Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

В София и Варна такситата с най-висок данък

Местната власт ще инвестира приходите в ремонти на улици и булеварди, възможно е услугата да поскъпне

2 коментара
Снимка: БГНЕС

В София и Варна таксиметровите шофьори ще плащат най-високия годишен данък от 850 лв. на автомобил, а в Пловдив – по 750 лв. Това бе решено на заседания на общинските съвети на трите града.

Решенията бяха взети по предложение на кмета на съответната община с промяна в Наредбата за местните данъци и такси. Тя се прави след като през пролетта парламентът одобри въвеждането на новия данък, с който ще се облага таксиметровата дейност от 1 януари 2017 г. По закон всяка община до 30 октомври, а тази година – до 30 септември, трябва да определи сама размера на данък "такси" в границите между 300 и 1000 лв. на автомобил годишно.

Няма еднозначен отговор дали услугата ще поскъпне след въвеждането на новия данък. Според представителите на местната власт няма основания за повишаване на цената на таксиметровия превоз. За София това е по 1.20 лв. на автомобил дневно, ако той се управлява от двама шофьори или 2.50 лв. дневни при един водач на таксито, аргументира се Екатерина Йорданова, председател на транспортната комисия в Столичния общински съвет.

Браншът няма категорична позиция относно поскъпването на услугата. Едни очакват увеличение на първоначалната такса до 1.20 лв. Други смятат, че няма да има промени в цените.

Друга промяна засяга таксата за разрешение за таксиметров превоз, която пада на 25 лева, а документът вече ще важи само за една година. Досега сумата бе 150 лева, а срокът на валидност беше три години в София.

Данък "такси" в общините се движи от 300 до 850 лв.

Нито една община не е въвела тавана от 1000 лв. данък годишно на едно такси. В същото време предимно по-малки общини, както и такива, в които има големи курорти, са предпочели долния праг от 300 лв., показа проверка на Mediapool в няколко общини.

Най-ниския годишен данък ще плащат таксиметровите шофьори в община Несебър – 300 лв. годишно. Решението е гласувано на сесия на 20 септември.

Най-високият данък е в София и Варна – 850 лв., в Пловдив е със сто лева по-нисък.

Данъкът от 850 лв. в столицата е изчислен на базата на патентния данък от 2007 г. в размер на 653 лв. плюс инфлацията от тогава, която е 30.8%, обясни Екатерина Йорданова.

В Бургас кметът Димитър Николов искаше да бъде въведен данък "такси" от 900 лв. на автомобил годишно, но преди два дни Общинският съвет реши налогът да бъде 660 лв.

Кметът на Ловеч Корнелия Маринова също беше предложила данък от 720 лв. за такси, но Общинският съвет в четвъртък реши да бъде 500 лв.

В Плевен налогът е 450 лева, в Разград – 350, в Кюстендил и в Силистра – 300 лв., а в курортния Троян - 500 лева. В малката балканска община Трявна е 300 лв.

София очаква допълнително около 5.1 млн. лв. от такситата

Общо регистрираните таксита в София са около 6000 лв., всяко от които ще трябва да плати по 850 лв. Така в бюджета на Столична община се очаква да влязат допълнително 5.1 млн. лв. през 2017 г. "Приходите ще бъдат инвестирани за поддържане на местостоянките на автомобилите за таксиметров превоз, ремонт на тротоари и улици", каза председателят на транспортната комисия в СОС Екатерина Йорданова.

В столицата са обособени 103 стоянки за таксита със 607 места. В синята зона местата за жълтите автомобили са 67, а в зелена – 102.

За сравнение, според данните на Столична община за 2015 г. таксиметровите шофьори са платили средно едва 45 лв. годишен данък върху доходите и 5.5 лв. месечно осигуровки. Таксиметровите компании пък са платили корпоративен данък в размер на 1.9 млн. лв.

При регистрирани около 23 000 таксита в цялата страна, по данни на бранша, и среден размер от 550 лв. на данъка, се очаква общо приходите да бъдат около 12.5 млн. лв.

Извън столицата приходите от новия данък в останалите общини ще бъдат незначителни. Например община Бургас е издала 840 разрешителни за таксиметров превоз на пътници. При 660 лв. годишен данък, това са допълнително малко над половин милион лева, които могат да стигнат за основен ремонт на около километър булевард. Кметът Димитър Николов каза, че ще използва средствата за ремонт на улици, нови паркинги и детски площадки.

Поскъпва заявката на такси до 1.20 лв.

Само времето ще покаже дали новият данък ще доведе до повишаване на цената на услугата. Таксиметровите фирми не коригираха цените надолу след спада на горивата и по тази причина няма основание за поскъпване.

По-голямата част от бранша също е на мнение, че няма основание за поскъпване на цената, стана ясно от думите на Екатерина Йорданова. Въпреки това пред "Московска" 33 бяха дошли няколко недоволни таксиметрови шофьори.

Според Йорданова са водени множество разговори в продължение на месеци с таксиметровите превозвачи и те са уверили, че услугата няма да поскъпне. Тя обясни, че данъкът ще се начислява не на водач, а на автомобил. В повечето случаи едно такси се ползва от двама водачи, което значи под 1.20 на ден, посочи Йорданова.

Тарифите за превоз на километър няма да се променят, но може да има увеличение на някоя от таксите за превоза с 30-50 ст., прогнозира преди време шефът на "Съюз Такси" Кирил Ризов.

Това означава, че ако сега първоначалната такса в София е 70 ст., тя ще стане най-много 1.20 лв. Друга възможност би била повишение на таксата за повикване на такси, която за повечето превозвачи е около 70 ст. Тя също може да стане 1.20 лв.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. [email protected]
    #2

    3лв.на ден трябеа да отделят двете смени,пада се по1.50 на смяна.Наглеците пле ни обясняват как плащали данъци на държавата.Даже ми се вжда много малко.

  2. тото
    #1

    Да са благодарни с този мижав данък.Трябваше да им вържат касови апарати с НАП и с джи пи ес в всяко такси това ще е задължително за всички коли в ЕС то 2020.Даже и тези втора употреба ще ги проверяват при техническия преглед.Но пак лобизъм по български с подкуп.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.