Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Тегленето от банкомат в ЕС поевтинява

Клиентът ще губи максимум 100 лв. при източване на пари от картата му

1 коментар
Тегленето от банкомат в ЕС поевтинява

Облекчения на някои такси, свързани с ползването на дебитни и кредитни карти на територията на Европейския съюз, са в сила от 13 януари тази година, съобщи Европейският потребителски център.

На тази дата влезе в сила новата евродиректива за платежните услуги, която обаче не е транспонирана в срок у нас. Засега новият закон за платежните услуги и платежните системи, който ще въведе директивата в българското законодателство, е приет само на първо четене в парламента.

Най-съществените промени за потребителите са свързани с такси, които се начисляват при трансгранични плащания в рамките на ЕС.

Таксите за преводи и плащания в България и ЕС се изравняват

"Когато извършвате трансгранично плащане в евро или шведски крони в рамките на ЕС, вашата банка не може да иска от вас да заплатите по-висока такса, отколкото за еквивалентна национална операция. Дори банките, които се намират в страни от ЕС извън еврозоната, трябва да спазват това правило“, разясняват от Европейската комисия.

Това включва преводи между банкови сметки в различни страни от ЕС, теглене на пари от банкомати в страни от ЕС, плащания с дебитни или кредитни карти в ЕС, операции по директен дебит.

От ЕК дават пример, че ако таксата на вашата банка за теглене на пари от банкомат на друга банка във вашата страна е 1 евро, банката може да начислява същата такса, когато теглите пари в друга страна от ЕС.

В България повечето банки към момента имат различна тарифа за теглене от банкомат и плащане на ПОС терминал в страната и чужбина.

Например в тарифата на дебитна карта Maestro от УниКредит Булбанк е записано, че теглене от АТМ на УниКредит у нас и в чужбина е без такса. За същата услуга, но извършена от банкомат на друга банка у нас, удръжката е 0.98 лв., а в чужбина – 3 евро плюс 1% от сумата. Плащането на ПОС терминал в страната и чужбина, а също и през интернет обаче е с уеднаквена такса – 0.20 лв.

В тарифата на Банка ДСК същата карта Maestro e с такса от 30 ст. при теглене от банкомат на банката, а от АТМ на друг трезор – 1.10 лв. При теглене от банкомат на OTP Group (собственикът на ДСК, б. р.) в чужбина таксата скача на 1 евро, а на устройство на друга банка – 2 евро плюс 1.5% от сумата. При плащането чрез ПОС терминал у нас и в чужбина или през интернет обаче таксата е премахната.

Без допълнителни такси при плащане с карта онлайн или в магазин

"Когато плащате за стока или услуга в ЕС с кредитна или дебитна карта (в магазини и по интернет), търговците и банките не могат да ви начисляват допълнителна такса само защото използвате определена карта“, пояснява още ЕК. Това не означава нулева такса за тези операции, а само че не могат да се начисляват допълнителни такси, каквато практика съществува в някои държави членки.

"Например Клара от Австрия иска да купи самолетни билети онлайн. Тя избира билети на уебсайта на авиокомпанията и отива на страницата за плащане. Когато въвежда данните за кредитната си карта обаче, към цената на поръчката ѝ се добавя допълнителна такса от 10 евро за използване на карта VISA“, посочват от ЕК.

Оттам обясняват, че към днешна дата Клара може да се свърже с местния европейски потребителски център, който да подаде жалба до авиокомпанията. Тя трябва да възстанови на Клара таксата от 10 евро и да промени правилата си, за да премахне незаконната допълнителна такса от своя процес на резервация.

"American Express, Diners Club и служебните или корпоративните кредитни карти, при които плащането е за сметка на вашия работодател, не са обхванати от правилата на ЕС за платежните услуги и е възможно да ви бъде начислена допълнителна такса, когато използвате такива карти“, правят уговорка експертите.

Те добавят, че ако плащате във валута, различна от евро, издателят на вашата карта може да ви начисли такса за обмен на валута, когато използвате картата в друга държава.

Клиентът ще поема максимум 100 лв. при измама с карта

С новите правила на ЕС се ограничава сумата, която банката може да си удържи, когато клиентът е жертва на измама с карта или плащане и са източени сучи от сметката му без негово разрешение. Удръжката занапред ще е максимум 50 евро (100 лв.) на фона на 150 евро (300 лв.) по старите правила.

"В случаите, когато не сте били в състояние да разберете за загубата, кражбата или незаконното присвояване на средства (напр. ако профилът ви е хакнат или картата ви е копирана и дебитирана без вашето знание), тогава не трябва да плащате нищо. Вашата банка или издателят на вашата карта трябва да покрият всички разходи. Това правило се прилага и ако загубата е по вина на банков служител“, уточняват от ЕК.

Въвеждат се ограничения при блокиране на пари при резервации

Понякога, когато правите резервация, например в хотел или на кола под наем, може да ви се наложи да предоставите данните от картата си за гарантиране на резервацията. Търговецът може също така да поиска да блокира определена сума по вашата карта, когато правите резервацията. Това означава, че търговецът запазва част от лимита по вашата карта или от средствата по вашата сметка за покриване на разходи, които очаква да се натрупат, например за обслужване по стаите в хотел, или за евентуални щети по нает автомобил.

"Търговецът трябва да ви информира, ако възнамерява да блокира сума по кредитната ви карта, и вие трябва да дадете съгласието за това и за точния размер на блокираната сума“, обясняват от ЕК.

Веднага щом извършите реалното плащане, например когато напускате хотел и използвате кредитната си карта, за да платите за стаята, или когато връщате нает автомобил и плащате окончателната сметка, банката трябва незабавно да освободи блокираната сума по вашата карта, информират експертите.

До 8 седмици ще се възстановяват плащания при грешки

Ако използвате директен дебит за плащания от вашата банкова сметка, е възможно погрешка да бъде извършено плащане или сумата по плащане да е грешна – например ако сте анулирали договор с доставчик, но въпреки това след прекратяването на договора е извършена операция по директен дебит. В подобни ситуации имате право на възстановяване на плащането в срок от 8 седмици. Това се отнася до всички директни дебити, както до тези във вашата страна, така и до трансграничните директни дебити в рамките на ЕС.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Коментарът е изтрит в 13:18 на 23 юли 2023 от автора.
    #1

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.