Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Закрива се проектната магистрална компания

Обектите се поемат от пътната агенция, ЕК дала зелена светлина

0 коментара
Закрива се проектната магистрална компания

Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП) ще бъде закрита и дейността ѝ ще бъде поета изцяло от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Това предвиждат промени в Закона за пътищата, които бяха одобрени единодушно на първо четене от ресорната парламентарна комисия по регионално развитие.

Вносители на измененията в закона са депутати от ГЕРБ. Аргументът им е, че всички дейности по финансиране, изграждане и управление на ключови пътни проекти трябва да са в едно ведомство, а АПИ Имала 130-годишен опит в това. Посочена е и препоръка на Световната банка за премахване на дублиращи звена и фрагментацията на управление на пътните проекти. Освен това "отделна единица като НКСИП нямала достатъчно добавената стойност за цялостния процес за изграждане, поддържане и управление на пътната инфраструктура, още повече, че отделните дейности по разработването на проектите, отчуждителните процедури и пр. се възлагат на външни изпълнители, а средствата от държавния бюджет в размер на приблизително 1.4 млн. лв. се разходват за издръжка и персонал", пише още в мотивите на депутатите.

Всички активи и дейността на държавното дружество, което бе създадено през май 2011 г. с цел да построи магистралите "Струма", "Хемус" и "Черно море", ще се прехвърлят на агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), предвиждат промените. Любопитно е, че създаването на магистралната компания бе аргументирано с бавната работа на АПИ по магистралните проекти.

Директор на компанията е Асен Антов, който е бивш заместник-изпълнителен директор на Агенция “Пътна инфраструктура” от времето на правителството на Сергей Станишев. Неговият трудов договор и на всички членове на управата и служители на държавното дружество ще бъдат прекратени.

Всички открити от НКСИП и непрекратени към момента на влизане в сила на закона обществени поръчки ще се прекратят автоматично, с изключение на свързаните с финансираните от еврофондовете проекти. Ще се прекратят и всички действащи договори, сключени от компанията, с изключение на договорите, сключени за реализацията на проекти, финансирани по Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура 2014-2020".

За около четири години работа проектната компания успя да избере само строителите на два участъка от магистрала "Струма" и на два от магистрала "Хемус". Последната поръчка за "Хемус" за около 1 млрд. лв., обаче беше прекратена по нареждане на премиера Бойко Борисов заради съмнения, че фирмите са свързани с депутата от ДПС Делян Пеевски и шефа на "Лукойл България" Валентин Златев.

Спряна беше поръчката и за тунела "Железница" на магистрала "Струма", която също се провеждаше от НКСИП.

Според вицепремиера по еврофондовете Томислав Дончев няма проблем пътната агенция да поеме управлението на магистралните проекти, които се финансират с европейски средства. Промяната е съгласувана с Европейската комисия, каза Дончев в отговор на въпрос на Mediapool.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.