Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Скъсването на зависимостта от Русия не минава през посредник

Или как скриването на поръчката за двигателите за МиГ-овете съвпадна с "отрегулирането" на отношенията с Москва

13 коментара
Колаж: <i>Mediapool.bg</i>

"Давам си сметка, че откъсването на Българската армия от една силна зависимост ще бъде много трудно, но се нагърбвам с тежката задача, въпреки че ще спечеля много врагове и негативи". Думите са министъра на отбраната Николай Ненчев от 27 ноември 2015 година. В онзи момент Министерството на отбраната обяви, че повече няма да разчита на Русия за поддържането на старите съветски изтребители МиГ 29, които са единствените, с които разполага българската армия, и ще подпише договор с Полша, за да се закрепи положението с охраната на въздушния ни суверенитет, докато България най-накрая закупи нов тип боен изтребител, съвместим с партньорите ни в НАТО.

Една година по-късно Полша изпълнява ангажимента си да ремонтира шест двигатели за изтребителите на въоръжение в българската авиация, но както се очакваше, тя не може да поеме "интегрирана логистична поддръжка" на старите машини и българската бойна авиация продължава да е в критична ситуация.

В началото на т.г. министър Ненчев съобщи, в присъствието на премиера Бойко Борисов, че МО ще закупи още 10 нови или ремонтирани двигатели за МиГ-овете. Още тогава беше ясно, че практически много малко държави в света могат да предложат нови двигатели, като единствената сигурна е страната производител Русия. Николай Ненчев обаче многократно увери, че двигателите няма да се вземат от Русия.

Беше известно и това, че подобна сделка би била спорна в условията на продължаващи санкции на ЕС спрямо Русия и донякъде с ангажимента на България да придобие възможно най-бързо натовски изтребители.

Въпреки всичко се стигна до обявяването на обществена поръчка за двигателите с прогнозна стойност над 30 млн. лв.

В сряда, 5 октомври, обаче военният министър съобщи, че спешната ситуация налага министерството му да спре поръчката и да премине към пряко договаряне с единствената фирма, която е допусната до конкурса - "Авиостарт".

Интересна подробност е, че компанията, която е една от големите и опитни български фирми в бранша, не разполага с търсените двигатели. Тя обаче вече има уговорка с руската държавна корпорация РСК "МиГ" за производството и ремонта им. Така Министерството на отбраната отново се връща в изходно положение, но вече не преговаря пряко с руснаците, а чрез фирма посредник.

Финансовите условия и останалите параметри по сделката обаче няма да бъдат публични, тъй като ще бъдат скрити зад удобната процедура на прякото договаряне. От доклада за прекратяването на поръчката се разбира, че "Авиостарт" е предложила цена от 42.7 млн. лв., докато първоначалната прогнозната стойност на търга е 36 млн. лв. Оттук нататък цената може да върви и нагоре, и надолу, но без да е ясно защо.

Случайно или не, обратът с поръчката за двигателите се вписва в цялостния нов политически курс на премиера Борисов. Наскоро той коментира, че "грешката" на президента Плевнелиев била "влошаването" на отношенията с Москва, "но с добронамереността, която имаме, и аз, и президентът Путин и Медведев успяхме да отрегулираме нещата”.

Въпреки силно обтегнатите отношения между МО и руснаците след решението на ведомството да се откаже от услугите им, сега премиерът и военният министър заговориха, че РСК "Миг" е готова да даде лиценз на България сама да поддържа самолетите си. Цената на този "жест" засега е неизвестна.

В същото време България остава много далеч от преодоляването на 100-процентовата зависимост на бойната си авиация от Русия, за което вина носят поне няколко български правителства още като се започне от управлението на НДСВ (2001-2005), което инвестира милиарди в изключително спорни договори.

Сегашното правителство е първото, което заяви решимост да отдели средства за закупуването на нови изтребители и бъдещата сделка дори получи подкрепа от парламента.

Проектът обаче много се бави и не върви според първоначалния план. Инвестиционният проект още не е готов и вече бяха пропуснати няколко крайни срока за довършването му. Според последната информация сега той ще бъде прегледан от новия командир на Военновъздушните сили Цанко Стойков и не е изключен работата по него да започне на ново, тъй като сегашният проект отразява визията на неговия предшественик – сега кандидат президент на БСП Румен Радев.

Финализирането на сделката изисква значително технологично време и е много съмнително, че министърът на отбраната може да изпълни амбицията си да я подпише до края на годината. След като това стане факт, пък ще минат още най-малко три години преди българската бойна авиация да усвои новите машини, каквито и да са те.

През това време тя остава зависима от Русия, като единствената възможност България да преодолее ситуацията е да разчита на все по-голяма помощ от партньорите ни в НАТО за охраната на въздушното ни пространство.

За да се доближи поне малко до стандартите на нормална армия на страна членка на НАТО - България спешно трябва да замени и руските системи за управление на армията, ПВО и друга критична руска техника.

Ефективната модернизация на българските въоръжени сили, която би съдействала и за пълноценната ѝ интеграция в НАТО, изисква точна експертиза, анализ и правилни решения. Досегашните половинчати, необмислени или направо грешни ходове говорят за некомпетентност, слабо планиране и недалновидна отбранителна политика. А тя е функция на управленски решения (включително инвестиционни), зависещи от корупционен натиск, текуща политическа конюнктура и съответни бизнес интереси.

В сектора се изливат огромни публични средства, но не винаги за това, което се декларира като приоритет за отбраната, и почти винаги – непрозрачно. Всичко това е съществен риск за националната сигурност.

Това, а не съвместният еър полисинг с НАТО, е всъщност истинският въпрос за суверенитета, който трябва да е сред основните в настоящата президентска кампания.

анкета

Вие ни познавате. Нека го направим взаимно!

Отделете няколко минути за анкетата и ни помогнете да сме ви по-полезни.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

13 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Stanimir Petrov
    #13

    Когато американски сенатори закриват у нас огромни енергийни проекти, когато изкупуваме от американски централи /всъщност наши но купени за смешни пари от тях/ ток на баснословни цени, когато опрощаваме 2 млрд. долара дълг на Ирак по искане на американци, когато у нас има американски бази ползвани безплатно, когато наши медии, в това число и национални, получават грантове от \"Америка за България, когато подземните ни богатства са в руцете на американци и англичани, когато \"Софийска вода\" е в ръцете на англичани и т.н., да говориш за за зависимост от Русия, трябва или да си тежък идиот, или патологичен безсрамник с продадена душа.

  2. иван клепаров
    #12

    Проблемът на министър Ненчев е премиера Борисов. Които може да отдели 1,5 милиарда лева за саниране, а не може да даде пари за модернизиране на българската армия. Пречката в случая е др.Борисов и неговите еднолични разговори с Путин и Медведев. Никой всъщност не знае как ще ни загроби и този път. Може би ще разберем някога от някой руски политик като П.Толстой които ще се похвали, че вече са ни купили цялата държава. Дали изобщо ще има нова и модерна техника съвместима със стандартите на Натовска

  3. milan
    #11

    Планира ли Борисов да подмени изцяло руската ни бойна авиация,с такава от НАТО и кога?Третият основен въпрос.Защото с руска такава,ние сме обречени на провал,който би струвал много животи,в евентуален конфликт.При съвременната апаратура за управление на авиацията,румонтираните от русите МИГ-ове ще полетят,но към земята.

  4. milan
    #10

    Защо не се закупят нови бойни самолети с парите/108млн/,които ни дадоха за защите на границата?За какво са предвидени тези пари и за какво ще ги изхарчи Болисов?Защо не покаже договорката с ЕС за тези пари,е другата важна тема.

  5. milan
    #9

    "...единствената сигурна е страната производител Русия." Но не е,Русия не е сигурна страна,която може да ремонтира МИГ-овите двигатели,особено в силно поляризиратана обстановка, в света и изострените ѝ отношения със запада.Никой не може да даде гаранция за живота на българските изтребители,които ще влязат в тези машини,след руския ремонт.

  6. lindentown
    #8

    Цялото МО е гнездо на корупция, връзкарство и некомпетентност. Две партии,БЗНС и НПСД, които са част от управляващата коалиция начело с ББ, се бият открито за кокала - за това бяха всичките скандали между министър Ненчев и зам-министър Орхан Исмаилов.
    Ненчев се опитва да маскира некомпетентната работа на министерството с някаква про-НАТО и анти-руска реторика, но на практика с течение на времето обвързаността с руска техника, особено в авиацията, въобще не намалява.
    Въобще вече 6 години първото

  7. Борислав Дичев
    #7
  8. Борислав Дичев
    #6



    В момента Бойко Борисов е човекът - правителство и всеки член на това правителство трябва да се съобразява с волята му. Поведението на Бойко Борисов става все по-непредсказуемо и следствието от това е, че премиерът на Република България говори с езика, който иска да чува Путин. Възмутително е, че от страна на Бойко Борисов досега не сме чули критична дума по повод варварските действия на руско- асадовата авиация в Сирия. С неговите грубо сковани увъртания и шикалкавене България отново

  9. Борис
    #5
  10. т€еритория на Мики Маус
    #4

    Скъсването на зависимостта от Русия минава през Босфора, Анкара, Анадола, Вашингтон, Брюксел и берлин! За да скъсаш старите окови, трябва да съзадеш нови, по-здрави!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.