Учени откриха седем планети, които приличат на Земята

Новината бе обявена от НАСА, но се оказа, че проектът е европейски

Как учените си представят една от планетите, автор НАСА
  • Как учените си представят една от планетите

Астрономи са открили седем планети с размерите на Земята около близка до Слънчевата система звезда. Три от тях я обикалят на такова разстояние, при което е възможно да има течна вода на повърхността, а това увеличава вероятността там да има живот, показва обявено късно в сряда научно изследване.

Откритието бе съобщено на пресконференция в централата на НАСА във Вашингтон и публикувано в списание "Нейчър". По-късно обаче се оказа, че то е направено в рамките на проект, финансиран от ЕС и ръководен от европейски професор.

Звездата, известна като TRAPPIST-1, е част съзвездието Водолей и се намира на около 40 светлинни години от Земята, което за космическите мащаби е сравнително близо.

Седемте планети, обикалящи обикалят TRAPPIST-1 на по-близки орбити в сравнение с разстоянието между Слънцето и най-близката до него планета, Меркурий.

Тъй като обаче звездата е малка и студена - около една десета от размерите на Слънцето и наполовина по-студена от него - условията на планетите може би са достатъчно добри за наличие на вода и вероятно на живот.

Учените коментираха, че това са екзопланетите с най-големи шансове за живот, открити досега.

Засега учените разполагат с данни, че планетите са скалисти и имат водородни атмосфери.

Трите планети, на които е възможно да има вода, се намира много близко една до друга. Разстоянието между тях е едва няколко пъти по-голямо, отколкото разстоянието между Земята и Луната.

Откритието е направено с космическия телескоп на НАСА "Спитцер". В момента и най-мощният телескоп "Хъбъл" е насочен към екзопланетите, за да се изследват атмосферата и повърхността им. Космическият телескоп "Кеплер" също е включен в мисията, като с него се наблюдават промените в светлината и преминаващите наблизо космически тела.

ЕК е недоволна от пренебрегването на ролята на ЕС

Европейската комисия изрази в четвъртък недоволство от пренебрегването на ролята на ЕС при представянето на съобщението за откритието. Комисията поясни, че учените са добили данни за новооткритите планети по проект, финансиран от ЕС и ръководен от астроном от университета в Лиеж (Белгия).

Ролята и приносът на комисията и на Европа не бяха добре отчетени, това беше европейски проект, заяви говорител на комисията. Възползвам се от това, че в момента в НАСА спят, за да подчертая нашата роля, добави той.

С гордост поздравяваме учените за тяхното откритие, проектът беше финансиран с европейски средства. Това показва, че успехът е възможен при международно сътрудничество. ЕС ще продължи да финансира научни изследвания, а за това проучване бяха осигурени 1.96 милиона евро, поясни ЕК.

Финансирането от ЕС е било осигурено по програмата за търсене на живот извън Слънчевата система. ЕК пояснява, че в този проект НАСА е била "помощник" с осигуряването на техника.

1. Александър Борисов
  2. pepe

На 40 светлинни години всъщност могат и да бъдат посетени от хора в обозрими срокове. Това, което учудва мен, е упоритостта на наивното убеждение /породено от фантастичната литература и филми/, че наличност на извънземен живот на някоя отдалечена планета може да е нещо добро за евентуалното и посещение. Изглежда много малко хора са чели класиката на Хърбърт Уелс "Война на световете" /и са стигнали до края и, щото иначе началото е доста популярно, обаче цялата книга е написана заради края/.

3. tim

Възхищавам се на успехите на НАСА. Учудва ме обаче усещането у някои хора, че може и да ги посетим тези планети. Ако не утре, то поне вдругиден. Дали се замислят хората: за да се стигне най-близката до Слънцето звезда, космически кораб с технология с която разполага човечеството днес, ще трябва да пътува СТОТИЦИ ХИЛЯДИ ГОДИНИ. Какво ще пристигне там - и защо - на тези въпроси е добре да си отговорим.

4. Мони Монев_deactivated_1503637416