Ти си това, което четеш

За ден Борисов намери 2.4 млн. лв., за да съди Домусчиеви за БМФ

Бизнесменът: Горд съм, че спасих компанията от фалит
18:44 | 05 юли 2017 | 5 коментара

Колаж: Mediapool.bg

След разпореждане на премиера Бойко Борисов само за ден държавата намери 2.4 млн. лв., за да заведе дело срещу братя Домусчиеви по казуса с "Български морски флот".

Във вторник вицепремиерът Валери Симеонов се оплака пред "Нова телевизия", че държавата не може да намери 2.4 млн. лв., за да заведе дело срещу фирмата, приватизирала БМФ през 2008 г., която в момента се държи от братя Кирил и Георги Домусчиеви. Спорът е за налагане на неустойки на компанията на стойност 55 млн. лв. Случаят едва не предизвика раздор в управленската коалиция и наложи спешна среща на Борисов с тримата лидери на "Обединени патриоти" - Валери Симеонов, Красимир Каракачанов и Волен Сидеров.

"По предложение на министъра на икономиката Емил Караниколов и след разпореждане на премиера Бойко Борисов правителството осигури 2.4 млн. лв., необходими за заплащане на дължимата държавна такса за предявяване на иск пред Върховния касационен съд за отмяна на решение от 30.03.2017 г. на Арбитражния съд при БТПП, постановено по заведено от "Кей Джи Маритайм Шипинг" АД дело срещу Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол", съобщиха от правителствената пресслужба.

Оттам коментираха, че решението на МС цели "максимална защита на държавния интерес при изпълнението на поетите ангажименти по приватизационен договор".

Средствата ще бъдат осигурени с постановление на МС като допълнителни разходи по бюджета на Министерството на икономиката и са за сметка на преструктуриране на разходите и трансферите от централния бюджет по бюджета на МИ за 2017 г.

Валери Симеонов "раздуха" сагата

Във вторник Вицепремиерът Валери Симеонов поиска държавата да се съди докрай за неизпълнението на приватизационния договор за продажбата на БМФ от 2008 г. Решение по казуса засега има само от страна на Арбитражния съд на Българската търговско-промишлена палата (БТПП) и то е в полза на Домусчиеви, които настояват за промяна на приватизационния договор.

Проблемът в случая е неизпълнението на договора от страната на купувачите. Те не желаят да изплатят на държавата неустойката в размер на 55 млн.лв, която става дължима през 2018 година.

"От персонал 2360 човека, които трябва да имат на десетата година - догодина, 2018 г., към момента имат 124 работещи (БМФ) и всичко това не е основание за прекратяване на приватизацията, можете ли да си представите?", каза вицепремиерът пред "Нова телевизия". След това той нарече Арбитражния съд при БТПП "продажен".

Валери Симеонов поиска държавата да жали решението пред Върховния касационен съд, за което трябва да се платят 2.4 млн. лв. съдебни такси. От ресорното Министерство на икономиката във вторник отговориха, че Агенцията за приватизация вече е внесла жалбата във ВКС, но още не били намерени парите за съдебната такса.

Арбитражът при БТПП отсъди в полза на Домусчиеви

В началото на април 2017 г. Арбитражният съд при БТПП реши, че собственикът на БМФ "Кей Джи маритайм партнърс" няма нужда да спазва приватизационния си договор, т.е. не бива да плаща и неустойката на държавата. Мотивът на арбитража е "стопанска непоносимост", тъй като корабният бизнес е изпаднал в криза малко след приватизацията на БМФ. Това решение е абсолютен прецедент по отношение на приватизационните сделки.

Решението на арбитража поставя под заплаха изпълнението на всички приватизационни договори. Наред с това държавата е осъдена да плати и част от гигантските разноски на частната компания по делото - 3.7 млн. лв.

През август 2008 г. 70% от БМФ бяха продадени на германско-българския консорциум "Кей Джи маритайм шипинг" срещу 440.1 млн. лв. В края на август 2013 г. собственик на дружеството изцяло вече е българският партньор в сделката - "Адванс пропъртис", холдингът, обединяващ голяма част от бизнеса на братя Домусчиеви.

Купувачът се сдобива с общ тонаж от търговски кораби 1.4 млн. DWT (дедуейт). Един от ангажиментите по договора е към десетата година след сделката купувачът да има 1.3 млн. DWT. Друго изискване е през 2018 г. средносписъчният плавателен състав да е 2360 души. Инвестициите пък трябва да са 779.9 млн. лв. в кораби. Трябва да падне и възрастта на плавателните съдове.

След сделката обаче започва световната икономическа криза и свиването на морската търговия. Осем години след приватизацията и две години преди да трябва да си плати неустойките пред държавата "Кей Джи маритайм шипинг" излиза с искане до Арбитражния съд договорът да бъде изменен така, че ангажиментът за тонаж да бъде намален от 1.39 млн. DWT на 880 хил. DWT, а средносписъчният плавателен състав - от 2360 на 803 души.

Близкият до премиера председател на КРИБ Кирил Домусчиев се свързва косвено и с един от големите военни проекти – закупуването на два нови модулни патрулни кораби. По време на второто правителство на Борисов проектът изненадващо бе форсиран, въпреки че Военноморските сили дотогава планираха първо да модернизират старите белгийски фрегати.

Кирил Домусчиев: Спасих БМФ от фалит

Междувременно, в сряда във фейсбук профила си Кирил Домусчиев коментира, че е горд, че е спасил БМФ от фалит.

"Горд съм, че в годините на най-тежката криза в морската индустрия, успяхме да спасим от фалит "Български морски флот", пише бизнесменът.

Той допълва, че украинският, румънският и други големи флотове са фалирали, а българският ще празнува 125-годишнина с модерна и обновена флотилия. "Костваше ни много усилия, нерви и притеснения, но устояхме. Благодарение на всички колеги – администрация, капитани, механици и моряци", посочва Домусчиев.

"С много работа ни очакват бъдещи успехи. Злобарите няма да ни липсват. Неизбежно е, завистниците винаги ще бъдат около нас, те са навсякъде. Няма да ни попречат да продължим да се развиваме", отбелязва Домусчиев.

Още по темата
Още от Бизнес

Трябва ли правителството да разреши строителството на втора "кабинка" в Банско?