Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Точки заменят оценките на матурите и външното оценяване

11 коментара
Снимка: БГНЕС

Резултатите от държавните зрелостни изпити и външното оценяване след четвърти и седми клас ще се оценяват с точки, а не както досега – с оценки. Това е заложено в подготвяния нов закон за училищното образование, който предстои да бъде гласуван през следващата година, обявиха в четвъртък от Министерството на образованието, младежта и науката (МОМН). Промяната има за цел постигнатите от учениците резултати да бъдат по-точно представяни, тъй като сега разлика от пет точки, например, при преобразуване дава една и съща оценка.

 

“Тази година няма да има промени нито в начина на оценяване, нито във формата на изпитите. Промяната е заложена в новия закон и ще влезе в сила чак когато той бъде приет“, обясни зам.-министърът на образованието Милена Дамянова.

 

“Всички международни тестове и оценявания, които се правят, се оценяват в точки и така ще имаме по-голяма съпоставимост на резултатите“, обясни Дамянова.

 

Освен за изпитите точковото оценяване ще може да се прилага и при правенето на тестове в училище като ще има единни правила за преобразуване на точките в оценки.

 

“Системата за оценяване ще е еднаква за всички училища и ще знаем, че тройката на едно място е тройка и в другите училища, защото в момента има доста големи разлика“, посочи Дамянова.

 

Оценките обаче се запазват за другите изпитни форми в училище и в бележниците на учениците ще се вписват оценки.

 

В дипломата за средно образование ще се вписват изкараните точки на матурите.

 

Тъй като сега оценките от матурите са вход за някои специалности в университетите, на висшите училища ще се даде автономия сами да определят ученици с какъв брой изкарани точки да приемат.

 

Въвеждането на точковата система при зрелостните изпити ще елиминира сегашната практика преобразуването на точките в оценки да става в зависимост от показаните от учениците резултати. Сега през дадена година 30 точки може да осигуряват тройка, а през следващата година 35 точки да се равняват на тройка.

 

Преобразуването на точките в оценки обаче ще остане за по-малките ученици.

 

През тази година не се предвиждат особени промени във външното оценяване и матурите. За външното оценяване след четвърти и седми клас се предвиждат повече задачи със свободен отговор.

 

“По този начин вдигаме нивото, защото това са въпросите, с които се оценяват способностите на децата да мислят, да анализират и да прилагат на практика наученото. Това, което вече няколко години наред констатираме, че им липсва. И сега ще проверим дали са ги усвоили и ще накараме и учителите в час да работят повече с такива въпроси“, посочи Дамянова.

 

От изпитната програма по математика след седми клас отпадат задачите, свързани с квадрат, трапец и равнобедрен трапец, тъй като досегашният опит показвал, че в много училища този материал все още не е взет към датата на изпитите или дори да е взет, не са правени достатъчно упражнения.

 

В образователното министерство обсъждат и затягане на режима с отсъствията на учениците. Обсъждат няколко мерки, но засега няма окончателно решение.

 

Една от възможностите е да се премахне разделението между извинени и неизвинени отсъствия и фиксиране на определен брой, над който следват санкции или затягащи мерки. От тях ще се изключат отсъствията по медицински причини.

 

Сега освен с медицинска бележка децата могат да отсъстват от училище и по семейни причини с бележка от родителя. От образователното министерство искат да намалят възможностите децата да отсъстват по искане на родителите.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

11 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #11

    Чия е гениалната идея да се прави входно ниво по предмети, които учениците не са изучавали преди това, а получената оценка да се вписва в дневника?
    И какво ще направите, когато учениците продължат да отсъстват след затягащия режим? Защото те ще продължат да отсъстват. Най-строгата мярка е преместване в друго училище. И какво като ги преместят? И там ще отсъстват. И какво следва?
    Ще държите учителите им извънредни часове в училище при непроменено заплащане да наваксват материала с бегачите? Хитро,

  2. Анонимен
    #10

    “По този начин вдигаме нивото..." - докъде ще вдигат нивото тези малоумници? В момента в целият гимназиален материал по български, литература и математика е свален в 7 клас. Как за 45 мин. учителят ще има време да го преподаде, упражни и провери? Става все по-страшно в българското образование. В момента с тази програма от сцената отпадат 80-90% от децата, които са демотивирани от трудния и ненаучаем материал. Тези бюрократи нищо не разбират от образование, все повече го съсипват. В момента имаме демотивирани, мизерстващи учители и демотивирани, свръхнатоварени деца. Само Дамянова изглежда все по-енергична и по-енергична в глупостите, които забърква

  3. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #9
  4. Анонимен
    #8

    Абе, уважаеми 7, освен че се изказваш по темата на латиница, правиш го като някакъв древен египетски "писател". Па турни некъде по некоя точка, по некоя запетая... Сложи тук-там главни букви... Неграмотнико мил!

  5. Анонимен
    #7

    otnovo problema se tarsi tam kadeto ne triabva a imenno u4enicite sa vinovni za tiahnata negramotnost da ama ne na parvo miasto e neefectifnite u4ebni programi koito se izmisliat nai veroiatno ot hora nesposobni za tova i vtoro goliamoto koli4estvo na nesposobni u4iteli koito ne znaiat kak da nameriat podhodiashtiat podhod kam decata ni i po o4evidno ot tova zdrave mu kaji u4itelite sa tezi koito sa se provalili a ne decata

  6. Анонимен
    #6

    Закона не трябваше ли да се гласува до края на тази година и да влезе в сила за следващата ?

  7. Анонимен
    #5

    Какви точки!? По света не се ли работи в проценти при оценяване. Но явно трябва да минат оюе години, за да стигнем до проценти.

  8. Анонимен
    #4

    Факти:"Сега през дадена година 30 точки може да осигуряват тройка, а през следващата година 35 точки да се равняват на тройка...По този начин вдигаме нивото, защото това са въпросите, с които се оценяват способностите на децата да мислят, да анализират и да прилагат на практика наученото". Извод:Има ли нещо по-тъпо от зам.министър по образованието на БГ!

  9. Jack Daniels
    #3

    Тъкмо да ги направим като в Америка и те рекоха че това е остарало и го сменят. Я да си ги оставим като в Русия. Там нещата са си от времето на Александър II и не се мениат през 2-3 години.

  10. Анонимен
    #2

    Тъкмо направихме като "ония" страни и те вече не са водещи :)

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.