Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Ще строим най-дългия шосеен тунел в Европа през Кресненското дефиле

Съоръжението ще е с дължина 15 км , изграждането му ще отнеме поне седем години

48 коментара
Ще строим най-дългия шосеен тунел в Европа през Кресненското дефиле

Най-дългият шосеен тунел в Европа с дължина от 15 км ще бъде изграден през Кресненското дефиле като част от магистрала "Струма". Все още не е ясно кога ще започне да се строи, но изграждането му ще отнеме поне 7 години. Това стана ясно от думите на Асен Антов, изпълнителен директор на Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти".

Срещу изграждането на съоръжението се обявиха редица експерти. Аргументите им са, че то ще струва прекалено скъпо за строителство и поддръжка. По предварителни разчети само за изграждането му ще са необходими около 1 млрд. евро.

Решението за изграждането на един от най-дългите шосейни тунели в Европа беше взето по времето на управлението на ГЕРБ. Аргументът беше, че това е единственият възможен начин да се изпълни изискването за опазване на околната среда и заобикаляне на защитената мрежата "Натура 2000". Тогава се говореше за дължина на тунела от 13.3 км, докато сега тя е увеличена на 15 км.

Президентът Росен Плевнелиев, по времето когато беше министър на регионалното развитие, настояваше строителството на цялата "Струма" да започне през този програмен период, но в крайна сметка се наложи тогавашният министър по еврофондовете Томислав Дончев и участъкът през Кресненското дефиле остана за след 2014 г.

С цел ускоряването на магистралите "Струма", "Хемус" и "Черно море" по настояване на Плевнелиев през 2011 г. беше създадена Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти". Идеята беше през 2014 г. да има готови проекти и строителството да започне веднага. Сега обаче се оказва, че това няма да стане. Готови проекти няма, а и европейските средства за следващия програмен период по твърденията на управляващите от новата тройна коалиция не стигат.

Това стана ясно от публичното представяне на магистралата през Кресненското дефиле в четвъртък в Благоевград. В срещата участваха изпълнителният директор на компанията Асен Антов, проектантите, кметовете на общини от региона, строителни и други фирми от града и района. На публичното обсъждане трябваше да присъства и министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева, но тя не успяла да отиде заради непредвидени ангажименти.

Строежът на надземните участъци тръгва през 2015 г.

Идейният проект на най-дългия и скъп участък от Благоевград до Сандански се изработва от обединението "Виаплан – Амберг". Той е с дължина от 65 км и е разделен на три отсечки. Едната е от Благоевград до Крупник, другата – от Крупник до Кресна включва и тунела, третата – от Кресна до Сандански. Всека една от тези отсечки е с дължина по около 20 км и ще бъде възложена за изпълнение с отделна тръжна процедура.

Към момента е готов предварителният вариант на проектите на двата надземни участъка, като се предвижда проектирането да приключи през април 2014 г. През втората половина на следващата година ще бъдат обявени търговете за строителство. Изграждането е планирано да започне през 2015 г. и да приключи през 2017 г., каза Асен Антов.

 

По думите му тръжните процедури ще бъдат на две фази с предквалификация, така както беше избран изпълнителят на отсечката на магистрала "Струма" от Дупница до Благоевград.

 

Най-дългият шосеен тунел в Европа и втори в света

 

Проектирането на тунела върви с половин година закъснение, защото обектът е по-сложен, стана ясно от обясненията на Антов. По думите му се планира да бъдат изградени две подземни съоръжения – едното с дължина от 15.3 км, а другото с дължина над 2 км северно от село Железница. Тунелите ще са с две отделни тръби за всяка посока, като сечението на всяка от тях ще е около 11 метра.

 

Не е ясно кога точно ще тръгне строителството на тунелите, защото то зависи от това кога ще приключат другите два обекта. Идеята е строителството на трите участъка да не е едновременно, за да не се натоварва допълнително движението по сегашния първокласен път в района.

 

Ако надземните участъци са готови през 2017, то тогава ще може да започне и строителството на тунелите. Пробиването ще стане с тунело-пробивна машина, с каквато се прави метрото в София, и ще отнеме поне 7 години, според експертите от държавната компания "Стратегически инфраструктурни проекти". Те се похвалиха, че тунелът от над 15 км ще е най-дългият шосеен в Европа и втори в света.

 

За сравнение тунелът под Босфора, който беше открит през октомври, е с дължина 13.6 км, като строителството му отне близо десет години при планирани четири. Основната причина бяха появили се археологически находки. Изграждането му глътна над 4 млрд. долара.

 

Старият път ще е дублиращо трасе

Съществуващият сега път между Благоевград и Сандански се запазва като дублиращо трасе на магистралата. Той ще обслужва околните села и градове. Ще се ползва и при аварийни ситуации, както и когато тунелът бъде в ремонт.

Проектантите на магистралата ще се съобразят и с плановете на община Благоевград, която се кани да строи голям логистичен център в близост до новата магистрала на базата на публично-частно партньорство. Кметът на Благоевград Атанас Камбитов иска да има допълнителен подход от магистралата към планираната логистична база. Освен това ще се осигури и подход от магистралата към многохилядните квартали на Благоевград "Еленово" и "Струмско".

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

48 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #48

    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_long_tunnels_by_type#Road Третия в европа и четвъртия в света. Могат да кажат първия в ЕС.

  2. Анонимен
    #47

    The Arlberg Road Tunnel with a length of 13,976 metres is Austria's longest road tunnel. It was built between July 1974 and December 1978 and its costs amounted to 4 billion Austrian schillings (~300 million €).

  3. Анонимен
    #46

    До 35: Не че защитавам Медиапул, но може би се има предвид най-дългия шосеен тунел в ЕС, което ще е така, ако се построи. А иначе тунелът е крайно необходим, защото там на ден минават хиляди ТИР-ове, да не говорим за другите коли, стават ежедневно катастрофи и се трови природата, която действително е уникална. Друг е въпроса че два пъти по-евтино ще е да има само 1 тръба, както е Санкт Готхард.

  4. Анонимен
    #45

    Простащината от пост #43 струи. Излищно е да се притесняваме комунистическите тъпири, че възпитанието ще размъти милиционерския му мозък.

  5. Анонимен
    #44

    Всички построени тунели по магистралите ни са с проблеми. 15 км. е просто безумие при тази липса на опит и некачествено строителство. Защо не се построи много по-нужния и къс тунел под Шипка?

  6. Анонимен
    #43

    Тунелът в Кресненското дефиле ще се строи. Излишно се „притесняват” комунистическите тапири. Няма те да го строят. Руско-турското правителство отдавна ще е изметено.

  7. Анонимен
    #42

    За състоянието, в което се намира страната ни, а и липсата на перспектива за излизане от него в обозримо бъдеще, 15-километров тунел е опасен, ама много опасен.

  8. Анонимен
    #41

    То не било нужно да се търси дълго: http://www.mediapool.bg/nezavisimi-eksperti-s-reshenie-za-troino-poevtinyavane-na-magistrala-struma-news211925.html

  9. Анонимен
    #40

    Този тунел ще го строим - нямаме избор. Европа не дава наземно трасе, защото казва че природата която имаме в Кресна е уникална (и това безпорно е така), и за нищо на света няма да даде пари и разрешение да я съсипем. От друга страна не можем да оставим пътя и така, защото при вземането на пари за останалата част от магисралата сме поели ангажимент да я построиме цялата. Ако не го сториме, ще трябва да връщаме парите за Струма чак за цялото трасе чак до Люлин (София). Така ще си имаме тунел (който по принцип трябва да е по-евтин за подръжка от виадукти, и по-устойчив при земетресение, а знаем че креснеското дефиле е разлом).

  10. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #39

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.