Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Търговските вериги отчитат разбирателство с доставчиците

Пазарът на хранителни стоки у нас е над 10 млрд. лв. годишно, една трета се държи от веригите

2 коментара
Търговските вериги отчитат разбирателство с доставчиците

Ожесточените конфликти между производители и търговски вериги, продължили почти през цялата изминала година, вече са до голяма степен преодолени и новата 2015 г. започна със затопляне на отношенията в битката за разпределянето на пазар за над 10.3 милиарда лева.

Това поне демонстрираха Сдружението за модерна търговия, в което членуват големите търговски вериги, заедно с Националната асоциация на млекопреработвателите и Федерацията на хлебопроизводителите и сладкарите, които дадоха пресконференция във вторник. Отсъства "Съюз произведено в България", който е моторът за промени в Закона за конкуренцията, които целят да се регулират взаимоотношенията между търговците и производителите.

Към момента законовите промени, които бяха подложени на критика от Сдружението за модерна търговия, се подкрепят само от БСП. Управляващите от ГЕРБ и Реформаторския блок засега нямат намерение да ограничат законово бизнеса на големите и да защитят доставчиците от "прекомерната сила на веригите".

Саморегулацията на пазара е най-добрият начин за решаване на отношенията между търговци и производители, каза Йордан Матеев, председател на Сдружението за модерна търговия. Той допълни, че веригите са за създаването на механизъм, чрез който да се решават спорни въпроси, но са против законодателна намеса в бизнес отношенията.

Най-добрата регулация е самият пазар, допълни и изпълнителният директор на "Билла България" Николай Петров. "Дълго време ние бяхме в окопите, без да разбираме, че с производителите сме от една страна. Започнахме да си говорим много по-добре и това доведе до подобряване на бизнес средата", отчете той.

Напоследък някои нелоялни търговски практики отпаднаха, но не всичко е постигнато, каза Мариана Кукушева от Федерацията на хлебопроизводителите и сладкарите.

Над половината от оборота на веригите е от български стоки

Пазарът на бързооборотни стоки е над 10.3 млрд. лв. годишно, като веригите държат между 35% и 37% от него, сочат данните на анализаторската компания ICAP .

Над половината от оборота на търговските вериги е на български продукти, посочи Йордан Матеев. "Между 70% и 90% от плащанията ни са към български фирми", посочи директорът на "Билла България".

Христо Петров от "Кауфланд" съобщи, че за 2015 г. веригата е сключила договори за изкупуването на 6 млн. тона картофи. "Трудно намираме партньори с обучен персонал и логистика за доставки", отчете той.

Едно от предимствата на българските производители от работата им с международните търговски вериги е възможността им да изнасят в съседните балкански страни, както и в Централна и Източна Европа.

Чрез "Кауфланд" над 20 български фирми изнасят продукцията си в Чехия, Полша, Словакия, Румъния, Хърватия, а изнасяните продукти са вино, плодове и зеленчуци, хлебни и макаронени изделия, захарни изделия, козунаци, халва, каза Христо Петров.

За четирите години на "Лидъл" у нас над 25 български доставчици са излезли на чужди пазари, отчете Милена Драгийска, изпълнителен директор на "Лидъл България". Според нея едно от предизвикателствата пред бранша е адаптирането на марките към вкуса на европейските потребители. Драгийска даде пример с характерния сметанов вкус на киселото мляко в Европа, който е по-различен от по-киселия вкус на продукта у нас.

Шефката на "Лидъл България" защити практиката веригите да продават продукти под собствени марки с аргумента, че така производителите натоварват максимално собствените си мощности.

Основното предизвикателство за търговските вериги остава сивият сектор. Той има около 30% ценово предимство, защото пести разходи от осигуровки и плащане на ДДС, посочи Николай Петров от "Билла България".

Слаб ръст на оборотите, осезаем спад на печалбите

Бизнесът с хранителни стоки отчита слаб ръст на потреблението през изминалата година и падаща печалба в сектора. Надеждите са да бъдат запазени миналогодишните резултати на фона на замръзналите доходи на домакинствата и падащата консумация на основни хранителни продукти като хляб, картофи, яйца, зеленчуци и плодове, по данни на НСИ.

Битката на пазара е основно между големите търговски вериги, които продължават да изместват малките магазини за хранителни стоки. Новата пазарна ниша за дребните търговци е в откриването на специализирани магазини – за мляко, месо, екопродукти и т.н. на производители.

Номер едно от веригите на българския пазар е германската "Кауфланд", която през 2011 г. изпревари по оборот "Метро България". За 2013 г. компанията за първи път реализира приходи от над 1 млрд. лева, но не е обявила официално дали е на загуба или печалба.

Приходите на българския клон на "Метро" намаляват с 13% до 718.5 млн. лв. за 2013 г., като печалбата на дружеството се свива с 40% за две години до 32.7 млн. лв. Другите вериги, които са излезли на плюс, са "Лидъл" с 33 млн. лв. печалба и българският търговец "Фантастико" - с над 21 млн. лв. за 2013 г.

Останалите търговски вериги за бързооборотни стоки обаче отчитат загуби, като най-голямата е на "Пикадили" от близо 42 млн. лв., следвана от "Карфур" – 30.6 млн.лв.,"Пени маркет" - над 24 млн. лв., "Билла" – 11.5 млн. лв.

През настоящата 2015 г. може да се очаква нови размествания в сектора и смяна на собствеността. През миналата година от българския пазар излезе белгийската "Делиз" (собственик на "Пикадили"), която продаде бизнеса си на български търговци. Последва джойн венчър между собствениците на "Пикадили" и "Карфур" в опит за намиране на оптимални цени. В ход е сделката за магазините на "Билла", но към днешна дата все още няма купувач.

Богдан Борисов, председател на Националната асоциация на млекопреработвателите, се оплака, че заради руското ембарго лично той като производител е загубил договор с "Метро Москва". Според него като цяло ембаргото е нанесло сериозен удар на българските производители на млечни продукти.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. анита хегерланд
    #2

    Това, което журналистите не знаят е, че големите вериги магазини отчитат тримесечни, полугодишни и годишни печалби. Но тези цифри са секретни толкова, колкото за нас са важни личните данни. За една голяма верига е важен оборотът почти колкото печалбата, защото огромни парични потоци са вложени в стоките, а намаленията, които увеличават "продаваемостта" са важни, защото вкарват пари в оборота и с тях се купува нова стока. Това, което у нас не е развито, е проучването на пазара. Производителите откриват в края на годината какво клиентите не искат. Трябва да се знае предварително - какво искат клиентите, кога ще го купят и в какви количества.

  2. Георги Бочев_deactivated_1495125538
    #1

    "Христо Петров от "Кауфланд" съобщи, че за 2015 г. веригата е сключила договори за изкупуването на 6 млн. тона картофи." - Питам Медиапул дали е възможно договор за такова огромно количество картофи, или пак редактора не може да прави разлика между хиляди, стотици хиляди и милиони?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.