Ти си това, което четеш

Вторият по сложност виадукт в света ще е на Кресненското дефиле

По-иновативният, но засягащ повече защитени зони проект печели конкурса за най-трудния участък от магистрала "Струма"
Лили Границка | 14:02 | 20 април 2017 | 7 коментара

С изграждането на уникално сложен виадукт вместо дълъг тунел, се решава въпросът с най-трудния участък от строежа на магистрала "Струма", този през Креснеското дефиле, който е предизвикателство не само заради трудния релеф, но и заради уникалната природа, обитавана от редица защитени видове. Такова е мнението на 13-челнното жури, оглавявано от арх.Петър Диков, което разгледа двете предложения за дефилето.

Избраното предложение е на компанията "Пътпроект 2000", която печели конкурса на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) за изработването на разширен идеен проект и парцеларен план за строителството на участъка между Крупник и Кресна.

За разлика от проваления търг за избора на строител на тунел "Железница", при който изчезна част от офертата на един кандидат, при този "няма липсващи папки и документи и всичко е налично", каза арх. Диков в четвъртък. Заради коментарите в интернет той уточни, че участва в журито като представител на сдружение "Български форум за транспортна инфраструктура", на което е заместник-председател. Шеф на сдружението е проф. д.ик.н. инж. Николай Михайлов, който е мажоритарен собственик на "Трейс груп". До началото на 2016 г. Петър Диков беше главен архитект на София.

Преминаването през Кресненското дефиле в посока от София към Гърция се предвижда да става по стария път, който в момента е двупосочен, но с нов обход на Кресна. По новия път, с проектна скорост до 90 км/ч, ще се движат автомобилите от ГКПП "Кулата" към София. По него е предвидено да има 7 тунела, три от които с дължина над 1000 м, както и 20 пътни съоръжения. Предвидени са и три пътни връзки с околните села, за да не въртят живеещите около магистралата по около 50 км.

Прогнозната цена за изграждането на 24-километровата отсечка между Крупник и Кресна и близо 5.5 км обход на Кресна е около 730 млн. лв. без ДДС. Строителството ще отнеме най-малко четири години, според оценката на строителите.

Двете предложения са оценявани анонимно по 15 критерия

Журито заяви, че не е знаело кои фирми са подали предложенията. Офертите им са били номерирани като "участник 1" и "участник 2". Имената на компаниите станаха ясни при публичното отваряне на плика в четвъртък. Участник номер 1 се оказа "Пътпроект" ЕООД на инж. Венцислав Зарев, а участник номер 2 – "Пътпроект 2000" ООД с управител инж. Любен Симеонов.

Техните предложения са оценявани по 15 критерия – брой тунели, наклони на трасето, пресичания на газопроводи, пътни връзки, опазване на околната среда и т.н.

Първи с 93.278 точки е класирано предложението на "Пътпроект 2000". Те ще получат 80% от наградния фонд на конкурса, който е в размер от 2.5 млн. лв.

Предложението на "Пътпроект" събра 89.859 точки и получава 10% от наградния фонд.

И двата проекта са много силни и малката разлика в оценките показва това, коментира арх.Диков. Прогнозната им цена е приблизително еднаква – около 730 млн. лв. без ДДС. Класираният на второ място проект на "Пътпроект" е с 3 млн. лв. по-евтин, защото не е предвиден ремонт на пътните връзки, обясни Петър Диков.

Това, с което победителят "Пътпроект 2000" печели конкурса, е иновативност – решението за премостването на планината, което е второ по сложност в световен мащаб, както и с предвидената интелигентна транспортна система за управление на трафика, на което залага Европейския съюз, стана ясно от обясненията на членовете на комисията.

Класираният на второ място проект обаче засяга с 235 дка по-малко защитени зони от екологичната мрежа "Натура 2000". Ще са нужни и по-малко средства за отчуждаване на имоти, защото се засягат с 456 дка по-малко площи.

Победителят решава защитата на природата чрез специални съоръжения за дивите животни и тунели за влечугите. Планиран е и шумозащитен екран за защитата на прилепите, коментира инж. Любен Симеонов пред Mediapool.

Най-високият виадукт в България

Премостването на дефилето ще стане с изграждането на уникален по своята сложност виадукт с конзолен монтаж с отвор между двете колони от 302 м. За сравнение, най-големият подобен отвор в света е 305 м, каза инж. Павел Диковски, председател на браншова камара "Пътища" и член на журито. Този виадукт се намира в Китай, уточниха представители от строителния бранш.

Вторият подобен виадукт в света ще бъде над река Влахинска. Предвижда се да бъде изграден с конзолно бетониране на 100 м от двете страни на колоните, между тях ще бъде монтирана стоманена конструкция с дължина от 102 м. Дължината на целия виадукт е 740 м, а най-високата му точка от нивото на реката е 110 м. По този начин става и най-високият в България след виадукта "Бебреш" на магистрала "Хемус", който е висок 102 м, разказа инж. Симеонов пред Mediapool.

Трафикът ще се управлява интелигентно. На определени места ще бъдат монтирани електронни табла с информация за задръствания и състояние на пътното платно. Предвидено е и монтаж на метеорологични станции.

За изграждането на новия път ще трябва да бъдат отчуждени 1326 дка. От тях 692 дка попадат в екологичната мрежа "Натура 2000".

Трасето на победителя – 7 тунела, 28 пътни съоръжения и 3 връзки с околните села

Новият път, по който ще се движат автомобилите от Гърция към София, ще е две ленти. В участъците, където надлъжните наклони са над 4%, ще има и по три ленти, заради изискванията за безопасност. Това означава, че около 80% от 24-километровата отсечка между Крупник и Кресна ще е с три ленти, обясни инж.Симеонов.

Проектната скорост е между 80 км/ч и 90 км/ч в зависимост от броя на лентите.

Освен уникалния виадукт е предвидено да има общо 20 пътни съоръжения – мостове, надлези, подлези, връзки, виадукти между Кресна и Крупник по новото платно. Още осем такива съоръжение ще има на 5.5 км обход на Кресна.

Проектът предвижда седем тунела. От тях три са с дължина над 1000 метра. Те ще са с по две тръби, каквито са в момента тунелите на магистралите "Тракия" и "Хемус". Останалите четири тунела са под 500 метра и ще са с по-една тръба, каза инж. Симеонов.

Планирано е изграждане на система за отводняване на магистралата от повърхностните води.

Ще бъдат построени и три пътни връзки към околните села. Едната е при селата Стара Кресна и село Ощава, разположено високо в Пирин и пръснато на 15 махали. Втората пътната връзка е при село Мечкул, на 700 м надморска височина, а третата е за едно от големите села в областта Брежани.

Какво предстои

След избора на трасе, трябва да бъде направен доклад за оценка на въздействието на околната среда (ОВОС). След това трябва да се изработи и техническият проект и да се обяви търгът за избор на строител или строители на пътя, каза арх. Диков.

Председателят на управителния съвет на пътната агенция Пирин Пенчев не присъстваше на обявяването на резултатите от конкурса. Откакто е встъпил в длъжност през февруари като назначение на служебното правителство, той не е дал нито една пресконференция и не отговаря на журналистически въпроси.

По тази причина няма яснота дали този лот на магистралата ще бъде даден на един изпълнител. Възможните варианти са да бъде разделен на две или три, коментираха пътни експерти пред Mediapool. Един консорциум може да изгради 24-километровия нов път между Крупник и Кресна, а друг обхода на Кресна.

Възможно е и 24-километровият път да бъде разделен на две, за да се строи по-бързо и да се пести време.

Най-вероятно решението за обявяването на търговете ще бъде взето от третото правителство на Бойко Борисов, а очакванията са за три търга за този участък.

Почти сигурно е, че Пирин Пенчев ще бъде сменен, но все още не е ясно дали Лазар Лазаров, който напусна поста с подаването на оставката на втория кабинет на Борисов, ще се върне отново.

Предстои да бъде пуснат нов търг и за тунел "Железница", който е част от участъка между Благоевград и Крупник (лот 3.1). Този търг беше прекратен от Пирин Пенчев заради нарушения, най-същественото от които беше липсата на част от офертата на кандидат. По случая има образувано дело, а обвиняем е външният експерт Стефан Гайтанджиев, който влезе на мястото на Спас Попниколов, след като стана служебен министър на регионалното развитие.

Все още не е започнало строителството и на участъка от Благоевград до Крупник, въпреки че договорът с избрания изпълнител обединение начело с благоевградската "Агромах" беше подписан в края на 2015 г. По думите на Попниколов има забавяне от страна на компанията.

Така в момента се строи единствено участъкът от Кресна до Сандански. Изпълнител е българското обединение "ГБС Инфраструктурно строителство" - "Пътстрой 92".

Ако не завършим магистрала "Струма" до 2022 г., ще трябва да върнем над 1.5 млрд. лева на Европейската комисия, напомни арх. Петър Диков.

Магистралата се строи с европейски средства от оперативна програма "Транспорт". През изминалия програмен период бяха построени общо 68 км за 530 млн. лв. от магистрала "Струма".

През този програмен период трябва да бъдат построени още 73 км за близо 1.6 млрд. лв.

Отсечки Цена с ДДС Дължина
Благоевград – Крупник 3.1 186 млн. лв. 17 км
Тунел "Железница" 250 млн. лв. 2 км
Крупник – Кресна лот 3.2 880 млн. лв. 30 км
Кресна – Сандански лот 3.3 281 млн. лв. 24 км
Още по темата
Още от Бизнес

Защо Пеевски пише закон срещу "вторичното разграбване на КТБ"?