Ти си това, което четеш

Управителят на "Хедж": Държавата готви "Дунарит" за ня#КОЙ друг

Атаката срещу "Емко" надали ще спре, в ход е ужасяващ сценарий, твърди Асен Бабански
Владислава Пеева | 08:21 | 03 октомври 2017 | 6 коментара

Асен Бабански

С изкупуването на дългове към фалиралата КТБ, за които се твърди, че са свързани с русенското предприятия "Дунарит", държавата подготвя смяната на собствеността му, но не в своя полза, а за ня#КОЙ друг, смята Асен Бабански, управител на дружеството "Хедж Инвестмънт България". То притежава "Кемира", което се води в Търговския регистър собственик на "Дунарит", чието увеличение на капитала, за да влезе като собственик фирмата "Емко", е блокирано.

В интервю за Mediapool Бабански обвини държавата, че е влязла в ужасяващ сценарий по овладяването на "Дунарит", а също така говори за плетеницата от цесии на дългове на фирмите от обкръжението на "Хедж" към КТБ. Той не очаква да спрат институционалните атаки срещу "Емко", чийто лиценз за внос и износ на военна продукция бе прекратен от Междуведомствената комисия за отбранителната индустрия. Според него връщането на лиценза ще се протака още.


Г-н Бабански, вие сте изпълнителен директор на "Хедж Инвестмънт България" АД, собственик на фирмата "Кемира", която притежаваше акциите в русенското оръжейно предприятие преди сделката за влизане в завода на фирма "Емко", както и в "Авионамс", преди да бъде придобито от държавата. Кой е собственикът на "Хедж Инвестмънт България"? Министър Караниколов заяви, че се говори, че това е Цветан Василев. Така ли е?

"Хедж Инвестмънт България" е акционерно дружество, в което основен акционер с около 92 на сто на фирма "И Ей Ви Интернешънъл Файненшъл", която е регистрирана на Британските Вирджински острови. Останалите около 8 процента са на КТБ.

Ако ме попитате кой стои зад "И Ей Ви", честно, не мога да ви кажа. То не бе Цветан Василев, Пиер Луврие, руснаци, а може би и други, за които аз не знам. Към настоящия момент аз не съм видял истинския притежател на тези 92 на сто от акциите на "Хедж". Може би едната причина за това е, че цялата документация на "Хедж" е била предадена в прокуратурата още преди моето назначение в началото на 2015 г. Включително и книгата на акционерите на "Хедж". Въпреки моите многократни искания за предоставяне на тази документация, включително финансово-счетоводна, договори, непрекъснато съм получават откази от прокуратурата. Същото се отнася и за "Кемира".

Сами разбирате колко ми е било трудно през тези години от моето влизане като  Изпълнителен директор на "Хедж" и управител на "Кемира" от началото на 2015 г. Аз нямам на какво да стъпя. Невъзможността да имам достъп до тези документи е допринесла за всички спекулации около собствеността на "Хедж".

Това, което знам със сигурност, е, че "Хедж" беше собственик на около 99% от акциите на "Авионамс" АД и беше едноличен собственик на 100% от капитала на "Кемира" ЕООД с капитал 5000 лв. "Кемира" притежаваше 99. 52% от акциите на "Дунарит" АД.

През 2016 год. капиталът на "Кемира" беше вдигнат на 55 000 лв., чрез привличане на нов съдружник - фирма "ТМН" ЕООД.

През същата година чрез погасяване на задължения на "Кемира" към трети фирми акциите на "Дунарит" бяха продадени на "ТМН", а в последствие на "Емко" и се предприеха стъпки за вдигане капитала на "Дунарит".

С това се постигнаха следните  цели - поява на стратегическия инвеститор "Емко" с изключителна репутация в оръжейния бизнес; финансово стабилизиране на дружествата; пределно ясна собственост и погасяване задълженията на "Хедж".

Нека изясним цялата плетеница от дългове на "Хедж" към фалиралата КТБ, към които са приобщени "Кемира", "Авионамс" и "Дунарит" и които "Държавната консолидационна компания" (ДКК) изкупува с мотива да предпази "Авионамс" от  трусове и да придобие "Дунарит"?

Странни са изказванията на министър Караниколов , че "Кемира" е солидарен длъжник на "Хедж". "Кемира", ако е имала кредити към КТБ, те са погасени. Аз нямам информация за тези заеми, защото цялата документация, както казах, е в прокуратурата. От това, с което аз разполагам, никъде "Кемира" не е посочена като обезпечител на кредити на "Хедж". Говоря за пролетта на 2015 г. Аз знам за кредит на "Хедж" от КТБ за около 46 млн. евро, който е бил обезпечен с акциите на "Авионамс", С обявяването на  КТБ в несъстоятелност, кредитът стана предсрочно изискуем и поради невъзможността да бъде изплатен акциите на "Авионамс" бяха изнесени на публична продан.

Не знам какъв е този дълг на "Хедж", за който министър Караниколов казва, че е изкупен. Нямаме достъп до съдебното досие. Кой е подписвал такива встъпвания в дълг? Странно е как "Кемира" е встъпила в дълга на "Хедж". Аз не знам как е станало това, тъй като всички документи от преди моето встъпване в длъжност в "Хедж" и "Кемира" са били предадени на прокуратурата по странен начин от лицето Бисер Лазов – защитеният свидетел на прокуратурата (в обвинението срещу Цветан Василев за източването на КТБ – б. а.), и предишен  управител на "Кемира". А малко преди това изпълнителен директор на "Хедж" е била Албена Андреева, жената, с която Лазов живее. Какво са правили, как са задължавали? - аз не знам. Но да стане изведнъж след около три години "Кемира" солидарен длъжник на "Хедж" е много странно.

Тоест, вие имате информация само за 46 млн. евро кредит на "Хедж" от КТБ, който е  обезпечени с акции от "Авионамс"?

Да. С този кредит се увеличава капиталът на "Авионамс" от 5 млн. лв., на 55 млн. лв. С тези пари се купуват и лицензи за ремонт на руски вертолети, тъй като дотогава "Авионамс" е ремонтирал само руски самолети МиГ, Су и чешки Ел. Този кредит е отишъл и за закупуване на  съответното оборудване за ремонт на вертолети.

През 2016 г. , както споменах, акциите на "Авионамс" бяха изнесени на публична продан от частния съдебен изпълнител Стоян Якимов. С няколко чисто процедурни нарушения той ги обяви при силно занижена оценка от 29 млн. лв., при положение, че само тяхната номинална стойност е 55 млн. лв. Не бе направена бизнес оценка, оценка на лицензите, които има предприятието, на сключения договор с НАТО за ремонт на вертолети, за който държавата няма абсолютно никакъв принос. Защо търгът не тръгна от 120 млн. лв., или от номиналната стойност на акциите – 55 млн. лв.? И на публичната продан се явяват две фирми, едната от които изключително странно е мажоритарният собственик на "Хедж" - "И Ей Ви Интернешънъл Файненшъл", която обаче забравила да си внесе депозита!? Така ДКК взе "Авионамс" по съмнителен начин. Ние обжалвахме това и цяла година продължиха съдебните спорове, но явно имаше натиск върху съда, защото през цялото това време Бойко Борисов обясняваше, че заводът вече е на държавата.

На скрап да бяхме нарязали пет от халетата на една от трите площадки и и да бяхме го продали, изкараните пари щяла да са два пъти повече от тези 29 млн. лв.

Съмнителната продан на "Авионамс" стана по време на съзнателно блокиране на увеличението на капитала на "Дунарит", което бях договорил с фирмата "Емко".

Как стана това?

На 29 януари 2016 г. бе взето решение за увеличаване на капитала на "Дунарит", за да се привлече стратегически инвеститор от бранша, за да обезпечи продължаването на дейността на "Дунарит", да инвестира в производството и да гарантира възможността на дружеството да посрещне всички претенции на кредиторите си.

На 12 февруари "Емко" уведоми Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) за намерението си да придобие контрол върху "Дунарит", но процедурата вървеше тромаво. Така на 30  март по искане на офшорна компания, за която министър Караниколов твърди, че е уж на Цветан Василев, без законови основания КЗК спира производството по даване на разрешение на "Емко" да придобие контрол върху "Дунарит".

Този акт на КЗК е обжалван и с определение от 21 април 2016 г., ВАС отмени спирането и задължи КЗК да продължи процедурата. Тя бе възобновена на 11 май, а на 11 август КЗК обяви, че не трябва да проверява тази сделка и даде зелена светлина  на "Емко" да стане акционер в "Дунарит".

Така на 19 август "Емко" захрани доверителната сметка на "Дунарит" с 15 млн. лева и започна процедурата по увеличение на капитала на русенския завод.

Междувременно, на хоризонта се появи нова офшорна компания – този път дружеството "Виафот инвестмънт България", с неизвестен собственик на Британските Вирджински острови. Опитите на това дружество да влезе в "Дунарит" като негов заложен кредитор датират от 3 май 2016 г., но съдът спира това заявление и незаконните щения на офшорната компания.

Виждайки, че по законов ред няма да успее да влезе в "Дунарит," офшорката "Виафот", която е неясно на #КОЙ, започва да атакува исканото вписване на увеличението на капитала от "Емко". "Виафот" вече твърди, че освен заложен кредитор на търговското предприятие на "Дунарит", е станал и заложен кредитор на акциите на "Дунарит", без да има легитимиращи го документи. Има само хвърчащ договор, който не е представен в оригинал пред съда, за който "Виафот" твърди, че е подписан не от кой да е, а от Бисер Лазов - защитения свидетел на прокуратурата по делото срещу Цветан Василев.

Софийските съдилища отхвърлят претенциите на "Виафот", а преди това Апелативният съд в Русе отменя отказа и задължава Агенцията по вписванията да впише "Емко" като мажоритарен акционер в Дунарит. Но уви... в България тези не минават на държавната администрация. Какво тук значи някакво съдебно решение, дори и наказателна отговорност да има, дори да бъдем съдени за вреди, та нали така въжделенията на някои хора, че ще могат да придобият "Дунарит" без каквито и да е усилия и средства ще станат мираж ...

Въпреки Конституцията, въпреки закона, въпреки писмата, че Агенцията по вписванията носи отговорност за вреди, а нейните представители и наказателна отговорност – вписването на увеличението на капитала на "Дунарит" от "Емко" не минава.

Войната обаче не може да се води вече от "Виафот", защото всички започват да разбират, че има ня#Кой, който е явно над закона, след като не се изпълнява влязло в сила съдебно решение, а Агенцията по вписванията не предприема никакви дейсвия, нищо че и парламентарните избори минаха и агенцията има и нов директор, а Министерството на правосъдието – нов министър.

"Виафот" свърши своята работа. Макар без основание успя да осигури нужното време и условия, за да може тази война срещу "Дунарит" и "Емко" да се поеме от самата държава чрез прокуратурата, приходната агенция, Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество (КОНПИ) и не на последно място ДКК, с принципал Министерство на икономиката... А и ДКК вече е успяла, макар в нарушение на закона да национализира "Авионамс" срещу жълти стотинки... Нищо, че масата на несъстоятелността на КТБ ще бъде ощетена и хилядите вложители ще пият една студена вода, та нали държавата "придоби” "Авионамс"...

Държавата, разбира се, ще плати с парите на данъкоплатците на "Виафот", с неясно #КОЙ  собственик, и това няма да стане със сконто и за жълти стотинки, както при "Авионамс", а на 100 % ...

След като "Дунарит" плати 50 млн. лв. дълг към КТБ, купен от ДКК, има ли предприятието пари да се откупи втори път от ДКК за борча от 82 млн. лв?

На мен не ми е ясно как КТБ продава дълг за 82 млн. лв. на цена от 67 млн. лв., а накрая получава само 38 млн. лв. И сега Караниколов ще иска от "Дунарит" да плати 82 млн. лв. Държавата иска да печели на гърба на дружеството ли? Това е пладнешки обир. Те не могат да претендират за 82 млн. лв., ако са платили 38 млн. лв. Това изглежда като незаконно обогатяване. Защо Караниколов обяснява, че в тези дългове трябва да се вкарат платените от ДКК 29 млн. лв. за "Авионамс" при положение, че тези пари, доколкото знам, още не са влезли в масата на несъстоятелността?. От нея 1.5 млн. лв. били дължими за адвокатски услуги при подаване на примерно пет жалби. 2 млн. лв. са за НАП, които направиха запор срещу бъдещи вземания но дали ще се признаят не се знае.

Има ли държавна преса над "Дунарит" и "Емко"?

Тука историята стига до момента, в който КОНПИ се сеща, че Асен Бабански незаконно е продал на  "ТМН" ЕООД, а в последствие на "Емко" акциите на "Дунарит" и има сформирана престъпна група с ръководител Емилиян Гебрев. Значи, организирал ни е Емилиян Гебрев престъпно, но ние преди това съвсем легално сме започнали оформянето на сделката, обявени са в Търговския регистър консолидираните баланси на двете дружества и т.н.

КОЙ, ако не държавата обаче, би могла да се справи с тези частни дружества - нищо, че работят легално, внасят редовно данъци и дават препитание на 2300 човека и на още толкова семейства ...

КОНПИ не успя да пробие в компетентните софийски съдилища и случайно или не, но в нарушение на закона, подаде молба за спиране на исканото увеличение от "Емко" - пред окръжния съд в Русе. Последният, може би не знаейки закона, че не е местнокомпетентен и че подобни искания на КОНПИ вече са гледани и отхвърлени от Апелативния съд в София, спира исканото увеличение.

Но това не стига, та нали "Емко" и "Дунарит" ще се защитят в съда. Трябва нещо друго, което да ги обезкърви.

Явно идеята е била: Ще купим вземането на "Виафот", хем така ще им платим, нищо че е спорно, нищо че не е дошъл падежът, кой ще разбере... докато се усетят и сме влезли в "Дунарит", а оттам всичко е ясно.

И започна трескаво прехвърляне на вземания, които - нищо че са спорни и собственост на офшорна фирма, бързо преминават в КТБ (н) и после в ДКК, със собственик държавата. Веднага се дават нужните разрешения от Фонда за гарантиране на влоговете, който прозорливо и в един ден взема решения вземането да премине в КТБ (н), а от там в ДКК. Придобила вземането, държавата чрез ДКК не губи време и предприема явна атака за овладяване на "Дунарит". Уви, благодарение на българския съд, този опит за национализация отново бе прекъснат в зародиш, като дори "Дунарит" погаси тези вземания, които КТБ шизофренно хем оспорва и същевременно придобива, за да ги прехвърли на държавата чрез ДКК.

Гебрев плати ли 60-те милиона за вдигането на капитала на "Дунарит"?

Гебрев не е внесъл 60-те милиона. Ако беше внесъл парите, и както сделката бе оспорвана от "Виафот", щеше да е безумно те да стоят в набирателна сметка

Как беше изплатен на ДКК дълга за 50 млн. лв.?

Последните три години "Дунарит" съвсем целенасочено не разпределя печалба, за да се покрият тези цесии на КТБ. Предприятие с годишна декларирана печалба от над 20 млн. лв. може да си  позволи да отделя средства в доверителни сметки, с които да изплати задълженията си, дали към цесионерите или към КТБ след решение на съда за признаване или не на цесиите.

Защо се получава така, че "Дунарит" хем е платил 50 млн. лв. по изкупеното от ДКК задължение, хем оспорва вписването на ДКК като заложен кредитор и това според Караниколов блокира уреждането на тази цесия?

Аз не знам как са станали плащанията назад по тази цесия, единствено искахме документ, че ДКК е легитимният собственик на този дълг. Когато получихме такъв, платихме. Но преди това ДКК започна да претендира, че по този кредит има залог на предприятието "Дунарит". Такова нещо няма и има решение в тази посока на Сливенския и Софийския съд по повод сходни претенции на "Виафот". Къде е договорът за залог на предприятието? Такъв би трябвало да има в регистъра на особените залози, в книгата на акционерите. Такъв залог никога не е имало. ДКК се опитваше да го използва, за да свали ръководството на  "Дунарит" и да си назначи свои представители.

След като платихме дълга не трябва да има абсолютно никакви обструкции по този въпрос.

Какво следва от тук насетне по този казус?

Той е приключен.

А относно 82-та милиона новоизкупен дълг?

Нека да видим досието му, но за мен е странна политиката на ДКК да консолидира вземания от "Хедж". Ако ще е такава политиката на ДКК, да изкупи дълговете към КТБ и на други компании. След като Караниколов е толкова загрижен за работниците в "Дунарит", защо не постъпи по същия начин цесиите на Русенската корабостроителница, с БТК или "Виваком".

Но аз очаквам последващи действия срещу "Дунарит", защото единствената цел на правителството е да го придобие.  Защо постоянно министърът говори за държавни и частни предприятия? Конституцията не прави такава разлика, търговското право също.

Какви са тези други дългове на "Хедж" за 50 млн. лв,. които ДКК също се готви да изкупи в опита да вземе "Дунарит"?

Не знам. Но ще се върна на действията на КОНПИ и прокуратурата срещу "Дунарит". Като претендира, че запорът на акциите е в държавен интерес защо не разследва действията по продажбата на акциите на "Авионамс"? Според мен, след като при сделката за "Дунарит" с "Емко" е имало престъпна група и сговор, то и при тази за "Авионамс" има такава, както и при придобиването на цесията на Миролио през "Виафот", "ДиПи", синдиците на КТБ и ДКК. Нали става въпрос все за дружества по смисъла на Търговския закон?.

Доста добре съм запознат с директивите относно офшорките и ми е много странно как българските служби не могат да кажат кой стои зад "Виафот България". За да има то сметка в българска банка, е била изискана пълната информация за физическите собственици, защото такива са правилата. Няма никакъв проблем ДАНС да поиска тази информация от банката.

Имат ли финансовата възможност "Емко" и "Дунарит" да излязат от ситуацията, в която ги постави правителството?

Те продължават да имат финансови възможности, независимо че на "Емко" бе спрян лицензът за износ и му бяха прекратени договори от държавния търговец "Кинтекс". Друг е въпросът, че "Кинтекс" дължи огромни пари на "Емко", но нека фирмата ви каже колко.

Всичко с проверките в "Емко" и обвиненията срещу шефовете на "Дунарит" и Емилиян Гебрев и отнемането на лицензите им е ужасяващ сценарий за превземане на "Дунарит" от държавата.

Премиерът Бойко Борисов оправда интереса на държавата към "Дунарит" с желанието си да влизат повече приходи от дейността му в бюджета?

Каква е разликата за бюджета  дали едно предприятие е държавно или частно. И двете плащат данъци, осигуровки, данък върху дивидентите. Какво значение има собствеността? Тогава да вземе да национализира всичко.

Приватизират предприятия пред фалит, каквито бяха "Авионамс" и "Дунарит", но когато те станат печеливши искат да си ги върнат обратно за жълти стотинки. Сега се сетиха, че офшорка ги била купила. Защо навремето това не е било проблем?

Според вас опитва ли се държавата да овладее ресурси от оръжейния бизнес заради растящите със солидни темпове обороти в този отрасъл?

Ами да се конкурира със своите предприятия. Да модернизира ВМЗ, ТЕРЕМ, и други държавни предприятия в този отрасъл.
 
Допускате ли вероятността държавата да предприема всички тези действия в интерес на други лица, включително на депутата от ДПС Делян Пеевски, макар той да декларира, че не е имал, няма и няма да има интерес към оръжейния бизнес?

Вие вярвате ли го това?

Категорично смятам, че това е целта. Защото как така министърът на икономиката веднъж обяснява как ще вкара "Дунарит" в забранителния за продажба списъци, после твърди, че ще има публична продан на активите на завода и ще ги вземе който даде по-висока цена. Аз това не мога да го разбера. Ако ДКК може да влезе чрез дълговете на "Дунарит" в собствеността на дружеството, защо й е да обявява публична продан.

Държавата се опитва с възможно най-силови средства да превземе "Дунарит" и ще успее да направи това, освен ако не се вразумят.

Аз не вярвам, че на 6 октомври ще бъде върнат лицензът на "Емко". Ще измислят още нещо, за да протакат. Като досега – пожарогасителят не трябва да е вдясно, а вляво, а после – не, не, дайте го малко напред!

Още по темата
Още от Интервюта

Защо Пеевски пише закон срещу "вторичното разграбване на КТБ"?