Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Вместо дълъг тунел в Кресненското дефиле - 24 къси

България се отказва от най-дългия тунел в Европа заради много рискове

7 коментара
Вместо дълъг тунел в Кресненското дефиле - 24 къси

България се отказва от най-дългия пътен тунел в Европа през Крененското дефиле. Сложното съоръжение от 15 км дължина ще бъде заменено със скоростен път от къси тунели и виадукти. Вече е обявена и обществената поръчка за изготвянето на идейния проект на новото трасе между село Крупник  и град Кресна с прогнозна стойност от над 1.18 млн. лв. без ДДС. 

Идейният проект ще послужи за защита пред Европейската комисия за замяната на дългия тунел с по-ефективно решение. Това става ясно от публикуваната документация за участие в търга, обявен от Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИ). От компанията, както и от Министерството на регионалното развитие не бяха открити за коментар.


Трасето от 24 км е част от магистрала "Струма", чието строителство се финансира с европейски средства. Цялата магистрала трябва да бъде готова най-късно до 2022 г.

Срещу изграждането на дългия тунел се обяви почти цялата строителна гилдия у нас, както и редица експерти в други области, свързани с пътното строителство, като геолози. Аргументите им бяха, че е опасно да се строи такова съоръжение през най-земетръсния район у нас. Освен това годишните експлоатационни разходи за поддържането му се равняваха на сумата, която отива сега за поддържането на всички републикански пътища с дължина от около 20 000 км – средно около 50 млн. лв. годишно.

Вместо магистрала скоростен път

Сега се предлага най-трудният участък от магистрала "Струма" да бъде скоростен път – с две платна във всяка посока с по две ленти за движение от по 3.50 м. Максималната скорост за движение на автомобилите ще е 80 км/ч.

Предвижда по 24-километровия участък да се преминава през около 25 моста и виадукта с обща приблизителна дължина от 3 км. Предвидените тунели са около 24 с обща дължина от 6.5 км.  Ще трябва да бъдат направени и 7 км подпорни стени, както и три пътни възела.

Крайният срок за подаване на документи за участие в процедурата е 4 май, като отварянето на офертите ще стане на следващия ден.

Изпълнителят ще бъде избран чрез "икономически най-изгодната оферта", в която цената има тежест от 60%, а останалите са техническите показатели.

Проектът с тунела е икономически неефективен

"В заключенията на няколкото експертизи - от БАН, български сеизмолози и от международни експерти, са изразени сериозни резерви към строителството на дълъг тунел в дефилето, като се очакват сериозни проблеми при строителството и рискове при експлоатацията", пише в обосновката на новото намерение.

"С приемането на новото ръководство за изготвяне на анализи "разходи-ползи" на ЕК за обосновка на големи инвестиционни проекти за финансиране икономическата цена на времето е силно намалена. Това прави проекта за изграждане на участъка с тунел икономически неефективен, а икономически неефективни проекти не могат да получат финансиране от ЕК", е посочено в мотивите на НКСИ за обявяване на обществената поръчка за проектиране на новото трасе.

Рисковете пред реализацията на проекта с дълъг тунел от 15 км са свързани с приключването  на строителството до 2022 г., големите инвестиционни разходи, оценявани между 600 млн. и 1 млрд. евро, както и "непосилни разходи за експлоатация и поддържане" и "значителни геоложки рискове - районът на Кресненското дефиле е един от най-сеизмично активните в страната.

Дългият тунел крие риск за околната среда и защитени зони

При изграждането на тунел ще се наложи да бъдат направени големи обеми изкопни работи, като очакваният скален материал, който ще трябва някъде да се депонира, ще е близо 6 млн. кубически метра.

По време на строителството на тунела трафикът на тежки камиони през дефилето ще се увеличи с 25% в период от най-малко 6-7 години. Това ще доведе до увреждане на околната среда.

Необходимостта от три междинни достъпа за прокопаване на тунела, за да може да бъде изпълнен в рамките на програмния период ще създаде още по-големи проблеми на трафика, свързани с безопасното излизане на тежката техника на съществуващия първокласен път.

Добре известно е, че тунелът ще се строи в най-сеизмично активната зона на страната. "След направените геоложки проучвания и експертизи се оказа, че разломните зони и направленията им са по-неблагоприятни от очакваното", е посочено в тръжната документация.

След направените геоложки проучвания е констатирано, че дренажните води от тунела ще бъдат около 11 000  кубически метра дневно. "Това, освен чисто технически проблеми, е и екологичен проблем, доколкото ще доведе до осушаване на защитена местност "Тисата" на повърхността, както и при вливането на водите в река Струма", пише в тръжнвата документация.

Новият вариант е по-евтин

Новият вариант на трасето чрез малки виадукти и тунели се очаква да бъде по-евтин с най-малко една пета, според изчисленията на Строителната камара.

Колко точно ще струва ще стане ясно след като проектантът на идейния проект изготви заданието. Той има задължение да определи и прогнозна стойност на разходите за строителство.

Единичните цени ще бъдат изчислени от проектанта чрез анализи, отчитащи актуалната цена на материали, горива, механизация, труд и пр. Анализите и оценката на стойността задължително трябва да включват проценти за непредвидени разходи, риск и печалба, както и разходи за издръжка на офиси.

В задълженията на проектанта е да определи и колко ще струват отчужденията като се използват актуални пазарни цени.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Don Kihot
    #7

    Когато се пише статия е добре да се проучат истинските факти. Не случайно сме на последните места за медийни истини. Добре би било да се помисли върху следните неща:
    -Ако се прави един общ тунел извън Кресненското дефиле техниката къде ще копае и извозва материала в дефилето или извън него?
    -Ако се правят много тунели и мостове в дефилето техниката къде ще копае и извозва материала в дефилето или извън него?
    -Ако се направи един тунел от какво ще са разходите от осветление, вентилация и управление

  2. П. Стоянов
    #6

    Говоря за парите на България за поддържане на пътища - 2 лв. Тунела освен че е дупка иска инфраструктура, персонал, тол такси, но трябва това да стане в цялата държава. Строителите са най-малкоя проблем. Строителите на най-високия мост (по-висок от Айфеловата кула) е построен от поляци. А какво чудо са направили в Полша с европейски (германски) пари - не вярвах на очите си!?

  3. Филка Русофилка
    #5

    Да припомним: Българската фирма "Адвал" АД построи през 2011 най-големия ж.п. тунел Блесберг и въобще 3-ти по големина тунел в Германия, като проби 8,3 км. под Тюрингер Валд на 330 м дълбочина. Високоскоростният ж.п. тунел е за 300 км/ч, с който пътуването от Берлин за Мюнхен през Ерфурт се скъсява на 4 часа, а със самолет трае по-дълго. "Адвал" строи и тунелите "Голдберг", "Рееберг", "Масерберг" и "Зулберберг" от цялостния проект VDE № 8 по високоскоростните ж.п. линии между Берлин и Нюрнберг - Ерфурт - Лайпциг/Хале. Общата стойност на инвестициите - 10 млрд. евро.

  4. П. Стоянов
    #4

    Това беше предложението на италианците, които са отличници в това строителство. Понеже нямаме икономика, няма и тирове по пътищата ни, двете ленти ще са достатъчни за дълги години. А това, да правим само един СКЪП тунел (ако не сте виждали, не можете да разберете защо е СКЪП) в една държава, която няма пари за пъдари си е ... В България на практика няма тунели. Иначе Европа е пълна с безброй тунели, наистина БЕЗБРОЙ (например, от Торино до Ница 172 тунела).

  5. Десен бесен
    #3

    Не съм специалист по темата, но дано да не се окаже вярна другата теза, че не искат да правят тунел, понеже "нашите" фирми нямат възможност да го изградят и трябва да се плати на чужди. Познавайки мутро-сикаджийския генезис на българския бизнес и политика няма да се учудя. А това, че поддръжката на един тунел от 15 км., ще струва колкото поддръжката на цялата пътна инфраструктура от 20 000 км. на страната - ми се струва супер наивно.

  6. Борис
    #2

    Най-накрая здравият разум победи.

  7. strobo
    #1

    Е най накрая родиха ..... аман, магистралка Струма трябваше да е готова за Олимпиадата в Атина в 2004?!?!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.