Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Социалисти предлагат държавно ЕРП да разбива монопола на частните

Идеята е доставчикът на ток за жп мрежата да продава и за бита

26 коментара
Социалисти предлагат държавно ЕРП да разбива монопола на частните

Съществува реална възможност да бъде разбит монополът на ЕРП-тата чрез създаването на държавно електроразпределително дружество, заяви в понеделник депутатът от БСП Петър Мутафчиев.

Революционната идея е електроразпределителното дружество към Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) да продава електроенергия не само на локомотивните машини, но и на битови клиенти и така да стане конкурент на частните ЧЕЗ, ЕВН и "Енерго-Про". Предложението ще бъде направено първо до Съвета по енергетика на БСП, а след това и до правителството, съобщи в Пловдив бившият транспортен министър Мутафчиев. Проектът е негов и на колегата му Таско Ерменков, който бе председател на Агенцията за енергийна ефективност също по време на кабинета "Станишев".

Изпълнителният директор на НКЖИ Милчо Ламбрев коментира пред Mediapool, че тази идея не е обсъдена с държавното дружество и припомни, че то има издаден лиценз от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране за разпределение на тягова електрическа енергия по разпределителните мрежи на железопътния транспорт.

Мутафчиев посочи, че през 2008 г. е създадено електроразпределително дружество към НКЖИ, за да може компанията да купува електроенергия от АЕЦ "Козлодуй" и да я продава на БДЖ и другите частни железопътни предприятия, за да се задвижват локомотивите.

Всъщност лицензът на НКЖИ е даден през май 2010 г. Съгласно 35-годишното разрешително НКЖИ има право да разпределя получената до неговите 51 тягови подстанции електроенергия по железопътната контактна мрежа и потреблението на всеки локомотив на БДЖ или частните превозвачи се отчита от монтирани на машините електромери и след това се заплаща на предприятието. Тези подстанции, чиято обща инсталирана мощност е близо 948 МВ, приемат електроенергия 110 киловолта и я преобразуват до 25 киловолта, за да захранват локомотивите.

За да се трансформира в по-ниско напрежение тази енергия е нужно допълнително оборудване, което не е ясно как ще си позволи държавното дружество, което има да си прибира над 100 млн. лв. неплатени инфраструктурни такси от БДЖ, а отделно има да инвестира през тази и следващата година по над 25 млн. лв. за ремонт на въпросните тягови подстнации, за да обслужват контактната мрежа.

От обясненията на бившия транспортен министър стана ясно, че сегашната идея е НКЖИ да кандидатства за лиценз за доставчик на енергия ниско напрежение. По думите му, когато държавното предприятие е искало лиценз за електроразпределение, не е имало възможност да се получи лиценз за търговия на ниско напрежение - 220 волта, заради условията на приватизационните договори на трите ЕРП-та.

Сега срокът, в който държавата не можеше да допусне конкуренти, мина и има реална възможност на пазара да се намеси още едно ЕРП, което да бъде държавно, каза Мутафчиев. По думите му продажбата ще се извършва в цялата страна, където има железопътна инфраструктура.

Железопътни експерти обаче определиха пред Mediapool като трудно приложима, възможна в ограничен регион и спорна като конкуренция на трите електроразпределителни дружества.

Попитан дали цената на продавания от държавния жп електродоставчик ток ще е по-ниска, Мутафчиев коментира, че целта е да се създаде нормална пазарна сред с конкуренция, която ще доведе до реални цени на тока.

Единствения открит въпрос, който в момента може да създаде пречки, е използването на мрежата, коментира Мутафчиев. Според него въпросът може да се реши с промени в закона, където да се определи начинът и достъпът на другите търговци до тази мрежа.

Според депутата капиталовложенията в подобна инициатива не са толкова големи, трябва да се сменят електромерите на хората, които го предпочетат, но ефектът си заслужава. В момента обаче електромерите са собственост на електроразпределителните дружества и смяна на електроуреда може да стане, само ако той дава отклонения в показанията. Подмяна с друг тип уреди за измерване на консумацията на бита минава през евентуална законодателна промяна, която да принуди ЕРП-ата да направят това, но разходите трябва да бъдат вкарани в цената на тока, или уредите да станат собственост на битовите потребители, както е с водомерите и те да плащат за тяхното инсталиране и поддръжка.

Както БТК трябваше да даде достъп на другите оператори до мрежата си, така и собствениците на електроразпределителни мрежи са длъжни да осигурят достъп на другите ЕРП-та, коментира Мутафчиев. По думите му идеята може да бъде обсъдена в съвета по енергетика към БСП през октомври, след което ще бъде предложена на парламента.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

26 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #26

    Ние помним държавните монополи, когато 10 години чакаш за стационарен телефон и си копаеш даже сам за кабела. Или чакаш 10 години да си купиш кола като си направил депозит без лихви и изобщо не се пазариш за цвета, защото трябва още толкова да чакаш... Към това ли да се връщаме сега?

  2. vlado67
    #25

    Колкото до Държавно ЕРП ...Твърдо против ...това е поредната глупост ......истната е пазарен принцип ...другото е глупост ....сменяш доставчика с друг, ако е по скъп след кто ти е фиксирал срок и цена е ...и ако другиятт е по добър с цените ...него това е приципа и цялата промяна я првиш на интернет ...има сайтове за това http://www.ukpower.co.uk/ прави сравнение 9възможно е да не можете да ви направят котиране защото трябва реален адрес да се вкара ...така правя аз и всички там... в Англия и с

  3. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #24
  4. Анонимен
    #23

    много прости хора са дали коментари тук.ерп-тата са държавни при това на чужди държави...много сте прости деснярчета злета!

  5. Анонимен
    #22

    Поредната комунистическа тъпотия. Още по - тъпо е да се коментира. Тя със сигурност конкурира идеята на земеделеца Спас Панчев, хипермаркетите да не работят в събота и неделя. Съвсем скоро тъпомера няма да издържи. И тази индивид беше министър на транспорта и е вземал управленски решения. А сега е законодател. Всичките от четата на Станишев начело саэ титани на мисълта. Потрес.

  6. Анонимен
    #21

    И тази "революционна" (то какви други да очакваш от социалисти) идея е като онази - да се затварят хипермаркитите в почивен ден. Цялата икономическа, мениджърска, политическа гениалност се е събрала в нашето БСП... Горко ни!

  7. Анонимен
    #20

    Най-после една свястна идея! Никаква национализация! Просто учредяване на държавно ЕРП, което да конкурира частните. Сигурен съм, че веднага едно 60-70% от хората ще се насочат към него. Тогава, ако на частните им е изгодно, да продължат да съществуват. Ако не, да си продадат бизнеса на безценица. Да ги видим в реална конкурентна среда...

  8. RSB
    #19

    Щом има "национализация",значи няма равнопоставеност на собственостите.Без равнопоставеност никъде не отиваме,връщаме се-знаем къде.И да не излизат с номера"в интерес на всички"-не може да има такъв интерес.Национализация-само при война.И то докогато продължава тази война.

  9. Анонимен
    #18

    ТИЯ ПРОСТИ КОМУНИСТИ НИ ВЪРНАХА В СЕВЕРНОКОРЕЙСКИЯ КОМУНИЗЪМ

  10. Анонимен
    #17

    12, тия мантри с публичните услуги и държавните монополи съвсем ще ни довършат. Електроснабдяването не е някаква митична дейност, която само държавни чиновници могат да извършват.

    Първо, естествен монопол е единствено мрежовата инфраструктура. Производството и търговията въобще не са монополни дейности. Също както при ЖП транспорта - естествен монопол е НКЖИ. Нормално търговско дружество е БДЖ - наред с конкуренти като БЖК и др. Е, то и влакът е от митичните публични услуги запазена територия за

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.