Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Въпрос за говоримия език вкъщи в теста по български за ІV и V клас

13 коментара
Въпрос за говоримия език вкъщи в теста по български за ІV и V клас

В бланките за националния тест по български език и литература за външното оценяване на четвъртокласниците и петокласниците, децата освен имената, класа и пола си, трябва да посочат и на кой език говорят най-често в семейството си, стана ясно в понеделник, когато се проведе изпититът. Учениците могат да избират между български, турски, ромски и друг език. С това Националната изпитна комисия си е поставила за цел изготвянето на статистика за това как усвояват учебния материал децата, за които българският език не е майчин.

Част от въпросите, на които трябваше да отговарят петокласниците, пък бяха далеч от проверката на тяхната грамотност и литературни познания, а по-скоро тестваха познаването на народните обичаи. Така например учениците трябваше да отговорят на въпросите с кой момент от живота на човека се свързва обичаят "прощъпалник" и кой от празниците е едновременно религиозен и официален като възможните отговори са Димитровден, Гергьовден, Еньовден и Сирни заговезни.

От Регионалния инспекторат по образование в София увериха, че всичко, което е залегнало в тестовете, е обвързано с учебното съдържание.

На проверка бе подложена и учтивостта на учениците, които трябваше да отговорят на въпроса кой от изразите е най-подходящ за изразяване на съжаление, че връщате със закъснение книги в библиотеката. Отговорите, между които избираха петокласниците, бяха: "Нещо се замотах с тия книги", "Закъснях, ама карай да върви", "Голяма работа, нали все пак ги връщам цели" и "Извинете, че не успях навреме да върна книгите".

Директорите на училища са имали известни притеснения във връзка с отварянето на изпитните материали и въвеждането на паролата по електронен път, но като цяло при организацията и провеждането на изпитите за 4 и 5 клас в столицата не имало технически проблеми. Няма и хванати да преписват ученици.

Правилните отговори на тестовете ще бъдат публикувани на сайта на просветното ведомство по-късно през деня.

Близо 130 000 петокласници и четвъртокласници от цялата страна в понеделник се явиха на външно оценяване по български език. По-малките деца правиха диктовка, а петокласниците писаха преразказ. Изпитите с външно оценяване целят да проверят нивото на децата по съответните предмети, без обаче да имат санкционен характер. Все пак оценките от тях могат да бъдат вписани като текущи, ако ученикът пожелае. В дните до 20 май учениците от четвърти и пети клас ще се явят на тестове и по всички останали основни предмети.

Учителите, които ще проверяват работите на учениците при външното оценяване, не трябва да са им преподаватели. След провеждането на външното оценяване ще бъде направен анализ на усвоените държавни образователни изисквания за отделните предмети. За миналата година най-слабо учениците са се представили при диктовката. За отчитане на резултатите е разработен програмен продукт,

който дава възможност за автоматична проверка и оценка.

От МОН разчитат на съвестта на учителите, които трябва да си вземат поуки след външното оценяване и да направят необходимото за наваксването на учениците, там където има изоставане. От просветното ведомство не вярват, че ще има драстична разлика между оценките поставени при вътрешното и външното оценяване. Въпреки, че бележките, поставяни от преподавателите в клас са субективни, а по-обективното оценяване би трябвало да бъде външното, второто засега е само с "информационен" и "изследователски" характер.

Очаква се, че на външното оценяване за петокласниците тази година ще се види взети ли са поуки и дали има конкретни резултати от констатациите от оценяването на четвъртокласниците през миналата година.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

13 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Don Domat
    #14

    e v stil "Rabotni4esko Delo"

  2. ---------------------
    #13

    аз съм 5 клас и нямам време да си науча.само уча за външното и това е

  3. вилинцето
    #11

    аз съм 5 клас и сега ми е много трудно понеже са един след друг, а аз имам и да уча!

  4. Rossi
    #10

    Какво очаквате от онова недоразумение - хвалипръцкото Даниел Вълчев? Той трябваше да бъде изхвърлен още по време на учителската стачка...

  5. баща
    #9

    ПОБЪРКАХА НИ ДЕЦАТА!!!!АМАН!!!!!!!!!!

  6. universitas
    #8

    Za suzhalenie testovete sydyrzhat bezsmisleni i absolutno ednoznachni vyprosi ot tipa na tozi za zakusnenieto pri vryshtaneto na knigite, a ne se nablqga na pravopisa. Tyzhno e, che ucheneto na bulgarska gramatika i pravopis prikluchva v 7 klas, posle nqma kak da se navaksa propusnatoto, nenauchenoto. Za ogromno syzhalenie dori hora, koito sa zavyrshili universitet, ne znayat koga se pishe pylen i nepylen chlen i ne poznavat pravilata na punktuaciqta, greshat mnogo pri podgotvqne na pismeni tekstove. Mnogo zhalko... Mislq, che poveche pravopis i punktuaciq trqbva da sa zalozheni v programata po bylgarski ezik.

  7. гражданин
    #7

    "На какъв език говорите вкъщи" е неправомерен въпрос, намес в частния живот на незрели индивиди от страна на образователна институция, длъжна да те научи на български книжовен език, независимо от това на какъв език говориш вкъщи.

  8. mo.lko
    #6

    Въпросът е много уместен, но не много на място. Никой не може да те научи на един език, ако не владееш добре майчиния си език. Крайно време е да се съберат статистически данни (именно това е целта на този въпрос), за да се провери къде трябва да се въведе изучаване на турски или на ромски в детски градини и паралелно с българския в училищата. А от това ще спечелим и ние, за които българският е майчин, като научим още един език.

  9. 07
    #5

    Сигур в Щатите ги питат дали искат на говорят на хинду у дома си..

  10. МИ6
    #4

    От отговорите на този въпрос ще бъде установено каква част от децата говорят български,каква-цигански и каква турски.Какво ще стане ако процентът на децата говорещи в дома си на български е - да кажем - равен с процента на децата говорещи в дома си на цигански и този на децата говорещи в дома си на турски!?Това си е чиста проба готова статистика за да бъде определено кой ще е преобладаващият по численост етнос(да,включвам и българите в понятието "етнос") във все още съществуващата държава България

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.