Ти си това, което четеш

Търгът за тол системата спрян за трети път, сега от фирма без дейност

18:46 | 09 август 2016 | 1 коментар

Търгът за въвеждане на платеното преминаване по пътищата е блокиран за трети път, сега от фирмата без дейност, регистрирана в самоковското село Радуил - "Пропърти Стан". Това стана ясно от съобщение на Агенция "Пътна инфраструктура", разпространено във вторник.

Съпротивата срещу въвеждането на тол системата е огромна, защото ще засегне много интереси, повтори шефът на АПИ инж. Лазар Лазаров по време на представянето на сборника "Пътищата на България". Той се аргументира, че след като в петък първата жалба срещу търга е паднала и в съда, във вторник е внесена нова, която на практика стопира въвеждането й.

"Всеки ден, в който тол системата не влиза в действие, е загуба за българските пътища, но си е чиста печалба за фирмите", каза Лазаров.

Предишните две жалби бяха на друга компания фантом "Мархинженеринг" ЕООД, като първата беше отхвърлена от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и Върховния административен съд (ВАС). По втората жалба КЗК още не е образувала производство.

КОЙ стои зад "Пропърти Стан"

"Пропърти Стан" е основана през март 2014 г.. Предметът й на дейност няма нищо общо с предмета на поръчката. Компанията се занимава с вътрешно- и външнотърговска дейност, импорт, експорт, търговско представителство, посредничество, превозна, хотелиерска, туристическа, туроператорска, рекламна, информационна дейност, проектиране, инженерингова дейност и т.н.

Първоначално собственик на компанията е Станислав Велиянов Захариев. На 19 юли 2016 г. той продава компанията за 100 лв. на Камелия Георгиева Таскова, показва справка в Търговския регистър.

Финансовият отчет на "Пропърти Стан" за 2015 г. сочи, че компанията има "дългосрочни инвестиции" за 25 000 лв. и е на загуба от 2000 лв. за последните две години. Приходи и разходи за дейността й не са посочени.

Забавяне на тол системата

Единствената цел на тези жалби е да забавят въвеждането на тол системата, коментира инж. Лазаров.

Първоначалните планове на правителството бяха тя да заработи през 2017 г., но вече чисто технологично няма как да стане това.

Новата жалба ще спре поръчката отново, защото така изисква законът, каза Лазаров. Приключването на процедурата пак ще се отложи неясно колко дълго във времето.

Пътната агенция обяви търга за тол системата с прогнозна цена от 200 млн. лв. в началото на април 2016 г..

Целта на регионалното министерство беше да се въведе по-справедлив начин за заплащане по пътищата и най-големите замърсители и нарушители – тежките камиони, да плащат най-много. Предвиждаше се сегашните винетки да бъдат заменени с такса за изминато разстояние за камионите над 3.5 тона. Маршрутът им трябваше да се засича чрез бордови устройства.

Намеренията бяха избраният изпълнител да достави софтуер и апаратура за новата система - камери, радари, датчици за контрол, устройства за установяване категорията на автомобила, пунктове за плащане, устройства за проверка на таксите, бордови устройства за камионите. Системата трябва да предлага различни опции за плащане - онлайн, чрез приложение, на гише, през ПОС-терминал и др.

Заложено е изпълнението да стане за 19 месеца, като монтажът, въвеждането в експлоатация, тестовете и обучението ще отнемат 12 месеца.

За леките коли оставаха винетките, но не сегашните лепящи се стикери, а електронни.

През май търгът беше спрян заради първата жалба на "Мархинженеринг". След като тя падна в съда, пътната агенция удължи срока за подаване на офертите с близо три месеца – до 11 август.

Сега разглеждането на новата жалба също ще наложи удължаването на сроковете за подаване на оферти. Това със сигурност означава, че до края на годината едва ли ще има избран изпълнител.

Така въвеждането на тол системата се отива в най-добрия случай за 2019 г.

Още по темата
Още от Бизнес

Одобрявате ли в първите 3 дни от болничните да се плаща 50% от заплатата?