Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Тих рестарт на интермодалния терминал във Варна за над 100 млн. лв.

Радан Кънев се обяви срещу "градоустройственото безумие"

8 коментара
Тих рестарт на интермодалния терминал във Варна за над 100 млн. лв.

Тихомълком проектът за изграждане на интермодален терминал във Варна за над 100 млн. лв. е рестартиран. Дружество, в което мажоритарен собственик е варненската група "Химимпорт", е спечелило поръчката за проектирането му за 8.7 млн. лв., става ясно от регистъра на обществените поръчки.

Проектът беше лансиран първо при управлението на тройната коалиция. ГЕРБ го замрази заради разразилата се финансова и икономическа криза след 2008 г., но кабинетът "Орешарски" го реанимира. Счита се, че принос за това имаше тогавашният транспортен министър Данаил Папазов, който преди да поеме ведомството бе шеф на пристанище "Варна". Бившият министър Папазов обяви, че прогнозната стойност на съоръжението се оценява на 105 млн. лв.

За началото на проекта бяха отделени 15 млн. лв. по линия на публичната инвестиционна програма, която беше с бюджет от 500 млн. лв. Служебният министър на транспорта Николина Ангелкова, която в момента е министър на туризма, обаче съобщи  миналото лято, че спира поръчката за проектиране, което очевидно е било само на думи.

Поръчката за избор на проектант бе започната без да са ясни източниците на финансиране за самото строителство, както и цената му, която трябваше да бъде определена от техническия проект.

Така на 27 февруари 2015 г. е избран изпълнител, който да проектира изграждането на интермодалния терминал. Това е регистрираното по Закона за задълженията и договорите дружество "Енергопроект – Роял Хасконинг". То печели поръчката с цена от 8.7 млн. лв. без ДДС при прогнозна стойност от 12 млн. лв. В търга са участвали общо 7 консорциума, става ясно от регистъра за обществените поръчки.

В обединението с равни дялове участват регистрираното в Холандия дружество "Роял Хасконинг" и българското "Енергопроект", чийто мажоритарен собственик е варненската група "Химипорт".

Двете компании трябва да изготвят проекта за преместване на товарното пристанище в срок от 9 месеца.

Интересна подробност е, че седмица преди да бъде подписан договорът, за изпълнителен директор на "Енергопроект" е назначен Живко Кунчев Желязков ( според записаното в Търговския регистър). В края на 90-те и началото на новия век той беше част от СДС и шеф на главна дирекция "Ръководство въздушно движение". През 2002 г. и 2004 г. прокуратурата повдигна обвинения срещу Желязков за престъпления по служба.

Радан Кънев: Градоустройствено безумие

"В преместването на контейнерен терминал на пристанището пред "Максуда" не мога да видя нищо друго освен градоустройствено безумие и желание да се направи нещо толкова скъпо, че да може да се открадне много. Никаква причина няма при съществуващите кейови места на "Варна-Запад" и на ТЕЦ-Варна да се мисли за строеж на ново пристанище и след като десетилетия наред центърът на града беше запушен с "Варна-Изток" да се запуши друга централна част на Варна", коментира в понеделник съпредседателят на Реформаторския блок Радан Кънев по време на пресконференция във Варна.

"Искрено вярвам, че "Максуда" десетилетия наред няма да бъде в днешния си вид. Това е централна зона на града, която трябва да бъде цел на всяка една варненска управа да се превърне в добра част на града, а не да бъде запушена от следващ проект, от който някой да усвои няколко стотин милиона", каза още лидерът на ДСБ. "Максуда” е основният цигански квартал на Варна и се намира само на десетина минути пеша от центъра на града.

"Икономически кръгове, които имат интерес от реализирането на алтернативни и икономически неефективни проекти за Варна, са "жестоки спирачки" за реализирането на достатъчно изявената политическа воля и общо разбиране на отделните политически фракции за решаването на проблемите на града", каза Кънев.

Той обаче приветства областния управител на Варна за това, че се е запалил от идеята поне да се мисли за плавателния канал Варна-Русе. "Това е проект, разработван през 30-те години, реанимиран през 70-те. Вярвам, че с възможностите за европейско финансиране, чуждестранни концесии и публично-частно партньорство България е достатъчно отворена икономика, за да може да си позволи да мисли за него отново", обясни Кънев.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

8 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Мрежа е-Демокрация България, Анализ -04/ноември 2016 = Нужен ли е дълбоководен терминал в порт Варна?
    Гласували: "За" - 27 гласа, или
    • "За" - 17 Експерта;
    • "За" - 6 Потенциални инвеститора;
    • "За" - Регионалния съвет за развитие (РСР) в Североизточен район (СИР);
    • "За" - Министерство на регионалното развитие и благоустройството;
    • "За" - Областна администрация Варна;
    • "За" - БСП?;
    • "За" - Реформатори?;
    Гласували: "Въздържам се" - 5 гласа, или
    • "Въздържам се" - експерт;

  2. ivankristov
    #7

    Явно синчето на червния плевенски велможа московски се заиграва с групировките това се вижда от всички негови действия.

  3. boby1945
    #6

    Радан е голяма работа! Мисли за визията на циганията в Маскуда и нов терминал му "пречи", но е готов да претърне идеята за плавателния канал Варна-Русе, една опашата глупост при наличие на канала при Черна вода в Румъния....... Аман от лаладжии....

  4. Пиета
    #5

    Г-н Кънев очевидно доста го мъчи, че ще се прави модерно пристанище във Варна. Колкото до това, че някой спечелил конкурс за проектирането... Ми затова има конкурси, все някой трябва да ги спечели, нали така. Констанца си направи пристанището, ние да се подпираме и да гледаме, как се разтоварват стоки за цяла Европа в Румъния, че на Радан да му е добре ли? Максуда без никакви проблеми може да се разкара, това е незаконно гето насред града, една сграда няма там с разрежително за строеж, всичко са коптори. Аз като гражданка на Варна предпочитам да имаме конкурентно и модерно пристанище, а не гето.

  5. Живко Живков
    #4

    Не знам дали някой е обърнал внимание на това, кой е другия участник, а именно Роял Хасконинг (royalhaskoningdhv). Тая компания, която е спомената просто като някаква си холандска фирма е правила реновирането на международното летище в Шанхай, раширяването на пристанището в Одеса и един куб международни проекти. Не, че нещо ама определено имат ноу-хау. Мисля, че ще е добре да се види проекта, преди да се правят някакви, генерални изводи. Този интермодален терминал може да стане туристическа забележителност за Варна... ;-)

  6. Milev
    #3

    Всичко, което е свързано с Химимпорт трябва да се спира. Борисов може да не ги разбира тези работи, или да не му се иска, но другите да внимават.

  7. andrei
    #2

    Генерале взе ми думите от устатата: Химимпорт това е ТИМ, А ТАМ КЪДЕТО Е ТИМ СА РУСНАЦИ!Да разбираме,че зад цялата работа - на източната граница на ЕС и НАТО са курдисват руснаци? Някой ще ни отговори ли?! РАДАНЕ ми спри това безумие, малко ли му е на ТИМ, че унищожи градоустройствено Варна и тя отстъпи зад Бургас?

  8. Ген. Иван Колев
    #1

    Моля да ми бъде простено, ако се лъжа, но Химимпорт не е ли част от мутренската империя ТИМ?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.