Ти си това, което четеш

Туроператори искат и авиокомпаниите да имат застраховки срещу фалит

18:48 | 11 януари 2018 | 0 коментара

Туроператори искат да се въведе законов механизъм за защита на пътници при фалит на авиокомпании. Поводът е преустановяването на дейността на три превозвача – "Еър Берлин" (Air Berlin), "Монарх Еърлайнс" (Monarch Airlines) и НИКИ (NIKI) в последните три месеца, оставяйки хиляди пътници зад граница и без реална перспектива за възмездяване на неизползваните билети. За това призоваха от Асоциацията на българските туроператори и туристически агенции (АБТТА).

След внезапното си обявяване на несъстоятелност "Монарх Еърлайнс" остави над 110 000 пътници зад граница и още 750 000 души, които няма да могат реализират предплатените си s пътувания.

При "Еър Берлин" най-малко 180 000 клиенти нямат шанс за изплащане обезщетение за анулираните полети, посочват от АБТТА.

Около 410 000 пътници са засегнати от прекратяването на операциите на авиокомпанията НИКИ през декември 2017 г. Резервациите, направени през туристически агенти, са около 210 000, а още около 200 000 са директно закупени билети, които няма да бъдат използвани, нито ще бъдат обезщетени.

Така общо, над един милион пътници са ощетени от фалита само на трите фалирали авиопревозвачи, посочват от АБТТА.

Европейската комисия обобщава в докладите си от 2011 г. и 2013 г, че делът на пътниците, засегнати от фалит на авиокомпании, обикновено е малък, но въздействието върху тези пътници е съществено.

В същото време и с аргументите, че Регламент 261/2004 осигурява правната рамка за оказване на помощ на пътниците в случай на несъстоятелност на авиокомпания, а Регламент (ЕО) № 1008/2008 регламентира лицензионния надзор на въздушните превозвачи на територията на ЕС, ЕК прави извод, че няма нужда от нови законодателни инициативи в сектора, напомнят от АБТТА.

Според организацията обаче фактите разкриват различна ситуация.

Пътниците на "Монарх" и НИКИ, чиито самолетни билети не са били част от пакетно пътуване (т. нар. seat–only пътници) не са получили никакво обезщетение за своите неизползвани билети, а въпреки организираното постепенно преустановяване на дейността, пътниците на "Ейр Берлин" също не са могли да възстановят изгорелите заради отменени полети билети.

Рекордният брой на фалити през 2017 г. още веднъж потвърждава факта, че финансовата стабилност дори на големи авиокомпании не е гарантирана. Процесът на по-нататъшна консолидация, очакван на европейския авиационен пазар, изисква авиокомпаниите да предложат безотлагателни и адекватни финансови гаранции за несъстоятелност, каквито се предоставят от туроператорите и туристическите агенти.

Според организацията въздушният пазар е заплашен от дестабилизация и нелоялна конкуренция заради разликата между задълженията на туристическите агенти и липсата на задължения на авиокомпаниите.

АБТТА призовава отговорните органи спешно да разработят специфично законодателство, въвеждащо задължителна и ефективна защита на европейските пътници срещу фалит на авиокомпании, която да покрива както авиокомпании от ЕС, така и превозвачи извън Общността по отношение на продавани в рамките на ЕС билети, и чиято стойност да бъде включена в цената на самолетния билет.

Още от Бизнес

Трябва ли България да ратифицира Истанбулската конвенция?