Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Японският "Шинкансен" навърши 50 години

1 коментар
Тържественото тръгване на "Шинкансен" от гара Токио по повод 50-годишнината на влака-стрела

С тържествени церемонии потеглиха в сряда високоскоростните влакове от жп гарите в Токио и други големи градове в Япония, отбелязвайки 50-годишнината от въвеждането на експресите "Шинкансен" (влак-стрела на японски), станали символ на икономическия и технологичен успех на страната.

Най-новият модел N700D потегли от Токийската гара за южния остров Кюшу след церемония, в която освен официалните лица участваха хора, родени през същата година. Подобни тържества имаше и на гарите в Шидзуока, Нагоя и Осака, предадоха ТАСС и ДПА, цитирани от БТА..

На 1 октомври 1964 година, близо две десетилетия след края на Втората световна война, първият "Шинкансен" с характерния си удължен нос е открит в Токио сред облаци от конфети, в присъствието на Негово Величество император Хирохито, припомня Франс прес.

Събитието изпреварва само с девет дни церемонията за откриването на Олимпийските игри в Токио от 1964 година, когато за няколко седмици Япония щеше да се превърне в притегателен център на света, а Токио - във витрина на японския прогрес.

Освен с "Шинкансен", тогава страната се похвали с първото цветно телевизионно излъчване на Олимпийските игри и с първия японски граждански самолет, произведен след войната, YS-11. Скоростно набираха мощ и предприятията от сектора на високите технологии, като "Сони" или "Мацушита" (днешният "Панасоник").

Железопътните линии трябваше на всяка цена да бъдат готови за началото на игрите: 66 тунела, 96 мостове, задачата не беше лесна, но японците показаха, че са способни да постигат целите си, особено когато залогът е да бъдат първи.

Изведнъж става възможно разстоянието между Токио и Осака да бъде пропътувано само за два часа със скорост 210 километра в час.

И до днес японските хлапета гледат с възхищение синьо-белия локомотив, който вече отдавна е задминат от постоянно обновяващата се линия от все по-бързи и комфортни влакове.

Това се дължи на факта, че "Шинкансен" значително е надминал първоначално отредената му роля. Влакът допринася за подобряване на икономическата конкурентност в Япония чрез ускоряване и съсредоточаване на населението и индустриите в Токио.

Свръхбързият влак улеснява движението на хората от бизнеса и предоставя на пътуващите лесен достъп до туристическите обекти, каквато е старата столица Киото (близо до Осака).

Маршрутът сам по себе си предоставя на много японци възможността да открият страната, минавайки в близост до свещената планина Фуджи.

Оттогава маршрутът не е променян, докато обслужването продължава да се усъвършенства, въпреки приватизирането през 1987 г. на историческата национална компания.

Най-новият "Шинкансен" има аеродинамичен футуристичен профил, форма, която му позволява да прекосява страната със скорост от 320 километра в час. Железопътната мрежа вече обхваща цялата площ на главния остров Хоншу, както и тази на Кюшу на югозапад.

Над 200 влака се движат всеки ден между Токио и Осака във всевъзможни посоки с общо годишно закъснение от едва 30 секунди.

Истинско високоскоростно метро "Шинкансен" е квинтесенцията на японската технология и философия. В страната на земетресенията, вулканичните изригвания, торнадата и други природни катастрофи най-важните фактори са сигурността и точността, които той гарантира.

За 50 години предана служба "Шинкансен", на който японците гледат като на жив човек, е превозил милиарди пътници, без нито един инцидент. Само веднъж излиза от релси, заради внезапно спиране, предизвикано от земетресението в Ниигата през 2004 година.

Всяка година не по-малко от 324 милиона пътници използват мрежата "Шинкансен" или средно 424 000 дневно.

Отбелязването на 50-ата годишнина на влака съвпада с началото на строителството на линиите за новия влак Маглев (съкращение от магнитна левитация), който ще се движи със скорост от 500 километра в час.

Маглев ще свързва Токио и Осака през 2045 г. по маршрут в почти права линия, минаващ на 85 процента под тунели. Първият участък от него, който ще свързва Токио и Нагоя, ще бъде пуснат през 2027 година.

Мнозина биха желали това да стане през 2020 г. за следващите Олимпийски игри в Токио.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Kiril Kovatchev
    #1

    Япония за двайсет години след разгрома си през ВСВ успя да построи влака стрела. България за 25 години след краха на комунистическата диктатура стигна до кривата круша. Защо се получи така? В Япония за разгрома бяха осъдени и обесени виновниците. В България след края на кървавия комунистически режим нямаше виновни и никой не беше наказан. Даже напротив, тези които бяха за бесене още ни управляват посредством децата и внуците им.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.