Ти си това, което четеш

Скъпа синя зона и по-евтин градски транспорт при прашен въздух в София

Общината ще предупреждава от предишния ден за очаквано опасно запрашаване
Зорница Латева | 14:17 | 12 декември 2017 | 7 коментара

По-евтин или безплатен градски транспорт и по-лесно паркиране в буферните паркинги на метрото за сметка на двойно увеличение на цената за паркиране в синя зона и забрана за движение на автомобили. Това са част от мерките, които Столичната община смята да прилага при прекомерно замърсяване на въздуха с прах и те ще бъдат обявявани от предишния ден.

Част от тях могат да влязат в сила веднага щом бъдат приети от общинския съвет или в близките седмици. За драстичните мерки като спиране на автомобилите в центъра или дори в цялата община ще са нужни законови промени и те едва ли ще могат да се прилагат през тази зима. Студените месеци са периодът, в който въздухът в София най-често е замърсен с прах, а основните източници са автомобилите с двигатели с вътрешно горене и отоплението с дърва и въглища.

Изготвянето на мерките е част от програмата на Столичната община за подобряване на качеството на въздуха. Те бяха представени във вторник от зам.-кмета по екологията Йоана Христова и част от участниците в работната група по набелязването им. Мерките ще се прилагат при прогноза запрашаване, която местната власт получава от Българската академия на науките. Още от сряда прогнозите ще са достъпни и за гражданите, въпреки че планът за действие няма да действа.

Мерките са разделени на еднократни и на такива, които ще влизат в сила всеки път, когато се очаква превишаване на нормата за концентрация на фини прахови частици, която е 50 мг/куб. м средно на ден. Колкото по-мръсен се очаква да е въздухът, толкова по-сериозни ще са действията на общината. Така до най-драстичната мярка - спиране на движението на автомобили в цялата община, ще се стига при 14 дни прогноза за над 200 мг/куб. м за четирите градски станции за измерване на замърсяването, при това при липса на понижение на нивата за този период. Христова не каза колко такива ситуации е имало през предишни години с мотива, че статистиката няма как да отразява ситуацията в момента, тъй като София нараствала, колите и строителството – които също са източник на замърсяване, се увеличавали, а в същото време метрото, което е основно оръжие на общината срещу мръсния въздух, се разширявало.

"Не всичко е въпрос на финансови възможности, но и на самосъзнание. Няма панацея за решаването на проблема. Надявам се да има разбиране от гражданите. Възможно е да установим, че някои от мерките не работят и да отпаднат, а пък да бъдат въведени нови", коментира зам.-кметът.

Въпрос на самосъзнание

Еднократните мерки, зависещи от степента на замърсяването, ще се прилагат с натрупване. Ако по-леките не сработят и проблемът продължи да се изостря, на следващия ден освен първите приложени, ще влизат в сила и нови. В повечето случаи ще се разчита на самосъзнанието на хората и на стимули за ползване на градски транспорт за сметка на личните автомобили.

При очаквана концентрация на фини прахови частици между 51 и 100  мг/куб. м от общината планират да призовават хората да не използват личните си коли, а да се движат пеша, с колело или с градски транспорт. Тези, които се отопляват на твърдо гориво и могат да си позволят алтернативен източник като ток, ще бъдат помолени да преминат на него. Общината пък ще се ангажира да оросява улиците, но това може да става само в топлите месеци, обясни Христова.

4 лева за синя зона

При очаквани концентрации на прах между 101 и 150 мг/куб. м ще важат предходните мерки, но към тях ще се добавя и възможността за безплатно паркиране на буферните паркинги към метрото срещу билет или карта за градски транспорт.

При следващата степен на замърсяване - от 151 до 200 мг/куб. м, вече ще влиза в сила и санкциониращата мярка за двойно увеличение на цената за паркиране в синята зона до 4 лева на час.

При концентрация над 200 мг/куб. м към момента общината може да приложи само две от набелязаните мерки. В тази графа влиза временното въвеждане на "зелен билет" за градския транспорт. Той ще струва 1 лев и ще важи за целия ден при положение, че по принцип пътуването с градския транспорт с единичен билет струва 1.60 лева. Заедно с това ще се прилага и скъпата синя зона, безплатното паркиране в буферните паркинги, както и призивите да не се ползват лични коли и печки на дърва и въглища.

Другата възможност е да се поиска от КАТ да проверява щателно дали колите по улиците на столицата не изхвърлят повече вредни емисии от допустимите количества, посочени от производителите. Според Христова пътните полицаи ще имат възможност да следят за цапащи автомобили, щом получат от общината 7 газанализатора, с които да правят проверки при регистрацията на колите и на пътя.

Преди време началникът на "Пътна полиция" комисар Бойко Рановски обаче обясни, че това реално няма как да се случи към момента. Причината е, че полицаите нямат информация какви са характеристиките на всеки отделен автомобил, за да установят дали те се спазват. Подобни данни имало само за колите, които са регистрирани в последните три години и имат от новите малки талони, където тези данни са изписани. За останалите нямало налична база данни, а налагането на глоби само на шофьорите с по-скоро регистрирани коли, било предпоставка те да бъдат отменени от съда.

На волята на парламента

Останалите мерки, които София иска да прилага при превишения на концентрацията на прах над 200 мг/куб. м, изискват промени в закони и наредби и не е ясно дали и кога ще могат да се приложат.

В тази графа влиза пакетът от мерки, който включва частично или изцяло спиране на движението в столицата, и според зам.-кмета Христова може да се прилага, след като бъде въведено законово изискване колите в цялата страна да бъдат обозначени със специални стикери. Идеята е те да дават информация за това какви са допустимите вредни емисии за всяка кола и на коя категория за екологичност отговаря.

Ако парламентът въведе това изискване, общината ще може да спира движението в центъра или в цяла София.

Драстичните мерки ще влизат в сила, ако за предходните два дни е имало прогноза за концентрация от над 200 мг/куб. м, тя се е изпълнила, въпреки изпълнените вече мерки въздухът е станал по-мръсен, а в следващите два дни се очаква също толкова сериозно замърсяване. При този сценарий първата евентуална стъпка ще е спиране на колите в центъра от 8 до 20 часа. Следващата стъпка е цялостна забрана за коли в центъра.

При продължаващо замърсяване ще се въвежда забрана за движение на автомобили в широкия център. Ако отново има замърсяване, ще се въвежда плаващо работно време, за да се намали трафикът в пиковите часове. Това обаче може да се прилага засега само за общинската администрация и евентуално за държавни структури.

Най-драстичната мярка ще е спиране на движението в цялата Столична община, като само тогава градският транспорт ще е безплатен. До това ще се стигне евентуално, ако местната власт е получила прогноза за 14 дни за високи концентрации на прах, те са се осъществили и никакви мерки не са успели да подобрят положението.

От общината предвиждат ограниченията в движението да не важат за живеещите в района на затворените улици, за колите, които събират боклук и чистят улиците, за електрическите и хибридни автомобили, за градския транспорт, за пожарни, линейки и полицейски коли, както и за колите, с които се зареждат магазини, ако те отговарят на Евро 5 и 6.

Нови такси за камиони и строителни машини

Постоянна мярка за борба с мръсния въздух ще е въвеждането на такси за използването на строителни машини като багери. Предлага се за тях да се плащат по 60 лева на ден, а причината е, че тази техника е сериозен източник на прах. Целта е таксата да накара строителните компании да използват подобна техника за по-кратко време, обясни Христова.

Предлага се и тройно увеличение на таксите за влизане на камиони в града. Идеята е за товарни автомобили от 4 до 30 тона да се плащат по 120 лева на месец, а за тези над 30 тона - 150 лева на месец. Новата такса за строителни машини и увеличението за товарните няма да важи за техниката, която отговаря на екостандартите Евро 5 и 6.

Сред постоянните мерки е още оптимизиране на движението на колите за смет в центъра на града, както и въвеждането на изискването всички автобуси на градския транспорт в центъра да отговарят на стандарта Евро 6. В тази графа влиза и гласуваното вече от общинския съвет удължаване на пешеходната част от бул. "Витоша" и въвеждането на ограничение на движението в малките централни улици до 30 км. в час.

Мерки от бъдещето са извеждането на трафика от центъра чрез изграждането на т. нар. градски рингове, които да свързват източните и западните квартали, разширението на Околовръстното шосе, както и свързването на бул. "Владимир Вазов" със Северната скоростна тангента на града. Ще се работи и по изграждането на ново депо за земни маси в източната част на София, тъй като единственото такова съоръжение в момента е в западната част на общината и камионите от строителните обекти в другия край на града трябва да минават през цяла София, за да стигнат до него.

Още по темата
Още от България