Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Вяла кампания - гражданите все по-малко биват убеждавани и все повече купувани

Най-голямата изненада ще дойде от преференциалното гласуване, прогнозират политолози

1 коментар
Вяла кампания - гражданите все по-малко биват убеждавани и все повече купувани

Скучна и приглушена предизборна кампания и липса на запомнящи се и увличащи послания - такава е оценката на политолозите Димитър Ганев, Даниел Смилов и Анна Кръстева за предизборната кампания.

Димитър Ганев от "Галъп интернешънъл" коментира, че като цяло не е забелязал национална кампания, а по-скоро усилията са били съсредоточени на местно ниво. Специфичното според него е силната кампания за преференциално гласуване, защото ниският праг дава мотивация на хора, които са по-назад в листите, да агитират за себе си. Очакванията му са най-голямата изненада на местния вот да дойде именно от преференциалното гласуване. Ниският праг на преференцията ще доведе до разместване на местата в листите на всички политически сили, прогнозира политологът, цитиран от БТА.

Пренареждания в листите ще объркат плановете на партийните ръководства

По негови изчисления, в София, за да влезе един кандидат в преференциалното състезание, са необходими между 500 и 550 гласа, във Варна - около 200, в Сливен например - около 80, а в град като Горна Оряховица, който е голяма община, но не е областен - около 40 гласа. При такива ниски прагове ще има пренареждания в листите и това няма как да не обърка плановете на партийните ръководства, защото на практика нямат контрол над този подбор, смята Ганев.

Според него кампанията за референдума за електронното гласуване е също много вяла, а това е следствие от факта, че нито една от големите политически сили не е застанала сериозно зад инициативата. Причината е, че референдумът не е тяхна собствена инициатива, освен това съвпада с изборите, а за партиите е приоритетна агитацията за местния вот, посочи политологът. Той прогнозира, че в допитването ще участват повече хора, отколкото в предишния референдум, но активността за референдума ще бъде по-ниска в сравнение с местните избори. На този етап обаче е трудно да се прогнозира каква ще бъде изборната активност на 25 октомври, уточни политологът.

Гражданите все по-малко биват убеждавани и все повече купувани

Липса на кампания, липса на запомнящи се и увличащи послания, липса на ярки нови лица, липса на хоризонт за промяна - това са наблюденията на Анна Кръстева за предизборната кампания.

Най-драматичната липса на тези избори според нея е липсата на опозиция, която да задава въпросите, вълнуващи гражданите.

Толкова скучно и сиво на партийния терен рядко е било, коментира политологът и отбелязва, че е отминало времето на "голямото шоу". Ако днес ни занимават с кокове и мустаци, то е, защото и актьорите се измориха и отпаднаха, и толкова празна е кампанията, че медиите трескаво търсят с какво да я запълнят, смята тя.

Според нея няма кампания, защото елитите ни все повече се изхитряват да си взимат изборите, не да ги спечелват. Гражданите все по-малко биват убеждавани и съблазнявани, и все по-често просто купувани, казва политологът.

Кампанията за референдума е досущ като парламентарното гласуване - нашите представители хем харесват електронното гласуване и на думи ентусиазирано го подкрепят, хем като дойде до гласуване, пултовете им "забиват", смята Кръстева. И в кампанията е така - хем електронното гласуване е толкова модерно и носещо бъдеще, хем как да говориш за него - ами ако гражданите започнат да питат какво стана с електронната община и обслужването на едно гише например, допълва тя.

Основният избор – между ГЕРБ и РБ или между ГЕРБ и ДПС

Политологът Даниел Смилов смята, че кампанията е била приглушена поради две причини.

Едната е, че партиите, които разполагат с машини за мобилизация на вота по места - ГЕРБ и ДПС, имат интерес от по-ниско общо участие. БСП донякъде е също в такава позиция, макар че низходящият ѝ общ тренд едва ли може да бъде преодолян с подобна стратегия, коментира Смилов. Той отбелязва и че скандалът, предизвикан от Волен Сидеров, може да бъде интерпретиран като панически опит да се вдигне електоратът му в края на една приспиваща кампания,

Другата причина е, че местните избори не поставят никакъв нов принципен въпрос от национално значение пред електората - и след тях основният избор ще е между две алтернативи: ГЕРБ и Реформаторския блок или ГЕРБ и ДПС. Коя от тези алтернативи ще вземе връх, ще проличи не от резултата на изборите, а от съдбата на конституционната поправка, съдебната реформа, приемането на антикорупционното законодателство, разследването на аферата КТБ и опитите да се ограничи агресивния медиен монопол, смята политологът.

Според него затъмнението на референдума е част от общото притъпяване на кампанията, а основните партии - с частичното изключение на РБ - не са застанали открито зад електронното гласуване. Изглежда, целта е да не се достигнат нивата на участие, необходими за приемане на резултата от вота за задължителен, допуска Смилов и допълва, че друго съображение на някои от партиите за тяхната неангажираност би могло да бъде нежеланието им да дадат "кредит" на президента Плевнелиев за инициативата. Той прогнозира, че, каквото и да е участието, референдумът ще покаже, че хората искат електронното гласуване като форма на модернизация на избирателната система и начин за включване на диаспората в политическия живот на страната.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Nikola Nikolov
    #1

    Как е възможно това??!! Нали специално се разработи нов Изборен кодекс от сегашният ОМБУДСРАМ мая манолова, с цел недопускане на купуване и продаване на гласове??!! А сега - "Гражданите все по-малко биват убеждавани и все повече купувани"???!!!Как така стана???!!!Ще бъде ли потърсена отговорност на тези, които изпедепцаха тази бутафория, наречена "Изборен кодекс" и която ще доведе до манипулирани резултати на изборите???!!!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.