Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Всичко им е наред на кугърите, могат да летят и извън пустиня

73 коментара
Всичко им е наред на кугърите, могат да летят и извън пустиня

Военният министър Аню Ангелов опроверга от парламентарната трибуна премиер Бойко Борисов, който в разгара на кризата с наводнението в харманлийското село Бисер обяви, че няма как да прати на помощ на бедстващите вертолетите "Кугър", които са на въоръжение в българските ВВС, защото те ставали предимно за пустинята, защото нямали противообледенителна система, наречена от премиера "обледенителна".

 

В отговор на парламентарен въпрос Ангелов обаче заяви, че всички вертолети "Кугър" са били доставени с противообледенителна система. Според военния министър ограничения за използването на вертолети "Кугър" съобразно сезона няма и те са сертифицирани да летят и изпълняват задачи от плюс 50 до минус 30 градуса.

 

Обясненията на Ангелов рязко контрастират с коментара на Борисов защо скъпоструващите военни машини не могат да бъдат използвани пълноценно при спасителните операции в село Бисер.

 

"Над 400-500 милиона, над половин милиард сме дали за хеликоптери, които просто могат да летят в пустинята и само лятно време можем да ходим до морето с тях. Проблемът е, че кугърите, за които дадохме толкова много пари, нямат обледенителни системи. А е 60 метра горната граница и рискът да паднат хеликоптерите като излетят, е много голям. Проблемът е, че техниката, с която... Най-скъпата техника, която държавата е взела, няма обледенителни системи на витлата и те не могат да прелетят през облаците", коментира Борисов пред централна телевизия.

 

Така и не стана ясно откъде Борисов е почерпил тази информация, но няколко часа по-късно самият той пристигна в наводненото село с кугър, пилотиран от цял генерал. Вторият и третият кугър се включиха в спасителните операции.

 

Военният министър заяви още, че вертолетите имат необходимото оборудване и възможност да се използват в сложни метеорологични условия, полети в облаци и нощем. Той обясни още, че в инструкцията на екипажа е записано като ограничение, че преднамерено влизане в зона с обледенение е забранено. Целта на противообледенителната система е да осигури безопасен полет при непреднамерено, внезапно влизане в зони с обледеняване, докато екипажът излезе от опасната зона, продължи с техническите обяснения министърът.

 

Ангелов съобщи още, че към момента 11 от 12-те кугъри са изправни, при пет предстои изпълнението на технически инспекции, а един е за ремонт.

 

Министърът поясни, че при спасителната операция в село Бисер на 6 февруари пилотите са летели под облаци при тежки метеорологични условия с видимост 1 километър с долна граница на облаците 100 м и екипажите са пилотирали ниско над релефа. Трите вертолета са летели с включена противобледенителна система, защото според инструкцията това е задължително при по-ниска от нула градуса температура.

 

Той съобщи, че военното министерство има рамково споразумение със завод "ТЕРЕМ" ЕАД за изпълнение на технически инспекции след 500 летателни часа до края на тази година. В момента тече процедура по Закона за обществените поръчки за сключване на договор за логистична поддръжка на вертолети "Кугър".

 

"Процедурата ще бъде прозрачна, в нея се допускат и чуждестранни, и български фирми, категорично не е вярно, че се чака някаква българска фирма да получи лиценз за ремонт и поддръжка на вертолетите и да се възложат на нея тези дейности", заяви министърът.

 

А по повод на критиките на премиера за сключването на сделката Ангелов припомни, че договорът за доставка на вертолетите е сключен от МО с френската фирма "Юрокоптер" след конкурс през януари 2005 г. при първоначална цена 358 млн. евро, като през януари 2006 г. е подписан анекс, с който цената за доставка на вертолетите се увеличава на 383 млн. евро и в нея се включва схема на финансиране чрез отделен договор и банков депозит в "Сосиете Женерал".

 

Договорът бе подписан от военния министър в правителството на НДСВ Николай Свинаров през 2005 г. През 2006 г. следващият министър на отбраната Веселин Близнаков (НДСВ) подписа договора с френската банка “Сосиете Женерал” за гаранционен депозит от 60% по проекта. Така при невъзможност на МО да заплати цялата стойност на вертолетите банката автоматично изтегля 60 % от стойността на всеки вертолет и на резервните части за него и ги предоставя на "Юрокоптер” в рамките на депозита от 240 млн. евро, даден от българската държава.

 

Консултант на "Юрокоптер" по сделката бе бизнесменът Николай Гигов. Юридически съветник на "Сосиете Женерал" за тази сделка бе адвокат Тодор Батков.

 

Аню Ангелов каза още, че не са открити документи за наемането на консултант от МО нито по договора с "Юрокоптер", нито по договора с банката "Сосиете женерал".

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

73 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #73

    Бате Ваньо лека полека влиза в час като един професионално прост военен-но бате Боби никога не ще влезе

  2. Анонимен
    #72

    Къде го сега Боко Тиквун Рапона да се извини за изречената простотия?

  3. Анонимен
    #71

    Колега 70-ти, друг е въпросът за разликата между военни и граждански машини и липсата на застраховки при първите. Но Борисов е рискувал в известен смисъл, ползвайки Кугара за бедствието. Аз не мога да го обвинявам за решителността , но за непрофесионалните изявления относно пустинята и т.н. Познавах Дамянов, имам снимки заедно. Светла му памет!

  4. Анонимен
    #70

    до 68 .Вероятно си колега,но се съгласи ,че 60-ти с примера си показа,за нещо много важно -влагата.Влагата е
    една от основните причини за обледеняването при летателните апарати заедно с температурата на околният въздух и е една и съща при тройната коалиция и при ГЕРБ.Еднаква е при Ми-тата и Кугарите.Атмосверният въздух има едно интересно свойство -той може да поеме различно количество водни пари, като най-много поема при високи температури и най -малко при ниски.Така ,че когато се говори за обледеняване

  5. Анонимен
    #69

    68-ми, добре, задълбочено, но не достатъчно. Защото не казваш какъв в детайли е проблемът. Защо да не могат целенасочено не знам-си какво, но може по изключение за малко, но само по случайност. Дяволът е в подробностите.

  6. Анонимен
    #68

    ... 60-ти, не будалкай хората. Не е етично. Желикоптерите имат противообледенителни системи за двигателите и винтовете, имам предвид - руските. Те са с електрически системи, подарени като прототип от американеца Сикорски с модел - позлатена лопата от носещ винт. /Все пак се е родил в царска Русия/. По същото време американците са внедрили полимерни лопати, за които не е необходима сложна и обемиста електросистема /208 волта/. А руснаците не са я внедрили, защото якостно не постигат изискванията. По полимера не се залепва лед и не са необходими руските спиртни системи.

  7. Анонимен
    #67

    Защо ли всички милиционери, пищеши на авиационни теми, са пълни иди-ти

  8. Анонимен
    #66

    Свикна да ходи наведен из Европата, и взе да мисли с гръбначният си мозък.

  9. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #65
  10. Анонимен
    #64

    Има ли още българин,който да вярва на лъжите на тоз пожарникар??

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.