Ти си това, което четеш

Симитли и Кресна искат оптимално трасе на "Струма" час по-скоро

18:50 | 11 септември 2017 | 3 коментара

При голям интерес премина общественото обсъждане на петте варианта на трасето на магистрала "Струма" през Креснеското дефиле в Симитли и Кресна в понеделник. Стотици жители на Симитли изпълниха до краен предел местната спортната зала "Септември". И в двете населени места обсъжданията продължиха над три часа и докато в Симитли дебатът протече спокойно, в Кресна страстите се нагорещиха.

Експертите трябва да изберат най-удачния вариант за трасето на магистралата през дефилето, смятат жителите на Симитли. Тяхното основно искане е магистралата да се построи час по-скоро, за да се намали броят на жертвите през Кресненското дефиле, където стават най-много катастрофи в страната. За тях още е важно и какви ще бъдат връзките на магистралата с населените места от региона, както и дали ще бъде изградено тържище, за да могат да продават продукция, която произвеждат, предаде struma.bg.

Според съобщение на пътната агенция жителите на Симитли подкрепят източния вариант за трасе на магистралата през дефилето. Той предвижда сега съществуващият път да се използва в посока София – Гърция, а в обратната посока да се изгради изцяло ново трасе източно от Кресна.

Жителите на Кресна обаче са се разделили – една част са подкрепили т.нар. източен вариант, при който се ползва и сега съществуващият път, а други са се обявили за изнасяне на движението изцяло на изток от Кресна, докато сега съществуващият път да остане само са местно обслужване, предаде агенция "Фокус".

"Изправени сме пред историческо събитие... Тази част от трасето е изпитание за всички – проектанти, еколози, строители и за икономиката на държавата", каза председателят на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" Дончо Атанасов по време на общественото обсъждане на Доклада за оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) на магистрала "Струма". Той съобщи, че над 25 организации са подкрепили т.нар. източен вариант на трасето.

Срещу него обаче се обявяват еколози, сред които Андрей Ковачев. Според него този вариант не е удачен. "Това ще бъде магистрала убиец, ако бъде построена по този начин", коментира Ковачев. Според него магистралата трябва да се построи максимално бързо по правилния начин - извън Кресненското дефиле, а пътят в него да бъде локален, за местните хора. В противен случай България ще влезе в наказателна процедура и ще загуби европейското финансиране.

Строителният министър Николай Нанков нарече тезите на Андрей Ковачев "изключително неверни". "Трудно можем да се съгласим с твърдението – "път убиец", при положение, че изнасяме половината трафик", коментира Николай Нанков пред Нова телевизия. Министърът не присъства на обществените обсъждания. Според него разширяването на участъка в дефилето, изправянето на виражите, обезопасяването като всяка друга магистрала, ограничаването на скоростта до 80 км/ч ще понижат риска на пътя.

Строителният министър посочи, че ако бъде избран т.нар. източен вариант, ще се спестят три години за изграждането на магистралата, а освен това ще бъдат спестени и 800 млн. лв.

"Аз не виждам нищо по-добро от това да се направи магистралата, в който и да е вариант, но явно вариантът е ясен – пари има само за единия от тях, който е перфектен за община Симитли, тъй като не трябва да забравяме, че над 80% от Кресненското дефиле е на територията на нашата община", каза Апостол Апостолов, кмет на Симитли по време на общественото обсъждане. Той обяви подкрепата за т.нар. източен вариант.

Той предвижда в посока София пътят да минава по ново трасе, а в посока Сандански да остане по стария път Е-79. Връзката между двете платна ще бъде осъществена чрез напречни връзки, като ще се използват съществуващите пътища и ще се изграждат нови пътни възли.

Предвидени са общо 5 пътни възела - "Симитли", "Полето", "Мечкул", "Стара Кресна" и "Кресна". Ще бъде построена пътна връзка и със съществуващия път Е-79 в началото на обходния път на град Кресна.

На отсечката ще има и две големи площадки за търговия и отдих. Едната е на обходния път на Кресна в посока Кулата и е с площ 17 декара. Другата е по новото трасе, което ще се изгражда, и е на 2 километра след пътен възел "Кресна", пътувайки за София. Тя ще бъде с площ 19 декара. И двете площадки ще имат директна връзка с град Кресна. Те ще бъдат снабдени с електричество, водопроводна и канализационна мрежа, както и с пречиствателни станции за отпадни води. Целта е да бъде осигурено всичко необходимо за осъществяването на търговска дейност и хората от региона да могат да продават продукцията си от мед, мляко и т. н., както го правят и в момента, каза Дончо Атанасов.

Красимир Дончев, експерт "Биоразнообразие" посочи, че и петте варианта на трасето, които се разглеждат, преминават през две защитени зони – "Кресна-Илинденци" по директивата за опазване на природните местообитания и на дивата флора и фауна, и "Кресна" – по директивата за опазване на дивите птици.

След общественото обсъждане на оценката за въздействие върху околната среда в Симитли и Кресна топката по избора на трасе е във Висшия експертен екологичен съвет към Министерството на околната среда, който трябва да реши кой да е маршрутът и дали са необходими корекции. 

Още по темата
Още от Бизнес