Ти си това, което четеш

Туроператори и министър с различен прочит на данните за отрасъла

Николина Ангелкова отказва да подаде оставка
Лили Границка | 18:00 | 09 октомври 2017 | 5 коментара

Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА) и министърът на туризма Николина Ангелкова се разминаха в прочита на данните за туризма.

"Сезон 2017 не може да се смята за успешен. Имаме туристи благодарение на ниско бюджетните авиокомпании и геополитическата обстановка", каза Байко Байков, председател на Управителния съвет на АБТТА. Асоциацията иска оставката на Ангелкова от премиера Бойко Борисов, като изтъква 15 аргумента, но до този момент не е получила отговор от него. С исканата оставка "правим голяма услуга на ГЕРБ, защото едно слабо управление може да бъде коригирано", каза Байков. По думите му и други организации в туризма ги подкрепят, но не посочи кои.

В същото време министър Ангелкова заяви, че няма да подаде оставка. "Вече втора година имаме най-успешния туристически сезон. За първите осем месеца на тази година общият брой на чуждестранните туристи, които са посетили България, е над 6.5 милиона. Международното признание, което получаваме, е на достатъчно високо ниво. Имаме подкрепата и на Световната организация по туризъм към ООН", каза Ангелкова в отговор на АБТТА.

Тя обясни, че в Националния туристически регистър има регистрирани над 300 сдружения. Три са организациите, свързани с туроператорска и турагентска дейност, а регистрираните туроператори и турагенти са над 3000, каза Ангелкова. По думите й в АБТТА членуват около 80 – 90 компании, колкото и в Българската асоциация на туристическите агенции (БАТА) и в Националното сдружение "Туризъм".

АБТТА обвини Ангелкова в лъжа, тя смята, че работи в правилната посока

Според АБТТА националната туристическа реклама е неадекватна и лишена от фокус, а туристическият маркетинг хаотичен. Организацията смята, че се симулират маркетингови инициативи с пиар ефект. Лисва конкретика в годишната програма за национална туристическа реклама 2018 г., твърдят още част от туроператорите.

Според асоциацията недопустимо се бави въвеждането на автоматизирана Единна система за туристическа информация (ЕСТИ). Това възпрепятства събирането на надеждни и коректни статистически данни за туристическата индустрия, възпира противодействието на сивата икономика в сектора и предпоставя преднамерена манипулация на статистическите данни в туризма, каза Байко Байков. Той напомни, че това е бил един от първите ангажименти, поет публично от министър Ангелкова.

Липсата на ЕСТИ води до манипулиране на общественото мнение относно реалното състояние на входящия туризъм в България с погрешни данни за броя на чуждите туристи като общ брой и отделни пазари, посочи Байков.

Той даде за пример първите 7 месеца на годината. Министерството на туризма обяви, че над 5 млн. чужди туристи са посетили България, докато Националният статистически институт (НСИ) обяви общо 2.1 млн. чужди граждани, които са нощували в хотел, посочват от АБТТА.

Според Байков "бумът на руски туристи и завръщането на руския пазар е лъжа". През 2014 г. руските гости са 563 хил. При обявения от министъра "небивал ръст и успех", през 2016 г., те са 538 хил., като от тях на хотел през цялата минала година са отседнали само 254 хил., по данни на НСИ, каза Байков.

Като се сравнят данните за седемте месеца от 2017 г. спрямо година по-рано се вижда, че реално руските туристи, регистрирани в хотел, са намалели с 3.5 на сто. От януари до юли 2016 г. техният брой е бил 145 хиляди, а за същия период на 2017 г. те са 140 хиляди.

АБТТА даде данни и за заетостта на легловата база в Бургаска област, според които средната заетост на регистрираните 130 хил. легла е била 21%, докато за първите седем месеца на 2017 г. тя е 19%.

Средната цена на нощувката в пика на сезона е 26 евро, което според Байков е много ниско и в никакъв случай не може да се говори за привличане на платежоспособни туристи.

Месеците преди и след активните летен и зимен сезон са изключително слаби, докато министър Ангелкова цяло лято обяснява, че работят за удължаване на сезона и увеличаване на заетостта в това време, каза Байков.

В пика на сезона през юли регистрираме 27 % незаети легла. Това предпоставя ценови дъмпинг и практическа невъзможност да се поддържа високо качество и адекватно ценово предлагане на услуги в 4 и 5 звездни хотели, допълни той.

Според АБТТА високият процент на незаети легла създава условия за изключително неустойчиво развитие на туризма в България.

Министър Ангелкова наскоро обясни, че вече привличаме по-платежоспособни туристи и доказателство за това е, че има инвестиционен интерес за построяване на нови 5 звездни хотели по Черноморието. Числата обаче показват друго. Няма как да привлечем платежоспособни туристи с евтин продукт и липса на качествено обслужване. Явно презастроеното Черноморие не се нуждае от още хотелска база. Увеличението й единствено може да доведе до по-ниска заетост на съществуващата леглова база, коментира Байков.

От АБТТА обвиняват Ангелкова в липса на туристически представителства на България в основните туристически пазари, които бяха обявени като една от основните цели на новото министерство.

Към момента отлично работи единствено съществуващото от десетилетия представителството в Русия, посочват от АБТТА. Според организацията, вместо да бъдат разкрити нови беше "симулирана активност по откриване на туристически центрове на основата на публично-частни партньорства" в ОАЕ и Япония, които на практика не осъществяват никаква активност през последните 20 месеца.

"Шумно откритият отскоро туристически център в Шанхай е в партньорство с компания с интереси в областта на недвижимите имоти и с никакви дейности до момента в областта на туристическия маркетинг. На своята страница в интернет, компанията представя само оферти за продажба за имоти в България", посочи Байков. Той допълни, че нито един от туристическите центрове не провежда туристически маркетинг под никаква форма.

Министър Ангелкова отговори, че ползват данни за туристите на НСИ и БНБ. "Ние сме министерство, работим с официални данни", каза министърът на туризма по повод на твърденията, че има несъответствие в оповестения и реалния брой туристи, посетили България. Според нея данните от постигнатото в сектора ясно показват, че Министерството на туризма работи активно в правилната посока. Ще продължим да работим и занапред в диалог с бранша, допълни Ангелкова.

АБТТА: Държавните портали са с нулева активност, Ангелкова – ще надграждаме

Туроператорите посочиха още, че изградените с държавни пари туристически портал и профили в социалната мрежа са с нулеви активности от създаването на министерството на туризма.

Положението с националния туристически портал - www.bulgariatravel.org е катастрофално, каза Байков. Той припомни, че в портала са инвестирани над 6 млн. лв., но около две трети от посетителите му го напускат, защото е остарял по отношение на съдържание, графичен дизайн, функционалност и навигационни възможности. Освен това от четири години нищо не е актуализирано на него. Не е отразено например, че Пловдив е европейска столица на културата за 2019 г. Календар на актуални събития не е разработван никога.

България не присъства на международната туристическа сцена чрез маркетингови активности в електронна среда, в мобилни формати и в социални платформи през последните 3 години, посочват от АБТТТ. В Ютуб (Youtube) например няма качено ново видео за туризма в страната ни от 10 октомври 2014 г., а в Инстаграм (Instagram) ведомството дори няма регистриран профил.

Ще бъде обявена обществена поръчка за обновяването на официалния туристически портал на България, отговори им Ангелкова. "Ще надградим сайта с нови езикови версии, включително ще се работи за свързването му със социалните мрежи", допълни министърът на туризма. Тя припомни, че още миналата година стартира мобилното приложение iLoveBulgaria, което активно се ползва от туристите.

За да популяризира България и да я превърне в още по-атрактивна дестинация за четири сезона, Министерство на туризма предвижда и засилване на рекламното присъствие на държавата на целевите пазари, от които идват най-много туристи.

"Надяваме се в началото на следващата година да имаме възможност България да бъде рекламирана чрез всички видове медии на 30 от целевите ни пазари", каза Ангелкова.

От АБТТА обвиняват Ангелкова още в забавяне на учредяването на осемте туристически региона – поет ангажимент от предишния й мандат, нереализираното звено за маркетингови проучвания, както и за финансирането на рекламни кампании на чужди туроператори с държавни средства, които се генерират от данъците и на българските туроператори. За периода 2017 – 2020 г. са предвидени 800 000 лв. за подобряване на взаимодействието с големите международни туроператори и актуализирани рекламно-информационни материали на европейските туроператори, посочиха от АБТТА.

На фона на отправените то българските туроператори критики миналата седмица от Асоциацията на туроператорите в Русия изказаха благодарност към Ангелкова за съвместната работа.

Още по темата
Още от Бизнес

Подкрепяте ли втори кабинков лифт в Банско?