Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Столична община прави пети опит да даде спирките на концесия

Ще се търсят инвеститори за 2610 съоръжения, те ще печелят от реклама и търговия

3 коментара
сн: Архив

Столичната община ще се опита за пореден път да обяви концесия за спирките на градския транспорт. Документацията за конкурса за пореден път е преработена и другата седмица ще бъде внесена от кмета Йорданка Фандъкова за обсъждане в общинския съвет.

Първоначалният ѝ вариант предвижда да се търсят концесионери за 2610 спирки в града. Частните фирми ще имат ангажимента да подменят съоръженията за своя сметка и да плащат на общината минимум по 48 000 евро концесионна такса за срок от 15 години. В замяна на това те ще могат да печелят от рекламата и павилионите по част от спирките.

Това обявиха в петък зам.-председателят на транспортната комисия към общинския съвет Зафир Зарков и шефът на Центъра за градска мобилност Христиан Петров. Двамата неколкократно повториха, че концесионирането на спирките е възможност да се освободи публичен ресурс за други инвестиции, а поддържането на съоръженията вече няма да е ангажимент на Центъра за градска мобилност.

Пореден опит

През 2016 г. местната администрация даде ход на четвъртия опит за отдаване на спирките на концесия. Тя обаче беше критикувана от общинските съветници, приемането ѝ беше спряно, а условията - преработени.


Така би трябвало да изглеждат всички спирки с навеси в центъра на София и по основните булеварди.

Както и в спорния вариант от преди около две години, така и сега спирките, които ще се дават на концесия, са разделени в четири пакета. Във всеки от тях влизат между 622 и 695 съоръжения. Сред тях има спирки в центъра, по натоварени булеварди, но и в крайните квартали. Една фирма може да кандидатства за максимум два лота, включително и чрез свързани лица. Така според общинарите ще се избегне възможността за пълен монопол в сектора.

Реклама и павилиони

Бъдещите концесионери ще имат право да сложат рекламни елементи на общо 400 спирки с навеси. В предишния вариант на документите местата за реклама бяха 1100. Рекламните пана се намаляват след критики, че градската среда ще бъде претрупана от реклами.


Типов проект за спирка с навес в крайните квартали.

В преработените изисквания се увеличава броят на лавките - от 214 на 300. На този етап се предлага в павилионите да се предлагат пакетирани храни, напитки, цигари, вестници и списания. Зарков допусна, че при обсъждането на документите в общинския съвет може да се добавят и други неща като разпространение на талони за хазартни игри.

Общо спирките с навеси трябва да са 1498 при под 1100 в момента. Съществуващите съоръжения с навес трябва да бъдат подменени с нови. Спирките и всички други елементи в тях като кошчета, табла, информационни табели за маршрутите на градския транспорт ще са по типови проекти, разработени от общината. Павилионите обаче може да са по корпоративни проекти, за да се запази търговската марка на дадения търговец.

Концесионната такса за всеки от пакетите е минимум около 48 000 евро. В предишния вариант тя варираше между 53 000 и 68 000 лева на година в зависимост от зоната.

Изисквания

Кандидатите за концесията трябва да са оператори на подобни преместваеми обекти, търговски обекти или на рекламни съоръжения. Трябва да оперират в тези бизнеси от поне 3 години и за същия период да имат определен минимален оборот от тази дейност. Ако кандидатстват за един пакет, приходите им за три години трябва да са поне 2.6 млн. лева. При подаване на оферта за два лота има отстъпка от изискването за оборот - поне 3.9 млн. лева общо.


Проект за павилионите към спирките. За тях ще се допускат и корпоративни проекти.

Офертите ще се оценяват по три показателя. Инвестиционното предложение ще има 40% тежест. То трябва да включва плана за инвестиции, в който всеки участник може да предложи да направи повече спирки с навеси от минимално заложените от общината. Същата тежест от 40% ще има и офертата за концесионна такса. Графикът за подмяна на спирките носи максимум 20 на сто от оценката. Той не може да е по-дълъг от 30 месеца или две години и половина. Ако кандидатите предложат да сменят спирките по-бързо, получават повече точки.

Подозренията на общински съветници при предишното разглеждане на документите бяха, че целта е рекламният бос Красимир Гергов и депутатът от ДПС Делян Пеевски, който контролира веригата павилиони "Лафка", да си разделят четирите пула.


Прототип на рекламен елемент към спирките на градския транспорт.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. boriana
    #3

    Спирка, Лавка, Спирка, Лавка, Спирка, Лавка....

  2. Бивши комунисти НЯМА!
    #2

    Каква беше схемата - първо държавата плаща обновяването и после ДПС ги взима на концесия. Те така или иначе Лафките са навлякъде. На всеки метър турска дума на оранжев фон. Яко.

  3. Mina
    #1

    Kak да разбираме тези спирки за крайни квартали? В крайните квартали живеят само изроди и маргинали и не заслужават нищо по-добро? Кое точно попада под дефиницията "краен квартал"? "хубавите" спирки няма да се намери кой да ги изпочупи, въпреки че са на по-централно място? Полицията не може да осигури целостта на публичните съоръжения по цялата територия на града?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.