Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Веселие по български: цървули, боб и чушки

10 коментара
Снимка: Община Сандански

В последно време в България се забелязва някаква мания за празнични ивенти. Всяка седмица ни бомбардират с предложения за някакво мероприятие. "Да поставим рекорд на Гинес заедно: най-голямото боядисване на великденски яйца в света" (Велинград); "Патриотичен Джулай морнинг на Рилските езера"; "Въртене на огън пред Народния театър в Часа на земята"; "Национален форум и събор в Казанлък: древното познание и силата на българите. Родът Дуло, траките, Орфей, богомилите".

Вече няма град и по-амбициозно село без някакъв хранителен празник - ден на боба, чушката, ориза, райската ябълка, сланината, чевермето, сливата, баницата. Разцвет бележат и тържествата, комеморациите, шествията, честванията, зарите-проверки. Те вече отдавна са надскочили кръглите дати и непрекъснато се сгъстяват в културните календари на общините.

Дори най-традиционните религиозни празници сякаш имат тенденцията да се разрастват: телевизорът от сутринта ни напомня какъв светъл ден е днес, кой светец да почитаме и какво да сготвим; загряват ни с легенди на мистичен музикален фон. Отбелязваме и астрономически дати като равноденствието и слънцестоенето, най-често с музика сред природата. Не пропускаме вносни празници като Хелоуин, а отскоро и лова на шоколадови яйца, устроен за децата. Отделно партитата, алкохолните турове, разюзданата забава в нощните заведения.

Как да си обясним тази експлозия?

В това развитие виждаме от една страна наследството на туристическия мениджмънт от социализма. В този бизнес днес трудно виреят нежни, култивирани души, затова вероятно индустрията безжалостно експлоатира ресурса, произведен при Живков. Стандартизирани, индустриално произвеждани носии, цървули, пластмасови чушки; мешана скара с шопска салата и, разбира се, кукери по всякакъв повод и във всяко кътче на страната. Къщи в стил "Стария Пловдив"; нестинари, научили в ускорени срокове древната традиция; кон, поп, петел, гайда, ножка.

Забележителното е, че конкуренцията не поражда разнообразие, а тъкмо напротив. Всички наблягат на онова, което върви - на принципа "от всичко по много и винаги". Към розите се прикачат траки, към траките – кукери, към кукерите – вино, към виното - фолклорен фестивал и тъй нататък. 

Празничният бум има и чисто времево измерение – от предишните двудневни празници днес сме преминали към "фестивали", които по определение са много по-дълги (фестивалът на розата в Казанлък миналата година беше двайсет и няколко дни, белким задържи туристите в легловата база). В страната се построиха огромен брой "къщи за гости", най-често с европейско финансиране и сега трябва да се измисли начин да бъдат пълнени. Няма (пари за) общинска политика, която да облагороди природата наоколо, да създаде условия за спорт, почивка, лечение – затова пък се набляга на празници, които да примамят хората като един вид реклама. Така в едно малко градче за седмица или две се струпват хора, които няма къде да нощуват, а после цяла година къщите за гости стоят празни.

Има и нови атракции. Историческите възстановки станаха неразделна част от всеки празник – от обявяването на Априлското въстание преминаха към Средновековието, Балканските войни и тракийските ритуали, от битки – към всекидневния бит и неолитна кухня. Тази година имаше възстановка на самоубийството на Ангел Кънчев в Русе, а един кмет си навлече народния гняв, защото направи чучело с обесения Левски. Възстановките се разрастват не само времеви, но и като декор. Все пак страната беше осеяна с бутафорни крепости - пак по европейски програми. 

Проектната култура е другият фактор за експанзията на празничността. Ритуалният специалист от традиционните култури, който знае кое как трябва да се направи, днес е заменен от креативан мениджър - често братовчед на кмета - който знае как се пише проект и за какво са допустимите разходи. Но защо всичките празници са така монотонни – съвсем като сувенирите, които се продават около тях (глинени съдове, дъски за хляб, чаши с Левски и Путин...)? Вероятно защото проектът минава през иглените уши на противостоящи си групи от експерти, които могат да постигнат консенсус само по най-безпроблемното, най-клишираното.

През последните години сякаш сме добили условен рефлекс: идват почивни дни и трябва да се ходи някъде. И къде, къде – ами тук чудодейна икона, там медийна звезда ще готви на площада, а пък само на сто километра можем да гледаме самодиви и дъщеря ни да се снима със самодивски костюм. Празниците се множат, защото сме приведени в движение.

Подобни местни специфики и тържествени комеморации, исторически панаири и ню ейдж фестивали се множат навсякъде по света. И затова и българите започват геройски да се борят за признание – ако не е регистърът на нематериалните наследства на ЮНЕСКО, поне да влезем в книгата за рекордите на Гинес или да ни уважат с едно утешително репортажче по CNN (както се казва - и ирония ще преглътнем, нали знаете, няма лоша реклама).

Какво да променим?

Как да променим нещата така, че празнуването да не е толкова еднакво и скучно? Може би да направим така, че всяко градче да развива някаква своя уникална специфика, да се разграничава от другите, а не да ги имитира? Само че в България вместо за уникалност, всеки се бори да е по-патриотичен, по-фолклорен, по-униформен - от страх да не бъде отлъчен от националната общност.

Вероятно трябва постепенно да научим публиката да цени уникалните неща. Да търси не театъра, който ѝ играят, за да ѝ продадат някое и друго легло. А да търси истината за местната култура и автентичното преживяване на местните хора. Трябва да се появи някаква туристическа естетика, което изисква възпитаване на вкуса, авторитети, опит в други културни среди. А това е трудна работа.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

10 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #10
  2. monitorqe137
    #9

    Пак поучения от НПО-шник - хрантутник на западни грантове...

  3. анита хегерланд
    #8

    В общия случай парите правят културата, другото е самодейност. Изглежда българите се гордеят със селския си произход, защото го подчертават при всеки повод?! Ако се направи елитна култура, тя ще е неразбираема, като символизма на поетите от началото на 20 век. Решението на проблема е, че докато пътуват по света, българите ще се сравняват с другите нации и ще се променят.

  4. Kiril Kovatchev
    #7

    Tова какво е? - сумо за гладни?

  5. тото
    #6

    Я ТО ИМАЛО И МИСЛИТЕЛИ НА ТЕМА ВЕСЕЛИЕ В ПРАЗНИЧНИ ДНИ .ЗАЩО НЕ НАПРАВИТЕ АНАЛИЗ НА ПРАЗНИКА В РАБОТАТА.ЗАЩО НЕ ОТРАЗИТЕ В АНАЛИЗ НЯКОЙ КОЙТО ПРАЗНУВА РАБОТЕЙКИ ПРАВЕЙКИ ОТ РАБОТАТА ХЕПАНИНГ.

  6. Старият куфар
    #5

    Вали, приемам, че всичките тия 'ивенти, джулай морнинги, комеморации, ню-ейджове, консенсуси, мениджъри' и т.н. си ги напръскал в писанието си с някаква саркастична цел, защото иначе би било тъжно. А в това, че хората гледат да организират повече празници и поводи за веселия няма нищо лошо, според мене. Ако на някого нещо му простее - ами да не ходи. Да отиде на "Кармина Бурана" и после да се почерпи с комбуча, например.

  7. olele
    #4

    Статия от Дойче Веле? Все едно да седна да чета Правда... ноу уей. :)

  8. Лизи Гугуткова
    #3

    Демократична България”: Стабилността доведе до стабилен завой към Русия Новото обединение ще е "в опозиция на установения от ГЕРБ, БСП и ДПС корупционен модел на управление, който ограбва бъдещето на страната, ежедневно атакува демократичните ценности, подменя евроатлантическия избор на България и лишава младите поколения от перспектива да градят живота си в свободно и демократично общество". Нашият идеал е демократична България със здрави институции, върховенство на правото и свобода на предприемачеството, равноправен и силен член на ядрото на ЕС и НАТО, чрез втора вълна на интеграция", изброяват от "Демократична България".

  9. Quo
    #2

    Само в България (и Азия) за лидер може да се счита човек без капка хумор, самоирония и вкус. Вкус в България?! Ха-ха-ха. Господство на ГЕРБ, БСП и ДПС и пригласящи патриоти : какво говори това за вкусовото съдържание :) в главите на мнозинството сънародници? Какъв друг може да е пазарът? Кога казвате?

  10. nikolay kamenov
    #1

    първа причина за хелоуин - тодор живков (29 години след падането му от власт и 20 след смъртта му). за живущите обаче мислители в болхарията промените, които 'трябва' да се направят (не ясно от кого) са 'трудна работа'. :) по този начин действително не виждам как ще прехвърлим 89та.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.