Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

В търсене на идентичност за българския мебелен дизайн

3 коментара
В търсене на идентичност за българския мебелен дизайн

Любопитен и малко известен факт е, че от началото на съществуването си мебелната индустрия в България може да се “похвали“ с едва две собствени линии за обзавеждане – Дизайн Апарат на мебелна къща NIDO, вдъхновен от социалистическия период и Changes на компанията “Лигна“, вдъхновен от българската гора. Още по-любопитен е фактът, че и зад двете колекции стои един и същ дизайнер, при това италианец – Мирко Татарини. Въпреки своята уникалност двете български линии са на пазара от едва няколко години и тепърва ще се доказват. При това положение не е чудно, че мебелната ни индустрия се възприема като “суровинен придатък“ и подизпълнител от големите в бранша. Без собствена идентичност в мебелния дизайн България трудно може да бъде конкурентноспособна на световния пазар.

Амбициозната цел да даде поне частично решение на този проблем си е поставил фестивалът Sofia Design Week. Панелът “Направи връзката“ (13-14 юни) ще събере на едно място български мебелни производители и дизайнери от България, Австрия, Италия, Великобритания и Германия. В рамките на два дни лекции и семинари участниците ще търсят отговор на въпроса как мебелната ни индустрия да създаде свои собствен облик пред света, който да ни направи разпознаваеми и конкурентноспособни.

От 15-ти до 25 юни пък ще се проведе “работилница“ (work shop) за 15 български и 10 чуждестранни дизайнери, които ще разработят третата българска линия за обзавеждане. Заданието е на Български мебелен клъстер, който обединява 22 компании от цялата страна. Колекцията за хотелско обзавеждане ще бъде представена на есенното изложение “100% Дизайн Лондон“ в столицата на Великобритания.

Организаторите работят и по още една идея – магистърска програма за мебелен дизайн в партньорство с Международният институт за дизайн във Флоренция, но все още не са открили подходящ български университет.

Основното слабо място на българските производители е, че си правят едно и също, не се допитват до дизайнери, до пазара и копират от конкурентите си, казва Анелия Касабова от Български мебелен клъстер. Браншът е консервативен и не особено напредничав, допълва тя. Панелът за мебелен дизайн ще е полезен и за тези, отворени към нововъведения – не са много фирмите, които могат да си позволят специален отдел за разработване на нови модели и т.н. Третата и най-главна цел на събитието (неслучайно името му е “Направи връзката“) е да върне изгубеното доверие между дизайнерите и българските производители. Талантливите български творци вече не искат да работят с родни компании, защото не са коректни, казва Касабова. Не се плащат авторски права, изработка на прототипи, дизайнерите нямат гаранция, че ще спечелят, ако вложат труда си в българска компания и предпочитат да работят в чужбина. Надяваме се на Sofia Design Week да стопим ледовете, казват организаторите.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. минаващ
    #3
  2. царист
    #2
  3. N
    #1

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.