева, се води дело срещу бившия шеф на БДЖ Христо Монов, подписал договора с "Арвекс".

Фирмата отказва да достави следващите 18 вагона, докато не ѝ се платят и останалите 15% от сумата.

Най-фрапиращото е, че служители на БДЖ са подписали протоколи, според които 18-те вагона са получени, въпреки че те никога не са пристигали в България. Това установи одит на инспектората на транспортното министерство от началото на миналата година, който е предаден на прокуратурата.

До края на седмицата ще се подпише споразумението между транспортното, финансовото министерства и Българската банка за развитие за отпускането на 140-те милиона държавна помощ за БДЖ под формата на заем, съобщи още Владимиров. Помощта беше одобрена от парламента на 13 април. Кога ще дойдат самите пари обаче зависи от финансовото министерство и ББР, обясни Владимиров.

Средствата ще се използват за погасяване на стари задължения на БДЖ, като банката за развитие ще води преговорите с финансовите институции – кредитори на железницата, а БДЖ – с доставчиците включително Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ). БДЖ ѝ дължи 70 млн. лева такси за ползване на железния път. Само част от дълга обаче ще бъде погасен с помощта от 140 млн. лв., каза Владимиров.

Обсъждал се е вариант БДЖ да прехвърли част от своите почивни станции на НКЖИ в замяна на неизплатените такси, но той е отпаднал заради неодобрението на Световната банка, която ще отпусне над 600 млн.лв. заем за железницата, обвързан със стратегия за реформи. БДЖ разполага с 14 бази за отдих в цялата страна и ще търси купувач за 9 от тях, тъй като 4 морски бази са заложени срещу стар банков заем. Подготвят се тръжните процедури за първите четири станции – "Родина" на Витоша, станциите в Банкя, Вонеща вода и в Росенец. Имотите са оценени общо на над 10 млн. лева от лицензиран оценител.

Най-вероятно след отпускането на заема от СБ ще се закрият влакове по най-неефективните линии, каза още Владимиров, но уточни че това ще реши държавата, която субсидира пътническите превози, а не БДЖ. Ще се закрият само линиите, за които не може да се осигури алтернативен транспорт, каза още Владимиров.

До края на месеца ще стане ясно какво ще е поскъпването на билетите за пътническите влакове и на таксите за товарните превози на БДЖ, каза Владимиров. На първо време цените на влаковите билети ще се покачат за несубсидираните линии – ускорени бързи влакове, натоварените линии и т.н.

Освен по-скъпи билети БДЖ ще предложи и някои екстри за пътниците от юни– например безплатен безжичен интернет. Той ще бъде въведен пилотно във влаковете по линията София – Бургас и се осигурява безплатно от "Нокиа – Сименс" за период от шест месеца, след което БДЖ ще реши с кой доставчик ще работи срещу заплащане.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. 654
    #5
  2. БГ Национал
    #4
  3. N
    #3
  4. 0000
    #2
  5. Дедо Тошо
    #1

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.