Ти си това, което четеш

Търсят се всевъзможни начини за въвеждане на тол системата

Държавата ще даде 70 хил. лева на адвокатска кантора за правен анализ
Лили Границка | 18:44 | 27 октомври 2017 | 2 коментара

Заради обжалването на обществената поръчка за избора на изпълнител на тол системата – консорциум от дъщерни фирми на австрийската "Капш", пътната агенция търси всички възможни начини за въвеждане на платеното преминаване по пътищата. За целта е обявена поръчка за избор на адвокатска кантора, която да даде отговор как бързо да се случи въвеждането на тол системата.

В момента двама участника отново обжалват избора на "Капш", което бави подписването на договора с него и внедряването на системата. Министърът на регионалното развитие Николай Нанков съобщи в кулоарите на парламента, че пътната агенция е поискала от Комисията за защита на конкуренцията предварително изпълнение на договора с австрийците.

Нанков уточни, че няма да се търсят никакви алтернативи на "Капш", а ще се върви към подписване на договора с австрийците. Според него поръчката търси отговор на въпроси, свързани с обхвата на пътищата, ценообразуването и промени в нормативните актове за да бъде въведена тол системата.

В самото обявление на поръчката обаче пише друго. Според публикуваните документи от адвокатското дружество се очаква да отговори как да бъде подписан договора с "Капш" като се спазва закона. Ако няма вариант да стане в близко време, то тогава кантората трябва да даде други алтернативи за внедряване на платеното преминаване по пътищата.

Преди време премиерът Бойко Борисов заплаши, че държавата сама ще въведе тол системата заради непрекъснатото обжалване на поръчката. Министърът на транспорта Ивайло Московски каза, че това може да го направи държавната компания "Автомагистрали".

Поръчката

На 25 октомври Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е обявила поръчката за избор на адвокатска кантора, която да изготви правен анализ за алтернативни варианти за внедряване на тол системата.

Покана е отправена до три дружества - "Токушев и съдружници", "Бузева и партньори" и "Табаков, Табакова и съдружници". Те трябва да подадат предложения до 17:30 часа на 30 октомври.

Водещ критерий при избора на изпълнител ще бъде цената. Прогнозната стойност на поръчката е 70 000 лв. без ДДС.

Адвокатската кантора ще трябва в срок от 25 работни дни да анализира проведената вече обществена поръчка за изпълнител на тол системата, както и да оцени докладите на Световната банка относно въвеждането на електронна система за събиране на пътни такси.

От консултанта се иска и представянето на правни модели, алтернатива на обявената вече обществена поръчка за избор на изпълнител. Те трябва да бъдат съобразени с предстоящи законодателни промени. При изпълняването на тази дейност трябва да се представи информация за опита в други европейски страни относно внедряването на електронна система за събиране на пътни такси.

Последната задача е свързана с алтернативните възможности за реализацията на електронната система. Този правен анализ трябва да съдържа процедури, необходимост от промяна на нормативни актове, срокове за реализация, предимства и недостатъци на всеки от разгледаните варианти.

Дешифрирането на поръчката от Нанков

Междувременно в парламента регионалният министър Николай Нанков обясни, че няма да се търсят никакви алтернативни варианти, както пише в обявлението. "Извън обхвата на договора с изпълнителя има още няколко неща, които трябва да бъдат извършени, на чисто експертно ниво", каза регионалният министър.

На първо място Нанков посочи изготвянето на проекти на промени в 104 нормативни акта. Най-вероятно става въпрос за промени в закони, наредби, правилници и т.н.


Другата задача е свързана с начина на контрол на самия процес по внедряване на системата, каза Нанков.

Като третата задача той определи "необходимостта от създаването на финансов модел за тарифиране и обхват на системата, на определени участъци от републиканската пътна мрежа, които ще бъдат обект на тол такса".

Плановете са тол системата ще обхване до 80 на сто от републиканските пътища в страната. Срещу това възразиха превозвачите, защото например участъци от пътя до Видин са в ужасно състояние и според тях не е редно да се плаща за преминаване през тях.

Нанков каза, че най-вероятно дължината на платените пътища ще бъде намалена. Според него между половината и две трети от републиканската пътна мрежа ще бъде обхваната реално от тол таксите. Дължината на републиканските пътища е около 21 хил. километра.

През август регионалният министър каза, че цената на тол таксите и пътищата, които ще бъдат обхванати, ще бъдат определени на експертно ниво и ще се вземе политическо решение на етапа на внедряване на системата. Целта е максимално да се обхване транзитният поток, който се движи по автомагистралите, първокласните и второкласните пътища.

Цената пък се определя с решение на Министерския съвет. Ще бъдем гъвкави в ценообразуването, като едни пътища ще бъдат таксувани с една цена, други с по-висока, а в определени пикови часове тежкият трафик ще се таксува с по-висока ставка, каза Нанков преди време. Официално ценови модел на таксуването обаче не е представен.

Още от Бизнес