Тих преврат в столичния транспорт

Бивш шеф на ДАИ, уволнен за зверската катастрофа на магистрала "Тракия", ще оглави затъналото в загуби дружество с многомилионни поръчки

Тих преврат в столичния транспорт

С четиригодишно забавяне Столичният общински съвет (СОС) най-после изпълни решението си за едно от най-големите и важни за общинската икономика дружества “Център за градска мобилност” (ЦГМ) – в четвъртък бе решено той се преобразува от ЕООД в ЕАД. Така ще се разширят правомощията му, ще се повиши контролът върху него, а съществуващите отдели “Столичен транспорт” и "Паркинги и гаражи" ще се обединят реално, твърдят общински съветници.

Защо, при всички тези очаквани позитивни ефекти, решението, взето от СОС през 2008 г., се забави четири години, ясен отговор няма. Опозицията посочи обичайния "виновник" Андрей Иванов, бивш шеф на СОС и влиятелна фигура в ГЕРБ, близък на вътрешния министър Цветан Цветанов.

Той запази мълчание, вместо него оправданията за забавянето изложи Радослав Тошев (ГЕРБ). СОС е трябвало да приеме генералния план за развитие на градския транспорт в София, мотивира се Тошев. Според него новата форма на управление ще даде възможност за изграждането на нови паркинги и зони за контрол на движението, въвеждане на интелигентна система за трафик, което в съвкупност ще доведе до нов тип градски транспорт.

И най-важното, изтъкна Тошев, с новата форма на управление се завишава контролът над общинското дружество.

От близо една година Центърът за градска мобилност (ЦГМ) се ръководи от един управител - Николай Костов, за който се твърди, че представлява интересите на Андрей Иванов. Другият управител Марчело Доковски, който отговаряше за паркингите, стопанисвани от бившето общинско дружество “Паркинги и гаражи”, загина при умишлен палеж на дома му.

Макар да беше едно дружество, близо пет години ЦГМ на практика имаше две отделни ръководства с двойна администрация – по двама главни счетоводители, шефове на човешки ресурси, и т.н. Причината беше, че сливането на двете фирми “Столичен автотранспорт” и “Паркинги и гаражи” беше само формално на книга.

С решението на СОС от петък на това се слага край, твърдят съветници от управляващото мнозинство, според които ключовото общинско дружество преминава от сферата на влияние на Андрей Иванов към тази на Орлин Алексиев, също от ГЕРБ.

Смята се, че изпълнителният директор на ЦГМ, който официално ще бъде избран в понеделник, се ползва с доверието на Алексиев. Това е бившият шеф на изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” Симеон Арнаудов, който напусна Министерството на транспорта след смяната на транспортния министър Александър Цветков. Арнаудов беше уволнен по наражедане на прмиера Бойко Борисов след зверската катастрофа на магистрала "Тракия", при която загинаха осем души, през лятото на миналата година С напускането на Цветков с поста си на председател на надзорния съвет на НКЖИ се раздели и Орлин Алексиев.

Труден баланс

Забавянето на изпълнението на решението на СОС за преструктуриране на ЦГМ се дължи и на дългите преговори и намирането на компромисния вариант, който да удовлетвори всички лобита в групата на ГЕРБ в СОС.

В новия 5-членен директорски борд, който ще управлява дружеството, квотите се разпределят по две за Андрей Иванов и столичния кмет Йорданка Фандъкова и важното пето място за баланс е на човека на Орлин Алексиев, разказват съветници от ГЕРБ.

В новия директорски борд не е досегашният управител на ЦГМ Николай Костов. В него влизат журналистът Свилен Кръстев, пътният консултант Тодор Тодоров, зам.-изпълнителният директор на Сдружението на общините Емил Савов, бившият шеф на изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" Симеон Арнаудов и преподавателят от Нов български университет Надя Миронова. И петимата са номинации на ГЕРБ. Поемаме политическата отговорност за назначенията, каза Валя Чилова от ГЕРБ.

Журналистът Свилен Кръстев, който през последните седем години отразяваше дейността на Столична община, вече е напуснал БТА, съобщиха от медията. Останалите, които са в бордове на частни фирми, сходни с предмета на дейност на градския транспорт, ще трябва да ги напуснат, коментира Николай Стойнев, зам.-председател на СОС.

Въпреки че в групата на ГЕРБ имаше недоволни от новото разпределение на силите в 5-членния борд, управляващите гласуваха като едно цяло и всички до един подкрепиха назначенията.

В понеделник новият директорски борд се събира за да си разпредели отговорностите. Петимата не се познават и затова Георги Свиленски от БСП предложи да им се направи един тиймбилдинг. Владимир Кисьов пък поиска персонални задачи за всеки един от петимата нови членове на борда.

Директорският борд беше назначен без конкурс въпреки клетвите на управляващите ръководството на всички общински фирми да се избират след публично проведени конкурси.

Новият екип трудно ще доведе до по-добър резултат в управлението на дружеството, защото събирате едни хора в коридора, които после ги пращате в креслата”, каза Жельо Бойчев от БСП. Прошко Прошков (СК) също поиска конкурс за директорите на ЦГМ в обозрим срок. Иначе Прошков определи решението за преструктуриране на дружеството като “много закъсняло действие, но изключително смислено”, защото най-после ще се премахне двойното счетоводство в дружеството, а може би ще бъдат спасени и човешки животи, намеквайки за двата смъртни случая покрай “Паркинги и гаражи”.

Николай Стойнев от ГЕРБ обеща конкурс в това дружество да има, но не се ангажира кога. Ако се съди по скоростта, с която беше изпълнено предишното решение на СОС, може да се очаква най-рано след четири години.

Сделки за милиони

"Център за градска мобилност" е особено важен и заради обема на средствата, които се въртят през дружеството, а те не са никак малко – около 350 милиона лева годишно.

В момента върви раздаването на близо 100 милиона лева по проекта за обновление на столичния транспорт. Той се финансира с пари от оперативна програма “Регионално развитие”, като безвъзмездната помощ е за 83.1 милиона лева. Останалите са съфинансиране от общинския бюджет.

Вече е ясно, че чешката фирма “Шкода електрик” ще достави новите 50 тролейбуса за столицата. Това ще стане поетапно до края на 2013 г., съобщиха от Столична община за Mediapool. Чешката компанията е спечелила търга, след като другият кандидат руската "Транс-Альфа Електро" е бил отстранен заради непълна документация, казаха членове на комисията. Прогнозната цена на поръчката беше 27.5 млн. лв.

Отделно в момента тече търг за купуване на специализиран автомобил за поддръжка на контактна мрежа. За него са планирани 800 000 лева, а оферти подадоха "Трейдбус 2007" и "SaZ"s.r.o.

Все още не са отворени ценовите оферти за избор на изпълнител на ремонта на 3.7 км релсов път по бул.”България” в участъка от бул.”Витоша” до крайното обръщателно колело, казаха от Столична община. Предложения подадоха пет фирми.

Другите дейности по проекта за обновление на градския транспорт са купуване на интелигентна система за управление на трафика на 20 кръстовища. Планирано е и монтиране на 600 електронни информационни табла на спирките на градския транспорт, които показват времето за пристигане на следващия автобус. Ще се направи и маркетингов и правен анализ за възможностите и условията за отдаване правото на монтаж, експлоатация и поддържане на навесите на спирките на градския транспорт.

Още 100 милиона лева е годишната субсидия, която общината налива в градския транспорт, за да покрива загубите му от превоза на пътници с преференции, според обясненията на общинската администрация.

Приходите от дейността на дружеството годишно са между 100 – 150 млн. лева. От тях най-много над 60 млн. лв. идват от продажбата на карти, още около 40 млн. лв. от продажбата на билети и 15 млн. лв. от паркиране. Това показват финансовият отчет на ЦГМ за 2009 г. в търговския регистър. Въпреки че е задължено по закон да публикува отчетите си, тези за 2010 и 2011 г. ги няма.

През 2012 г. тези приходи ще растат, защото от 1 септември двойно се вдига таксата за паркиране в Синя зона, а се въвежда и нова Зелена зона. Отделно поскъпнаха някои видове абонаментни карти.

Огромни загуби

Въпреки внушителните постъпления транспортното дружество през последните години трупа загуби и вече е на минус 65 млн. лв. Освен пътуванията гратис, сериозна причина са неизгодните договори, сключени от Столична община.

Преди ден СОС взе решение да бъде прекратен договорът с един от спонсорите на ГЕРБ - “Карат С”, който обслужва 16 линии. Според зам.-кмета по финансите от това общината ще спечели около 20 млн. лв. Решението на съветниците рябва да стане факт през септември.

И ако все пак се стигне до прекратяване на този неизгоден договор, сключен през 2008 г. от тогавашния кмет и настоящ премиер Бойко Борисов, не така стоят нещата с подарените от общината паркинги на силови групировки. В четвъртък СОС отложи решаването на въпроса с връщането на собствеността на паркинга при НДК.

Докладът беше внесен от общински съветници от всички политически групи. Предлагаха се два варианта, от които СОС да избере. Единият е да се сключи споразумение с дружеството стопанисващо паркинга “Автопарк”, а другият - да се тръгне на съдебна процедура. Управляващите обаче го отложиха с мотива, че се чака правно становище от Столична община.

За мен е важно да се вземе най-доброто решение, а не на всяка цена, каза столичният кмет Йорданка Фандъкова и без да посочва срок, обеща “в най-скоро време” юристите на общината да представят становище.

С непрекъснатото отлагане на решаването на проблема не даваме добър атестат за нашата работа и в никакъв случай не защитаваме обществения интерес, каза Жельо Бойчев от БСП.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Трябва ли България да спре Северна Македония за ЕС?