Ти си това, което четеш

Втори опит за удължаване на автобусните договори на "Карат С" в София

БСП изчисли, че загубата за столичани ще е 36 млн. лв. в полза на спонсора на ГЕРБ
Лили Границка | 18:55 | 19 юни 2017 | 1 коментар

Без търг или конкурс и на ръба на закона Столичният общински съвет (СОС) ще направи втори опит за удължаване на договорите с "Карат С" за осигуряване на градския транспорт по 15 автобусни линии в София с още две години. Според изчисленията на БСП, ако решението бъде прокарано, това ще означава загуба на 36 млн. лв. приходи за Столичния автотранспорт.

Това се случва на фона на провален търг за купуването на 30 нови автобуса от "Столичен автотранспорт" при съмнителни обстоятелства и обявена нова поръчка за покупката на други 120 газови автобуса през май.

Удължаването на договорите с "Карат С" не успя да мине на сесията на СОС през май, въпреки че получи повече гласове "за", отколкото "против". Причината беше, че според ГЕРБ са необходими гласовете на над 50% от общия брой общински съветници, а не от присъстващите, т.е. необходими са 32 гласа, за да бъде законосъобразно.

ГЕРБ имат 31 съветника. Ролята на "златния" пръст сега се пада на "независимия" съветник Симеон Славчев, който е вносител на предложението, заедно с общинската съветничка от ГЕРБ д-р Ваня Тагарева. Доскоро Славчев беше зам.-председател на "Движение 21", но напусна партията в началото на годината заради несъгласие с водената от Татяна Дончева политика. В отговор тя заяви, че той преследва лични цели.

Предишният път вносител на предложението беше зам.-кметът по транспорта Евгени Крусев.

Ако този път решението успее да бъде прокарано, на практика собственикът на "Карат С" Миролюб Столарски, който преди години спонсорира ГЕРБ със скромна сума, ще получи без търг или конкурс удължение на всички договори, сключени по времето на Бойко Борисов, когато беше кмет. Тогавашният зам.-кмет по транспорта Велизар Стоилов беше принуден да подаде оставка заради изтичането на записа за разпределянето на линиите.

И ако през изминалите осем години Столарски изплащаше лизинг на автобусите, които купи, то сега печалбата му ще е още по-голяма и най-вероятно по тази причина се е съгласил да намали цената с близо 60 ст. на километър, която ще му плаща Центърът за градска мобилност.

Нещо повече. Спорно е доколко решението за удължаване на договорите ще е законосъобразно, защото според одит на Сметната палата от месец май СОС не е компетентният орган за вземане на подобно решение.

Без конкурс 15 линии за още 2 години

Сега двамата общински съветници - "независимият" Славчев и Ваня Тагарева от ГЕРБ внасят същия доклад, като този на зам.-кмета Евгени Крусев.

Те предлагат договорите с "Карат С" за 15 линии от градския транспорт да се удължат поетапно с още до две години с цена за 1 км пробег от 3 лв. Това е с 59 ст. по-малко, отколкото досега получаваше превозвачът и с 5 стотинки по-евтино от цената, на която вози общинският превозвач – "Столичен автотранспорт".

Автобусните линии, за които се иска удължаване на договорите, са с номера 3, 6, 5, 7, 8, 10, 14, 1, 4, 69, 70, 114, 306, 123 и 204.

Те изтичат поетапно. За две от линиите - 3 и 6, пътуващи от кв. "Гео Милев" съответно до Долни Пасарел и Герман, контрактите вече са изтекли, а през юни идва краят на частното обслужване и по още две линии.

Автобусна линия 114 вече не върви, защото е закрита. Тя обаче е включена в пакета, за да "няма юридически конфликт", обясни Симеон Славчев пред "Дневник".

Аргументите – жителите на Лозен го искат

Аргументите на двамата съветници за внасянето на доклада са същите като тези на Евгени Крусев. Ако договорите не бъдат продължени, ще трябва по тях да бъдат пуснати "стари, раздрънкани" автобуси на "Столичен автотранспорт" със средна възраст 30 години, които нямат никаква екологична норма. В същото време автобусите на "Карат С" са на 8 години с екологична норма "Евро 1".

Ваня Тагарева вкарва и нов аргумент, подкрепен с искания на гражданското общество.

Част от тези линии обслужват "трите най-големи села в България" - Лозен, Бистрица и Казичене. Те са на най-голямо разстояние от центъра на София и при тях няма алтернатива за друг вид транспорт. Затова е недопустимо по тях да се пускат стари автобуси, аргументира се Тагарева пред "Дневник". Тя е избрана за общински съветник от район "Панчарево" и е поела този ангажимент пред избирателите след проведено общоселското събрание в Лозен на 11 юни, организирано от гражданско сдружение "Бъдеще за Лозен".

Пред "Дневник" Йордан Ибришимов от "Бъдеще за Лозен" каза, че по време на срещата местните не са обсъждали възможността стари автобуси да заменят тези на "Карат С" по линия 5, която преминава през Лозен. По думите на Ибришимов този въпрос въобще не е бил поставян по време на срещата. "Ние знаем, че концесията изтича през септември, и това, което искаме, е по линията да бъдат пуснати повече автобуси", каза Ибришимов. По думите му оплакванията на местните са, че автобусите са малко и се движат твърде бавно.

БСП: Търсят работа за автобусите на спонсора на ГЕРБ

БСП и Реформаторският блок ще гласуват против решението за удължаването на договорите. Ако то бъде прокарано, над 36 милиона лева приходи вместо да влязат в "Столичния автотранспорт" ще отидат за "Карат С", коментира лидерът на столичните социалисти Калоян Паргов пред Mediapool. Според него с тези пари може да се купят нови автобуси, които ще останат собственост на общината.

"Ако това се случи, това ще е поредният подарък на управляващите в Столична община към благодетелите на ГЕРБ - така, както беше направено в предизборната кампания. Всички помним как през март подариха на "Юнион Ивкони" междуградските превози за сметка на протеста на "Карат С" тогава. Сега очевидно имат намерение да компенсират Миролюб Столарски като му удължат договора за още две години", каза Калоян Паргов. Той пита кой носи отговорност за забавените обществени поръчки за купуване на нови автобуси, при условие, че от години се знае кога изтичат договорите с частните превозвачи.

Според заместник-председателя на СОС от групата на БСП Милка Христова общинският съвет като орган на местното самоуправление не е компетентен да гласува подобен доклад, защото противоречи на европейски регламент. Според нея по българските закони компетентен да вземе решението е областният управител. Такова е становището и на Сметната палата, каза Христова.

Търг за 120 нови газови автобуси за 72 млн. лв.

През април 2016 г. "Столичен електротранспорт" обяви поръчка за купуването на 30 нови единични автобуса. На търга се явиха шестима кандидати, но се оказа, че офертите на пет от тях не отговарят на обявените критерии. Така максималният брой от 100 точки събра китайската компания "Джънджоу Юйтун Бус", която остана единствена на финалната права.

С аргумента липса на конкуренция, на 2 май 2017 г. шефът на "Столичен автотранспорт" Слав Монов прекрати обществената поръчка. Няколко дни по-късно е внесен доклад за удължаване на договорите с "Карат С" за 15 линии.

Сега на 25 май е пусната нова обществена поръчка за купуването на лизинг на 120 газови автобуса за близо 72 млн. лв. без ДДС.

Поръчката е разделена на две обособени позиции. За 60 единични автобуса с прогнозна стойност 28.88 млн. лв. без ДДС и 60 съчленени – за 43 млн. лв. без ДДС. Първоначалният срок за подаване на офертите е бил 6 юли, но преди дни е удължен с още 20 дни, става ясно от регистъра за обществените поръчки.

Срокът за изпълнението на поръчката е 8 години. Доставката на автобусите трябва да стане до половин година след заплащане на първоначалната вноска от страна на общинското дружество. Авансът трябва да се плати до 30 дни от датата на сключване на договора за лизинг.

Още по темата
Още от Бизнес

Защо Пеевски пише закон срещу "вторичното разграбване на КТБ"?