Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Търгът за тунел "Железница" тръгва отначало след визита в Брюксел

Първият опит за избор на строител завърши с изчезнали документи, сега поръчката била предрешена

4 коментара
Търгът за тунел "Железница" тръгва отначало след визита в Брюксел

След като в началото на миналата седмица четирима български министри докладваха напредъка по реализацията на важната за Европейския съюз магистрала "Струма", в края на работния ден в петък (17:20 часа 29 септември 2017 г.) е решено да се прекрати най-големият в момента пътен търг - избор на изпълнител на тунел "Железница" на магистрала "Струма" за 250 млн. лв.

Причината е в променени критерии за избор на изпълнителите, на изискванията, които трябва те да покрият, както и в договорните условия. Корекциите са съществени и опорочват процедурата, констатира Агенцията за обществените поръчки.

За това ведомството препоръчва търгът да бъде прекратен, което е направено с решение на председателя на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) инж. Дончо Атанасов, става ясно от публикувания документ на сайта на АПИ.

"Поръчката за тунел "Железница" подлежи на контрол от страна на Агенцията за обществените поръчки и тя откри пороци в обявлението. Тъй като има риск от налагането на финансови корекции реших, че най-доброто решение е търгът да бъде прекратен и обявен отново след отстраняване на нередностите. Очаквам още следващата седмица Агенция "Пътна инфраструктура" да коригира допуснатите неточности и поръчката да бъде пусната отново." Това заяви министърът на регионалното развитие Николай Нанков пред Mediapool.

Това е втори провал на опита да се избере изпълнител на тунел "Железница", след като първия търг пропадна заради изчезнали документи по времето на служебното правителство.

Тунел "Железница" се намира по средата на пътния участък от Благоевград до Крупник, чието строителство започна с близо година закъснение в края на август. Той е част от магистрала "Струма", която първоначално беше топ приоритет през първия програмен период 2007 – 2013 г. След това обаче евросредствата за нея бяха пренасочени към други важни за България обекти като магистрала "Тракия", околовръстния път на София и тунела под връх Шипка. Така довършването на магистралата се забави, беше разделено на две и през настоящия програмен период 2014 – 2020 г. трябваше да бъде изграден най-тежкият участък през Кресненското дефиле.

След като беше постигнат компромис с природозащитни организации вместо дълъг тунел да се изнесе изцяло трасето на изток от Кресна, последва заплаха на местната власт за протести. Направена беше нова корекция, която предвижда пътят в едната посока да минава източно от дефилето, докато в другата по сега съществуващия път. Това доведе до нова жалба на екоорганизации в Брюксел, а окончателният вариант на трасето през Кресненското дефиле се очаква да бъде избран до края на октомври

Сега обаче се оказва, че проблем има и с търга за тунел "Железница" относно променените в крачка условия, които променят кръга на "заинтересованите лица", които биха участвали в него, а критериите за избор на изпълнителите стават неясни, според проверката на Агенцията за обществените поръчки.

Много е вероятно от Европейската комисия да са направили намек за това при посещението на министрите на регионалното развитие Николай Нанков, на транспорта Ивайло Московски, на екологията Нено Димов и на туризма Николина Ангелкова на 25 септември в Брюксел. Самият Нанков призна, че е съществувал риск от налагане на финансови корекции от страна на Европейската комисия заради поръчката и затова е решил да бъде прекратена и обявена отново след отстраняване на нередностите.

Европейската комисия все още не е одобрила апликационната форма за строителството на два участъка от магистрала "Струма" (лот 3.1 и лот 3.3) и към момента пътят се строи с пари от държавния бюджет.

Сагата с поръчката за "Железница"

Първата обществена поръчка за изграждането на тунел "Железница" беше обявена в началото на декември 2015 г. по времето на второто правителство на премиера Бойко Борисов от несъществуващата вече Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти".

Дни преди да бъдат отворени офертите на кандидатите търгът беше спрян. Причината беше подадена жалба от фирма, която няма нищо общо със строителния бранш. Това стана през февруари 2016 г., когато течеше кампанията по спиране на съмнителни обществени поръчки, подета от премиера Бойко Борисов след въпроса кого вижда в огледалото.

Така чак през лятото на 2016 г. бяха отворени предложенията на кандидатите в търга. Подадени бяха рекордните 17 оферти, което беше знак за завръщането на доверието в пътните търгове след скандала с поръчката за строителството на магистрала "Хемус" в края на 2015 г. Тя беше отменена по настояване на премиера Бойко Борисов след сигнал до Европейската комисия, заради "витаещи съмнения", че избраните изпълнители за свързани с фирми, зад които стоят депутата от ДПС Делян Пеевски и шефа на "Лукойл България" Валентин Златев.

Повече от половин година по-късно – през април 2017 г., вместо отваряне на ценовите оферти последва прекратяване на поръчката. Причината бе в изчезнали документи на един от участниците в търга, който по данни на прокуратурата е консорциум начело с "Главболгарстрой". Това се случи по времето на служебния кабинет на Огнян Герджиков, а тогавашният регионален министър Спас Попниколов видя "саботаж". Прокуратурата образува досъдебно производство и повдигна обвинение за укриване на документи срещу члена на комисията Стефан Гайтанджиев. Той влезе в състава на комисията на мястото на Спас Попниколов след избора му за министър. След първоначалното задържане на Гайтанджиев, той беше пуснат срещу подписка от прокуратурата. Към момента няма публична информация дали делото е приключило или "стои на трупчета" в някое чекмедже.

Новата обществената поръчка беше обявена на 1 септември. Разликата между първия и втория търг беше в разделянето на строителството на тунела на три, както и в срока за изпълнение. Индикативната стойност на съоръжението остана без промяна – 250 млн. лв. без ДДС, което я прави най-голямата поръчка по стойност в пътния бранш за годината. Това беше направено с цел да се работи едновременно на обекта от трима различни изпълнители, за да се навакса натрупаното закъснение. Целта беше тунелът да е готов до края на 2023 г., когато приключва настоящият програмен период на еврофинансирането.

Промяна на условията в крачка

Сега обаче се оказва, че две седмици след обявяването на втория търг условията по него са били променени и то съществено. Това е станало на 18 септември 2017 г., а промените са в три направления – критериите за оценка на избор на изпълнител, минималните нива, които трябва да покриват кандидатите за извършено от тях строителство и в договорните условия с избрания изпълнител. Заради направените промени е бил удължен и срокът за подаване на оферти от 19 октомври на 6 ноември 2017 г.

Въз основа на мониторинга, осъществяван от Агенцията за обществените поръчки (АОП), е направена проверка на променените условия.

Проверката на агенцията установява, че в резултат на промените не е ясно какви критерии за подбор ще се прилагат към участниците в процедурата, става ясно от публикуваното решение на АПИ.

Освен това с промяната на минималните нива към участниците и по трите обособени позиции се променя кръгът на "заинтересованите лица", които биха участвали в процедурата, посочват от АОП.

Направените промени в документите по процедурата предполага несъответствие със закона, констатира агенцията.

"Към настоящия момент за възложителя не съществува законово определен правен механизъм, чрез прилагането на който да отстрани съществуващите от АОП несъответствия и да продължи процедурата, осигурявайки нейната законосъобразност, съгласно тълкуванията на АОП. С оглед на гореизложеното и предвид факта, че към настоящия момент нормативните механизми за промени на условията по поръчката са изчерпани, предвид че постановеното решение за промяна на процедурата, е налице основание същата да бъде прекратена", посочват от АОП.

Затова, според агенцията, единственият възможен вариант е прекратяване на търга и обявяването на нов, което е направила и пътната агенция.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. т€еритория на Мики Маус
    #4

    Малоумие и безпомощност! Пълен разпад на държавността! Да живее демокрацията!

  2. Кой... кой... дядо Бакой
    #3
  3. т€еритория на Мики Маус
    #2

    Където и да се огледаш=само провали! В търговете, в здравеопазването, в образованието, в отбраната, в писането и прилагането на закони, в банковия надзор, в издирването на заграбени пари от вложителите, във всичко! С една дума-демокрация! Бог да прости България! Ама не ви ли писна бе?

  4. Дядо ми Петър
    #1

    Основната причина, обаче, е че на родните строители не им се строят тунели. Щото в асфалта далаверата е много по-голяма.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.