Ти си това, което четеш

Валери Симеонов иска държавата да се съди "до дупка" с Домусчиеви за БМФ

Агенцията за приватизация вече е обжалвала спорното решение на арбитража при БТПП
17:16 | 04 юли 2017 | 6 коментара

Вицепремиерът Валери Симеонов и братя Домусчиеви. Колаж: Mediapool.bg

Вицепремиерът Валери Симеонов поиска държавата да се съди докрай за неизпълнението на приватизационния договор за продажбата на Български морски флот (БМФ), купен от братята Кирил и Георги Домусчиеви през 2008 г. Решение по казуса засега има само от страна на Арбитражния съд на Българската търговско-промишлена палата (БТПП) и то е в полза на Домусчиеви, които настояват за промяна на приватизационния договор.

Проблемът в случая е неизпълнението на договора от страната на купувачите. Те не желаят да изплатят на държавата неустойката в размер на 55 млн.лв, която става дължима през 2018 година.

"От персонал 2360 човека, които трябва да имат на десетата година - догодина, 2018 г., към момента имат 124 работещи (БМФ) и всичко това не е основание за прекратяване на приватизацията, можете ли да си представите?", каза вицепремиерът пред Нова телевизия.

След което нарече Арбитражния съд при БТПП "продажен".

Валери Симеонов иска държавата да жали решението пред Върховния касационен съд, за което трябва да се платят 2.4 млн. лв. съдебни такси. Ресорното Министерство на икономиката обаче още не се решавало да стори това. Симеонов каза, че е поставил въпроса в Министерския съвет преди седмица, но не получил отговор и сега щял да стори това отново.

От пресцентъра на Министерството на икономиката обаче коментираха пред Mediapool, че Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол вече е внесла жалба пред Върховния касационен съд в необходимия срок. Това, което предстои да се направи, е МИ да осигури необходимите за съдебната такса 2.4 млн. лв., което щяло да бъде сторено, за да се защити в най-голяма степен държавният интерес.

Валери Симеонов обясни, че платената такси за делото отивала в бюджета на Министерството на правосъдието, тоест парите ще се "прехвърлят от единия джоб на държавата в другия" (съдебните такси отиват в бюджета на съдебната власт, която има независим бюджет – б.ред.).

В началото на април 2017 г. Арбитражният съд при БТПП реши, че собственикът на БМФ "Кей Джи маритайм партнърс" няма нужда да спазва приватизационния си договор, т.е. не бива да плаща и неустойката на държавата. Мотивът на арбитража е "стопанска непоносимост", тъй като корабният бизнес е изпаднал в криза малко след приватизацията на БМФ. Това решение е абсолютен прецедент по отношение на приватизационните сделки.

Решението на арбитража поставя под заплаха изпълнението на всички приватизационни договори. Наред с това държавата е осъдена да плати и част от гигантските разноски на частната компания по делото - 3.7 млн. лв.

През август 2008 г. 70% от БМФ бяха продадени на германско-българския консорциум "Кей Джи маритайм шипинг" срещу 440.1 млн. лв. В края на август 2013 г. собственик на дружеството изцяло вече е българският партньор в сделката - "Адванс пропъртис", холдингът, обединяващ голяма част от бизнеса на братя Домусчиеви.

Купувачът се сдобива с общ тонаж от търговски кораби 1.4 млн. DWT (дедуейт). Един от ангажиментите по договора е към десетата година след сделката купувачът да има 1.3 млн. DWT. Друго изискване е през 2018 г. средносписъчният плавателен състав да е 2360 души. Инвестициите пък трябва да са 779.9 млн. лв. в кораби. Трябва да падне и възрастта на плавателните съдове.

След сделката обаче започва световната икономическа криза и свиването на морската търговия. Осем години след приватизацията и две години преди да трябва да си плати неустойките пред държавата "Кей Джи маритайм шипинг" излиза с искане до Арбитражния съд договорът да бъде изменен така, че ангажиментът за тонаж да бъде намален от 1.39 млн. DWT на 880 хил. DWT, а средносписъчният плавателен състав - от 2360 на 803 души.

Не е ясно как премиерът и останалите министри приемат искането на лидера на НФСБ и обединен патриот Валери Симеонов държавата да си прибере БМФ. В коментара си по друг повод- поисканата от него оставка на шефката на ДНСК, той обаче заяви: "Не особено безсилен, а по-скоро саботиран се чувствам. Но аз не се отказвам лесно, първо. Второ - аз искам да напомня на нашите партньори, че все пак ние не сме от ГЕРБ. Ние сме самостоятелна политическа сила, която не е влязла в управлението, за да заеме определени постове и за да се кипри на тях и да се снима по коктейлите."

 

Близкият до премиера председател на КРИБ Кирил Домусчиев се свързва косвено и с един от големите военни проекти – закупуването на два нови модулни патрулни кораби. По време на второто правителство на Борисов проектът изненадващо бе форсиран, въпреки че Военноморските сили дотогава планираха първо да модернизират старите белгийски фрегати.

 

Интерес към поръчката, която се очаква да излезе 820 млн. лева, имат няколко чужди фирми, както и българската компания МТГ "Делфин", за която източници от бранша и политици твърдят, че е свързана с Домусчиев. Официално обаче такава връзка няма.

 

През май 2016 в качеството си на депутат от Патриотичния фронт Каракачанов обяви, че може още сега да напише името на фирмата, която ще усвои основната част на парите, и да го сложи в плик, който да се отвори след като стане сделката. Откакто стана министър обаче той не се е връщал към темата, но неколкократно обяви желанието си проектът да се изпълнява в България, като за целта има два варианта – или да бъде спечелен от българската фирма или тя да се яви подизпълнител или партньор на чужда компания.

 

МТГ “Делфин“ АД е основана през януари1991 г. като първата частна кораборемонтна компания в България. До 1995 г. извършва ремонти на кораби, принадлежащи на БМФ, докато след 2000 година се ориентира към международния пазар и в момента 80 - 85% са чуждестранните й клиенти, и само 15 - 20% са български компании.

 

През годините има много връзки между Параходство БМФ на Кирил Домусчиев и "Делфин". Корабостроителницата е построила няколко кораба по поръчка на бизнесмена и бе спонсор на футболния му отбор "Лудогорец".

Още по темата
Още от България