Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

В Истанбул ще бъде отворен тунелът под Босфора

10 коментара
В Истанбул ще бъде отворен тунелът под Босфора

За него това е осъществяването на "една 150-годишна мечта". Турският премиер Реджеп Тайип Ердоган открива утре в Истанбул железопътен тунел под Босфора - един от неговите често оспорвани градоустройствени мегапроекти, които подхраниха антиправителствените протести през юни, съобщава в понеделник агенция Франс прес.

След деветгодишна работа тунелът с дължина 1,4 километра под дъното на пролива ще даде възможност метрото да свърже за няколко минути двата бряга на турския мегаполис и да облекчи малко кошмарните му проблеми с транспорта.

Ердоган, който е бивш кмет на Истанбул, не остави на друг срязването на лентата на тунела. Той ще се придружава утре, в деня на годишнината от основаването на турската република през 1923 г., от японския премиер Шиндзо Абе, чиято страна е предоставила основна част от средствата за проекта.

"Този проект е една 150-годишна мечта", възкликна с радост преди няколко месеца този, когото неговите критици често определят като "новия султан". "Нашите прадеди са работили върху това, на нас се падна да го осъществим", добави премиерът.

Идеята за прокопаване на тунел под Босфора е била спомената за първи път през 1860 г. от османския султан Абдул Меджид. Но заради липса на необходимите техника и средства тя никога не е напуснала чертожната дъска.

Проектът стана отново актуален през 90-те години на миналия век с демографския взрив на Истанбул, чието население се удвои от 1998 г. насам и надхвърля 15 милиона жители. Благодарение на финансовата подкрепа на Японската банка за международно сътрудничество /735 милиона евро/, а после на Европейската инвестиционна банка. Първата копка бе направена през май 2004 г. от консорциум от турски и японски фирми. Общата стойност на проекта се оценява сега на три милиарда евро.

Първоначално работите по проекта трябваше да приключат за четири години, но те бяха прекъснати за дълго време заради откриването на серия археологически съкровища. Общо близо 40 000 предмета бяха извадени от района на строежа, специално в района на европейския бряг на Мраморно море. Сред тях е изключителна находка на гробище на близо тридесет византийски кораба - най-голямата средновековна флотилия, позната досега.

Неочакваният успех на този исторически улов накрая подразни Ердоган. "Първо те говореха за археологически предмети, после за глинени съдове, после това, после онова. Наистина ли всичко това е по-важно от населението?", заяви той преди две години.

Тунелът, прокопан на повече от 50 метра под дъното на Босфора, днес най-накрая е завършен. В този район със силна сеизмична дейност той се предполага, че ще може да издържа на земетресения с магнитуд 9 по скалата на Рихтер.

С този проект, който накрая свързва по дължината си 75 километра нови пътища, властите искат да сложат край на всекидневните мъки на два милиона жители на Истанбул, които всеки ден преминават Босфора по един от неговите, винаги задръстени, два моста.

"Тунелът създаде транспортна ос между източната и западната част на града, която, вярвам, ще облекчи натоварването на двата моста благодарение на капацитета му за преминаване на 150 000 пътници на час", заяви миналия понеделник кметът на най-големия турски град Кадир Топбаш.

Някои се съмняват в това. Наистина този тунел предизвика по-малко критики отколкото бъдещото трето летище в града, 45-километровият канал, успореден на Босфора, или третият мост над пролива - тези "параноични" проекти, критикувани като доказателства за авторитария уклон и спекулативната нагласа на ислямо-консервативното правителство по време на протестите през юни.

"Това е важен проект, от който градът има нужда, той ще намали газовете с парников ефект", признава Тайфун Кахраман, председател на камарата на архитектите по градоустройство.

Но включването му в останалата част от мрежата на обществения транспорт все още далеч не е осъществено. "Пуснатият в действие участък е много ограничен. Всичко това бе отложено за много по-късно", казва със съжаление Кахраман. "Човек се пита защо е това спешно откриване...", добавя той. Местните избори са предвидени за март 2014 г., отбелязва по този повод Франс прес.

Ердоган, който навремето бе кмет на Истанбул, управлява Турция с все по-деспотичен стил, пише същевременно сп. "Икономист" в кореспонденция от Истанбул, озаглавена "Мечтата на султана".

Опасенията за това изхождат от протестите в парка Гези през юни, предизвикани от плана му за изсичане на стотици дървета за изграждането на търговски комплекс на истанбулския площад Таксим. Нови протести възникнаха тази седмица, когато бяха изкоренени още дървета в Анкара, за да бъде освободено пространство за изграждането на автомобилен път.

Без да се безпокои от възмущението на екозащитниците, правителството строи трети мост над Босфора близо до Черно море, изсичайки още хиляди дървета и разбивайки важен маршрут на миграция за птици, сред които щъркели и орли. Орнитологът Юмит Ярдъм предупреждава, че привличани от автомобилната светлина на моста, птиците могат да предизвикат верижни катастрофи. Малцинството на алевиите е разгневено от това, че мостът може да бъде наречен на Селим “жестокия” (Явуз Султан Селим, бел. ред.) - султан, който е избил хиляди техни предци. Правителството реализира и проект за ново летище с шест писти северозападно от Истанбул, което ще е сред най-големите в света.

Най-спорният проект, който Ердоган все още планира, е прокопаването на това, което самият той веднъж нарече “луд канал”. Този канал с дължина 50 километра, свързващ Мраморно и Черно море, има за цел да отклони трафика на танкери от Босфора и по този начин да се намали замърсяването и риска от сблъсъци в криволичещия пролив. Екозащитниците обаче казват, че каналът може да разруши цялата екосистема на Черно и Мраморно море.

Представители на управляващата Партия на спроведливостта и развитието (ПСР) в частни разговори признават, че финансовото състояние на страната прави малко вероятно построяването на канала. В същото време те отричат информациите, че правителството има проблем с финансирането на новото летище като “черна пропаганда” от същите “глобални сили”, които са твърдо решени да свалят от поста Ердоган.

ПСР често прибягва към подобна тактика. В кулминацията на вълненията заради парка Гези Ердоган намекна, че пияни демонстранти са уринирали и са правили секс в османска джамия. Когато мюезинът отказа да потвърди това, той бе изгонен и прехвърлен в друга джамия, предизвиквайки недоволство сред мюсюлманите антикапиталисти, които осъждат това, което смятат за залитане на ПСР към лукс и ненаситност. По ирония на съдбата джамията, където са се случили предполагаемите греховни действия, е била построена от майката на Абдул Меджид - Безмиалем, бивша християнска робиня, чието истинско име било Сузи, пише "Икономист".

По БТА

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

10 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #10

    ДО 9 ТУРЦИТЕ НЕ СА ПО ПРОСТИ НО ТИ СИ МНОГО ПРОСТ.ЯПОНИЯ НЕ ДАВА ЗАЕМ ЗА ЧЕРНИ ОЧИ С НЕГО ТРЯБВА ДА КУПИ0Ш И ЯПОНСКА ТЕХНИКА И ДА УЧАСТВАТ ЯПОНСКИ ФИРМИ .ТО И НА НАС НИ ОТПУСНАХА ПОМОЩ ОТ 1 МИЛИОН ДОЛАРА НО В ЯПОНКИ ТРАКТОРИ ЗА СЕЛСКОТО СТОПАНСТВО С НИСКА ЛИХВА НО С ВИСОКА ЦЕНА НА ПРИКАЧЕН ИНВЕНТАР.НИКОЙ НЕ ДАВА БЕЗПЛАТНО ВСЕКИ СИ ПЛАЩА ОБЯДА САМА КОМУНИСТИЧЕСКИТЕ БОКЛУЦИ ВЯРВАТ В БЕЗПЛАТНО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕ И ОБУЧЕНИЕ А ТО ВИНАГИ Е ОТ ДАНЪЦИТЕ СЪБРАНИ ОТ РАБОТЕЩИТЕ НЕ ОТ СОЦИАЛНО СЛАБИТЕ.

  2. Анонимен
    #9

    Абе тези турци по-прости ли са от нашите гербери и десни реформатори? Как може с японски пари да правят тунели и мостове, с руски пари да строят АЕЦ? Как може да имат най-висок % на икономически разтеж в Европа? А ние да не можем да довършем започната АЕЦ Белене.

  3. Анонимен
    #8

    4-ти, границите са отворени! Прав ти път към анадола!

  4. Анонимен
    #7

    А бе тия турци що за диваци са- министрите им не са ли ходили на училище чрез фондацията на Л.Живкова или в университетите на Симеон Дянков?Не знаят ли,че има световна криза,че в тия години пиците са малки и постни?Що не си правят само инфра-структури, ами се занимават и с ъндърграунд-структури?Нямат ли си КУКУ-И/нститут по/-П/азарна/-И/кономика/-ПИ центрове во главе с АОНСУ-соросоидално модифицирани станчо- и ангелово-образни кухи мозъци да им обяснят колко непазарно им се развива икономиката?Нямат

  5. Анонимен
    #6

    Ашколсун! Машаллах!

  6. Анонимен
    #5

    България също има сто годишен проект за тунел под Шипка, ама освен първи копки и менчета, втора за сега не се очертава.

  7. Анонимен
    #4

    Ех, да си бяхме останали в Турция, Нямаше да правим, един пикан дунавски мост, хем с европейски пари 12 години.Народе!!!!!

  8. Анонимен
    #3

    И Чаушеску беще голям строител.

  9. Анонимен
    #2

    Много прецизно написана статия.Много обстойна.Наистина бяхме забравили протестите през юни и трябваше непременно да ни се припомни.Само дето,защо никъде не отбелязвате - колко дървета е засадило турското правителство и с колко се е увеличило горската площ в Турция,щото и това е един факт,който убягва на еколозите ... дали е умишленно?
    Ок - тунела утре ще бъде открит.Вторият тунел,който го има на снимката,чиито маршрут е обозначен със синьо,също е в строеж.Трития мост,също е в строеж-всеки плаващ

  10. Анонимен
    #1

    Налетяха ме едни аналогии

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.