Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Социално предприятие "БДЖ Пътнически превози"

13 коментара
Сн.БГНЕС

Пътническите железници се очаква да имат като основна дейност возенето. Логично. "БДЖ Пътнически превози" обаче има друга основна дейност – създаване на заетост и социално подпомагане под формата на некачествен, нередовен и евтин транспорт. Не много логично.

Всъщност, това е проблемът, когато става въпрос за ефективност, качество и държавни субсидии за БДЖ. 

Всеки българин плаща по 40 лв. за железницата, независимо дали се вози или не

Около 5% от превозените пътници със сухопътен транспорт са ползвали "БДЖ Пътнически превози". Средно за последните 4 години това прави по около 26 млн. пътници за БДЖ годишно и над 500 млн. превозени хора от автобусен транспорт годишно.

Данъкоплатците плащат над 190 млн.лв. годишно директно за работата на "БДЖ Пътнически превози", независимо дали го ползват или не.  За 2013 г. субсидията от бюджета (за обществената услуга и капиталови инвестиции) е в размер на 175 млн.лв., за 2014 г. беше предвидена да е 189 млн. лв., а за 2015 г. беше планирана да е 140 млн. лв., но вече има решение за увеличението и до 180 млн. лв.

Средната цена на човек от населението, за да работи „БДЖ Пътнически превози" е 38.5 лв. годишно за 2013 г., 38.3 лв. за 2014 г. и 40.5 лв. за 2015 г.

Около 70% от приходите на "БДЖ Пътнически превози" са формират от бюджетната субсидия и само около 30% са от превоз на пътници и продажба на активи. Заетите в „БДЖ Пътнически превози" са средно около 6000 души, като не се наблюдава промяна в последните години. Тези данни са взети от НСИ, сайта на БДЖ и Министерство на финансите – бюджетна статистика.

Те са достатъчни, за да коментираме двата основни аргумента в полза на запазване на сегашното състояние. Едната е, че без "БДЖ Пътнически превози" редица хора ще останат без превоз. Със сигурност ще има места, за които това ще е неудобство първоначално, но освен жп транспорта, има и друг, който дори и да се субсидира изцяло от държавата, пак ще излезе по-евтин.

Другата теза е, че без "БДЖ Пътнически превози" редица хора ще останат без работа. Този аргумент е важен най-вече за самите работещи и семействата им, но не и за данъкоплатците. Проблемът е, че работещите в БДЖ са добре организирани, медиите често са невежи, политиците са страхливи и пресметливи, докато данъкоплатците не се организират лесно.

План за реформи за първата година

Спиране веднага на най-неефективните влакове. По различни данни има над 150 влака, които се движат с под средно 30 пътници, който каквито и истории да разказва, ясно е, че това не може да продължава. Това ощетява и направленията, за които има голям интерес, а "БДЖ Пътнически превози" не успява да отговори на него.

Да се направи оценка на алтернативи на жп транспорта на общинско ниво. За целта в рамките на 2 месеца всяка община може да представи оценка за необходимото заместване на неефективни влакове (вече спрени или с план за спиране) с алтернативен транспорт като посочи и разходите, необходими за заместване.

Веднага да бъде направена оптимизация на състава на "БДЖ Пътнически превози". Това ще стане трудно, защото има подписан колективен трудов договор и освобождаването на заети или е невъзможно, или е много скъпо.

Продажба на активи, оценени като ненужни. По изказвания на представители на "БДЖ Пътнически превози" такива има много и този процес не трябва да се отлага.

Това е планът само за първата година. Дългосрочно трябва да се мисли за промяна в начина на държавна помощ за получаване на транспортни услуги – само за хората с ниски доходи, под формата на ваучер, който може да се ползва за всякакъв вид транспорт и отваряне на пътническите жп превози за конкуренция от частни превозвачи.

Шансът за промени

Шансът за промени в БДЖ е близо до нулата, защото българските политици по принцип не харесват да правят структурни промени – нямат смелост, нито знание, нито слушат.

Българските политици не правят дори и спешните реформи – дори и когато няма как да се отлага, пак нямат смелост. Ако не можеше да се отлага, вече щеше да има някаква качествена промяна в здравеопазването, правораздаването, пенсионната система и енергетиката.

Българските политици никога не се обръщат назад – те не се интересуват какво е станало, след като са решили нещо или не са взели решение, пък дори и то да е пагубно.

Затова, затегнете коланите, защото ще трябва да напълните бюджета с минимум 190 млн. лв. за превоза на 5% от пътниците у нас. Но де да беше само това нелогичното в бюджета...

*Текстът е публикуван на сайта на Института за пазарна икономика.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

13 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. bobyhranov
    #13
  2. Boriana Boneva
    #12

    ако да прибереш парите на хората от частните фондове за пенсия, някой го нарича реформа, то той съзнателно лъже. Но ако някой казва, че реформирането на БДЖ не минава ПЪРВО през изчистване-!!! на неефективните дейности, то той пак лъже. Но не това ми е темата. Темата ми е, че ГЕРБ не желае да прави реформи, а по стария начин, от времето на І-вото ББ прав. замазва нещата, за да прави ПР на тиквата. Прави го по подразбиране, по досещане какво му е угодно преди президенските избори. Крачка напред

  3. Stanimir Petrov
    #11

    как да просперира БДЖ? Цигани крадат всекидневно. Смея да го заявя като бивш служител на БДЖ. Некадърно управление, далавери, кражби. Краде се нафта, бензин, скрап. Яка шуробаджанащина. И след някоя година управляващите ще кажат: \"БДЖ трябва да се приватизира\". И ще падне тогава лапане. Поначало приватизацията на обществена услуга е грешка. В Англия Тачър приватизира железниците. Резултатът беше: скок на билетите, влошаване на услугата и закриване на работни места. В Париж водоснабдяването бе приватизирано.

  4. Коментарът е изтрит в 21:14 на 30 ноември 2021 от автора.
    #10
  5. Borisov
    #9

    пълна и всеобхватна лустрация е лекарството

  6. StefanK
    #8

    А Вие какво по-конкретно предлагате,за да бъдат спасени железниците и да се избавим от олигархията?

  7. Коментарът е изтрит в 06:09 на 18 януари 2015 от автора.
    #7
  8. StefanK
    #6

    Никога българската нация не е била толкова разединена, както днес.Щяхме ли да бъдем на този хал,ако бяхме въстанали, когато започна голямото крадене?Нали, това е основната причина за изчезналите милиарди, ограбените спестявания чрез различни далавери от типа на КТБ и липсата на пари за всичко, в това число и за издръжка на БДЖ и непрекъснато обновяване на локомотиви,вагони и системата за управление? Не е възможно БДЖ да бъде печеливше предприятие при този демографски срив по вина на олигархията,която

  9. И какво от това
    #5

    Само заплатите на директорите в Софийска вода и 3-те ЕРП-та са значително повече от ежегодните субсидии за БДЖ! Но нали сме демокрация, всичко трябва да е като в САЩ!

  10. И какво от това
    #4

    Тук става въпрос за мильони на година, но вие рИвете! А че държавата се разграбва безогледно от олигарси, които си обират банки за миларди, печелят обществени поръчки, снабдяват болниците с некачествени лекарства на завишени цени, и какво ли още не, за това и дума не обелвате! За €н€ргийнта мафия със всичките и' разновидности и дългосрочни договори да не споменавам. А концесиите... Забравяте за лесните милиони и милиарди, изкарвани с помощта на политици по не особено честен начин. Които ни правят бедни, а не толкова БДЖ!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.