Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Търговското споразумение САЩ-ЕС ще увеличи американските инвестиции у нас

Големите страхове са храни с ГМО и ликвидирането на дребния бизнес

29 коментара
Търговското споразумение САЩ-ЕС ще увеличи американските инвестиции у нас

Ръст на американските инвестиции, от което ще спечелят и бизнесът, и хората, и увеличаване на търговията между САЩ и България, заради отпадането на мита и тарифи. Това ще са основните последици от подписването на Трансатлантическото партньорство за търговия и инвестиции (ТПТИ) между САЩ и ЕС, според Института за пазарна икономика (ИПИ).

Тежките преговори между САЩ и ЕС за ТПТИ започнаха в средата на 2013 г. и се очаква да бъдат финализирани най-рано през 2016 г. заради редица все още спорни въпроси. Най-големите страхове на европейско ниво са свързани с навлизането на генномодифицирани храни и ликвидирането на дребния бизнес от големите корпорации, които са предимно американски. Защитата на извоюваните придобивки в Европа в областта на трудовия пазар, социалните услуги, здравеопазването и образованието, както и рискът от навлизането на американската култура с превземането на музикалната и филмовата индустрия, телевизии и медии – са другите страхове на Европа.

Всичко това идва от факта, че преговорите между ЕС и САЩ са обвити в тайнственост. Публичната информация по темата е прекалено малко, което дава поводи за спекулации и разпространяване на митове.

Според ИПИ, подписването на споразумението между САЩ и ЕС ще донесе само ползи за страната ни – по-голям избор за потребителите, по-ниски цени, по-ефективно използване на ресурсите, намаляване на разходите за производство и повишаване на производителността на труда и до ръст на икономиката. Минуси не бяха посочени.

Подписването на документа е нещо като влизането на България в ЕС – за едни носи само ползи и почти никакви негативи, докато за други е обратното, направи образно сравнение икономистът Петър Ганев от ИПИ.

С партньорството Европейският съюз цели по-голям пазарен достъп на европейските фирми до американския пазар, признаване на дипломи, лицензи и разрешителни за архитекти, юристи и други професии, по-бързо придобиване на лицензи и разрешителни за банкови, счетоводни и правни услуги. Целта е още въвеждане на единни правила за телекомуникациите, е-търговия, финансите, пощенските и куриерските услуги, което да даде възможност на фирмите да се конкурират на равни начала на двата пазара. В същото време се предвижда защита на секторите, в които Европа е по-напред от САЩ като обществено образование и здравеопазване, както и при социалните услуги.

Положително търговско салдо между България и САЩ

Анализът на ИПИ показва нарастващото значение на американския пазар за българските производители на стоки и услуги. Балансът в търговията ни със САЩ е положителен. Износът на български стоки и услуги към САЩ е около 1.5 пъти по-голям от вноса за този пазар, т.е. страната ни е нетен износител, сочат данните на НСИ.

През последните пет години износът расте с двуцифрен ръст – средно с около 15% годишно, като САЩ е в топ 3 сред пазарите извън страните от ЕС. Този ръст е особено впечатляващ, ако се отчита фактът, че около 50% от износа на стоки се облага с мита, посочи старши икономистът Десислава Николова.

България е изнесла за САЩ стоки и услуги за около 900 млн. долара през 2013 г.. От тях около 400 млн. долара се падат на стоки, около 300 млн. долара – на услуги, а останалите идват от  т.нар. верига на предлагането – стоки произведени у нас за компании от ЕС.

Износът ни към американския пазар е силно диверсифициран. Двете най-големи пера в него са за стоки с висока добавена стойност – машини, електрическо и електронно оборудване (28%). И двете групи бележат висок ръст през последните пет години – средно около 30% годишно. При машините изнасяме компютърни компоненти и оборудване за автоматично обработка на данни, а при електронното – електронни игри, реостати, сигнална и пътна техника.

Изнасяме още нефтени масла (8%), непреработен тютюн (8%), нитратни и фосфорни торове (6%), профили и ламарини (5%).

В по-малки количества изнасяме още дървени столове, чорапи, медицински инструменти и уреди, билки, слънчогледови семена, житни и тестени изделия, лекарства, спортна екипировка, пресни и охладени зеленчуци, пирони и кламери, чакъл, стъклени чаши, етерични масла, каучукови тръби и маркучи, фураж.

Заради ниската си база някои от тези продукти като мед, лекарства, стомана, желязо и ензими, отчитат трицифрен ръст през последните години. Спад е отчетен единствено при тютюна и нефтените масла, сочат данните на НСИ. 

В същото време вносът от САЩ към България възлиза на 374 млн. долара за 2014 г. , като САЩ е 20-тият вносител и пети сред страните извън ЕС, сочат данните на НСИ. От САЩ внасяме машини и бойлери (121 млн. долара), минерални горива и масла (29.5 млн. долара).

От общо 100 групи продукти само осем са с нулево мито, докато при млечните продукти, яйца, мед, месо и захар митото достига до 50%. Така премахването на митата ще засегне над 40% от вноса на американските стоки у нас, посочи Зорница Славова от ИПИ. 

Малък бизнес - големи корпорации

Поглъщането на малките фирми от големите корпорации е един от най-разпространените митове според ИПИ. Същите страхове имат и част от преговорящите в Европейската комисия и затова обещават "специална защита" за малките и средните предприятия (МСП). От анализ на ЕК се вижда 88% от всички износители от ЕС за САЩ са дребен бизнес, като 28% от стойността на износа се генерира от дребните предприятия.

Именно такива са 78% от всички български износители за САЩ, на тях се пада и 40% от стойността на изнесената продукция.

Тези данни еднозначно показват важната роля на малките и средните предприятия както за общия износ от ЕС за САЩ, така и за износа от България за американския пазар, коментира Десислава Николова, главен икономист в ИПИ.

Мита и такси

Друг популярен мит около бъдещето споразумение е, че митата във взаимната търговия са относително ниски и тяхното премахване не би имало особен ефект, казаха от ИПИ.

Това не е точно така за България, каза Николова. Данните показват, че митата за близо половината от българските стоки за американския пазар са двуцифрени. Най-високо е митото за непреработения тютюн (45.3%), сирене (19.6%), чорапи (16.7%), фураж (18%), стъклени чаши (13.2%).

За около 12% от изнасяната ни продукция за САЩ митата са относително ниски до 2%. Това са нефтени масла (1.1%), маслодайни семена (0.1%), медицински растения (1.5%), спортна екипировка (1.9%), етерични масла (1%), каучукови тръби и маркучи (1.3%).

Нулеви са митата за машини, електрическо и електронно оборудване, торове, мебели, медицинско оборудване, ензими, слънчогледово семе, лекарства, пирони, кламери и чакъл, които заемат около половината от общия износ. 

Тези данни показват, че премахването на митата в търговията между САЩ и страните от ЕС ще донесе пряк положителен ефект за над 50% от износа на България, посочи Десислава Николова.

Българският износ към САЩ

Друг мит е, че изнасяме основни суровини, а внасяме готов продукт. Данните на НСИ показват, че около три четвърти от износа ни към американския пазар е високо конкурентен, като всички неконкурентни продукти се радват на нулево мито. Това означава, че липсата на митническо облагане най-вероятно ще подпомогне техния износ, посочи Николова.

По думите ѝ веригите на предлагането са възможност за допълнителен износ на български стоки към американския пазар. Това са предимно компоненти за автомобилната индустрия, които се произвеждат у нас от чужди европейски инвеститори, част от които се изнасят и  за американския пазар. В момента т.нар. скрит износ е около 200 млн. долара и заема малко под една трета от общия износ на България за САЩ.

През последните години се наблюдава и нарастващ обем на изнасяните услуги, като ръстът им от 2009 г. досега е 59%. По данни на НСИ техният обем е достигнал близо 296 млн. долара за 2013 г., което е близо 4% от износа на услуги от България. Най-голям дял заемат информационните и компютърни услуги (121 млн. долара 41% от износа) и пътуванията (около 20%). Търговията с услуги от България в САЩ не подлежи на митническо облагане, но нетарифните ограничения важат, което означава, че отпадането им ще даде допълнителен стимул за ръста и на този износ и повече американски инвестиции у нас, посочи Николова.

Ръст на американските инвестиции

Освобождаването на търговията ще увеличи търговския стокообмен между САЩ и ЕС, а оттам и инвестициите от САЩ в България, смята Петър Ганев. По думите му факторите за привличане на американски инвестиции у нас са сравнително ниските разходи на труд, по-ниските преки данъци и свободната търговия.

Към момента САЩ е деветият най-голям чужд инвеститор у нас, като от 1996 до 2014 г. са вложени бруто близо 1.5 млрд. евро. Основната част от тях се падат на енергийната компания "Ей И Ес" за построяването на изцяло нова ГЕЦ в комплекса "Марица Изток", Голяма част от инвестициите са в сферата на високите технологии, електрониката и компютърните услуги – "Майкрософт", "Тъмбълуийлд", "Ай Би Ем", "Хюлет Пакард", АМИС, "ВиЕмУеър", "Джонсънс Контролс". През последните години навлизат и по-малки американски компании за разработка на софтуер.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

29 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. tig
    #29

    Започна кампанийното подковаване на електората. Ех колко е хубаво, каза другаря Обама.

  2. strobo
    #28

    Не знам за амариканските инвестиции дали ще се увеличат, по добре да не се увеличават, щото американските инвестиции в ТЕЦ Марица изто 1 и 3 вдигнаха цената на тока таман с 150-200 % ... даже Бат Бойко се усети....

  3. Kurt_deactivated_1433320998
    #27

    Не мога за разбера защо има такъв вой срещу някакво търговско споразумение. Същото беше с Украйна. Путин скочи като ощипан, защото Киев щял да сключи търговско спор. с ЕС. Не разбирам логиката(политическата на троловете на Путин), какво толкова ще им навреди търговско споразумение. Очевидно това ще доведе до силна конкуренция и по-добри цени на всичко. Вероятно Китай спонсорира тази кампания иначе аз не виждам Русия какво толкова ще загуби...напротив ще спечели и то много. Особено пък страни като

  4. Miau
    #26

    продължават да се изреждат никовете на ЕДИНСТВЕНИЯ руски трол, след гълъба сигурно пак ще влезе петров досадников.смешно и жалко, влака на историята нЕма да спрат.

  5. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #25
  6. Коментарът е изтрит в 21:14 на 30 ноември 2021 от автора.
    #24
  7. В и К
    #23
  8. o.petti
    #22
  9. o.petti
    #21
  10. Чуамов
    #20

    'Булгаристанчета' и 'жалки същества' си позволява да използува някакъв умник, който най-вероятно е повтарял първи клас, докато станало време да ходи в казармата. А ако американските 'инвестиции' са от рода на 'Макдоналдс' и 'Кентъки фрайд чикен' - ашколсун. А може и да са от омези, когато вземаха заводи, струващи милиони, за хиляди и отчитаха хилядите като инвестиция

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.